یادداشت

نظارت مردمی ضامن سلامتی نظارت بر اقتصاد مقاومتی

نظارت مردمی ضامن سلامتی نظارت بر اقتصاد مقاومتی

هرگاه، دولت‌ها از سویی و تولیدکنندگان راستین، از سوی دیگر، احساس کنند که زیر نگاه تیزبین و توجه خاص و دلسوزانه «مردم» قرار دارند، طبعا بیش از پیش، به اصلاح روش‌ها، تلاش مستمر و مثمر و بالاخره  «انجام وظیفه» شان علاقمندتر وجدی تر خواهد شد.

دستگاههای نظارتی، البته در دل دولت وجود دارند و ما منکر تلاش‌های مجدانه و دقیق آنان نیستیم، اما وقتی فردی، در هر سطحی از سطوح ملی، حقوقی معین و ماهیانه ای مستمر داشته باشد، طبعا در حد و اندازه ای که قانون برایش تعریف کرده است حرکت می‌کند، به همین جهت نه فقط در ایران، که اصولا در همه جوامع بشری کشورهای صنعتی و پیشرفته، «نظارت مردمی» بر دولت و سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه حاکم است. این شرکت‌ها، موسسات و مراکز نظارتی مردمی هستند که بر صحت ادعاهای دولت‌ها، صحت عملکرد قوای سه گانه کشور نظارت دارند و هراز چندگاهی، انتشار نتایج بررسی‌هایشان، موجب موج جدیدی از توجه مسئولان نسبت به امورشان می‌شود.

از آنجا که «اقتصاد ملی»، یکی از بزرگترین عرصه‌های چالش هر کشوری است، طبعا باید «صاحبان کشور» یعنی «مردم آن کشور» بر هرگونه عملکرد مسئولان نظارت داشته باشد و با دقت، صداقت، صمیمیمت و دلسوزی کامل، همچون چشم و گوشی بینا و توانا، گوشه‌های تاریک و احیانا نادیده اقتصاد را برای مسئولان شناسایی ن موده و اعلام کنند.

نمادهای غیردولتی که در جهان با عنوان NGO شناسایی شده اند و در ایران عنوان «سازمان‌های مردم بنیاد» (=سمن) بر آنها نهاده شد، ضروری ترین تجمعات، انجمن‌ها و همبستگی‌های ملی در سراسر جهان اند.

البته و بی هیچ شکی، مطبوعات و رسانه های ملی، باید در این زمینه پیشگام باشند، اما از آنجا که همه دستگاه عریض و طویل قوای سه گانه هر کشوری، نهایتا در خدمت مردم این کشور باید باشند، دستگاههای نظارتی ضرورتا باید از «حیطه قدرت دولت‌ها» بیرون باشند و بدون هیچگونه وابستگی، در قالب استقلالی واقعی، قدعلم کرده و نور دانش خود را به زوایای پنهان و آشکار عملکرد دستگاههای حکومتی بیندازند.

در دنیای پیشرفته و صنعتی، آمارهای نزدیک به واقع را، مردم از نهادهای مردمی انتظار دارند و همین چالش درست و آزاد آنهاست که نمی‌گذارد هیچ دولتی، با انتشار آمارهایی ساختگی، شانه از زیر بار مسئولیت‌هایش خالی کند.

شاید به همین جهت است که نظارت مردمی، موجب می‌شود تا مسئولان امور، تمامی حرکات و سکنات خود را زیر «ذره بین مردمی» احساس کنند و در چنین شرایطی تلاش‌ها بیشتر و نواقص کمتر خواهد شد.

متاسفانه، ممکن است در نظر بعضی از مردم و مسئولان، عنوان «نظارت مردمی» فقط جنبه مچ گیری و عیب یابی داشته باشد در حالیکه چنین نیست، زیرا نظارت مردمی شامل «تشویق خادمان» و «اخطار به خاطیان» می‌شود.

وقتی نظارت مردمی، جدی گرفته شود، اینهمه جایزه بین المللی نیز تجلی می‌کنند و نیکان وخادمان و زحمتکشان، فورا و بی هیچ حب و بعضی به مردم و جهان معرفی می‌شوند. مثلا در بسیاری از کشورها، به صورت منظم، و زمان بندی شده، محبوبیت یا عدم محبوبیت، موفقیت یا عدم موفقیت روسای جمهور، رسما اعلام می‌شود و روسای جمهور نیز به نتایج چنین نظرسنجی‌هایی کاملا توجه دارند و اگر رئیس جمهوری از درجه بالای محبوبیت برخوردار نبود، تحت هیچ عنوان از «نهاد نظرسنجی کننده» نمی‌رنجد و کسی را بازپرسی نمی‌کند.

ایران عزیز ما، اینک در همه زمینه ها، به چنین «نظارت مردمی» نیازمند است تا گهگاه دلسوزان و آگاهان و متخصصان، با صمیمیت و صداقتی راستین، نتایج بررسی‌هایشان را اعلام کنند و فارغ از هرگونه جناح بندی و گروه گرایی، آیینه ای صادق و تمام نما در برابر عملکرد مسئولان در بخش‌های دولتی و خصوصی باشند.

بحران‌ها، هرگز به مرحله بحران نمی‌رسند مگر اینکه در مراحل آغاز ناکاستی‌ها و ضعف‌ها از نظارت مردمی به دور باشند یا مسئولان، هشدارهای مردمی را جدی نگیرند، طبعا در چنین شرایطی است که بحران‌ها چهره کریه خود را می‌نمایانند… و چه بسا که در چنان احوالی، راههای چاره نیز کارآمد نباشند و مسئولان مجبور شوند به «مسکن‌های کوتاه مدت» روی بیاورند. … به عبارت دیگر، اگر از اولین نواقص و خطاها، موارد نقص شناسایی شوند، راههای علاج شناسایی شوند و با تدبیر و آرامش، به جنگ با نواقص برویم قطعا در هیچ زمینه‌های بحران خاصی برخورد نخواهیم کرد.

تکیه بر مردم و نظارت مردمی، کلید راستین حل مشکلات است

روزنامه اقتصاد روز، چنانکه از نامش پیداست، تلاش خواهد کرد که نگاههایی دقیق و «روزآمد» را به عرصه اقتصاد داشته باشد و به عنوان نشریه ای که به هیچ گروهی وابستگی ندارد، با استقلال تمام، نورافکن خود را به نقاط ضعف یا قوت اقتصاد ملی بیفکند و تا آنچه در امکان داشته باشد، دلسوزانه و متخصصانه، زوایای پنهان اقتصاد ملی را واکاوی نماید و نتیجه تجربیات متخصصان، پیشکسوتان و دلسوزان عرصه اقتصاد را در معرض دید و قضاوت ملت شریف ایران و مسآولان امور در قوای سه گانه کشور قرار دهد.

حمایت شما خوانندگان محترم، در قالب نقد و بررسی مطالب ما، نقطه قوت ما خواهد بود، به همین جهت صمیمانه از شما دعوت می‌شود تا با ارسال نظریات، مقالات و حتی تصاویری گویا از آنچه مربوط به عرصه اقتصاد است، ما را در هر چه بهتر «دیدن» و هر چه صحیح تر «انعکاس دادن» واقعیت‌ها، کمک کنید.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا