اتاق بازرگانیاتاق بازرگانی ایرانبازرگانیصنعت و تجارت

موج تحریم کالاهای ترک در کردستان عراق به نفع ایران

عضو اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: بازار اقلیم کردستان عراق در دو سال اخیر رکودی بوده است؛ اما اکنون اقلیم با جمعیت ۶ میلیون نفر برای ما وضعیت مثبتی دارد و موج تحریم کالاهای ترک نیز به این مساله کمک کرده است.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا، «علی شریعتی» گفت: اقلیم یکی از بازارهای بزرگ ترکیه به حساب می‌رفت، اما اکنون فضا برای کالاهای ایرانی و گرفتن سهم بازار برای ایرانی‎‎ها مساعدتر شد. اکنون صادرکنندگان از این حوزه و به خصوص بازار سلیمانیه رضایت دارند .
وی درباره محدودیت جدید اعمال‌شده از سمت عراق برای واردات محصولات کشاورزی ایرانی گفت: این محدودیت موضوع جدیدی نیست و تاریخ نامه آن مربوط به زمان‌های گذشته است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: این سیاست عراق بود که برای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی، واردات برخی محصولات را ممنوع کرده بود. این ممنوعیت موضوع جدیدی نبود و تنها ممنوعیت‌های قبلی تمدید شده است و به این صورت نبوده که این نبوده که ناگهانی و بدون اطلاع باشد و محصولات بروند لب مرز بمانند.

این فعال اقتصادی معتقد است همجوار بودن با اقلیم علاوه بر محاسن، تبعات منفی نیز به همراه دارد.

وی در این زمینه تصریح کرد: ما به دلیل همجواری بسیار تحت تاثیر سیاست هستیم. مثلا وقتی امام جمعه ما در شهری صحبت می‌کند اثر آن را در بازار عراق می بینیم. همچنین وقتی یک خبرگزاری خبر تاریخ گذشته را مجددمنتشر می کند موج آن را می‌بینیم.

شریعتی درباره کمپین عراقی به نام “بگذار تا بگندد” گفت: من معتقدم پول این کمپین را سعودی و صهیونیست تامین می‌کند و هدف اصلی آن ایران است.

وی با اشاره به جنگ نرم علیه ایران در عراق بیان کرد: ما آنجا در عرصه نظامی بسیار قوی عمل کرده‌ایم، اما در حوزه جنگ نرم و رسانه قوی نبودیم و همه این موضوعات اثراتش را بر بازاری که میانگین ماهی ۷۵۰ میلیون دلار به آنجا صادرات می‌شود گذاشته است.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برگزاری انتخابات نخست وزیر در حوزه جنوب بیان کرد: عراق تا بخواهد ثبات پیدا کند دوره خواب ۶ ماهه‌ای خواهد داشت و در این مدت قطعا با کاهش صادرات مواجه می‌شویم.

وی با اعتقاد به اینکه صادرات در این بازه زمانی حداقل ۲۰ درصد کاهشی باشد، ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد صادرات به اقلیم وضعیت بهتری دارد و حتی برخی از تجار کالاهای خود را از اقلیم به جنوب ارسال می‌کنند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا