اجتماعیبهداشت و درماندسته‌بندی نشدهشهرییادداشت

نقش رسانه هاي جمعي در سلامت – كرونا

شناخت انسان از خود و طبيعت ، محيط پيرامونش بدون مبادله اطلاعات و ارتباطات ممكن نيست . در واقع در پرتو مبادله اطلاعات و ارتباطات است كه انسان ميتواند بينديشد ، بيافريند ، و به واقعيتهاي جديد دست يابد و بدين سان نقشي تعيين كننده در جهت توانمندي و بالندگي خود و جامعه ايفا كند .
به گزارش اقتصاد روز،در جهان امروز وسايل ارتباط جمعي ، روزنامه ، راديو ، تلويزيون ، ودر عصر تكنولوژي هاي ارتاطات جمعي با پيدايش اينترنت و شبكه هاي مجازي ، ارسال و انتقال پيام از منبع خبر به سمت مخاطب يا همان گيرنده پيام از اهميت بيشتري برخوردار است .
رسالت انتقال اطلاعات و معلومات بر عهده رسانه هاست . افراد انساني كوشش ميكنند هميشه در جريان امور و مسائل اجتماعي قرار گيرند ، تا بتوانند بطور مستقيم يا غير مستقيم نقش خاص خويش را در زندگي گروهي ايفا نمايند .
اگاهي اجتماعي از مهمترين ويژگي هاي زمان معاصر بشمار ميرود . بدون ترديد انسان معاصر را تنها با اموزش نظري نميتوان به عنوان يك فرد كاملا آگاه وارد صحنه زندگي كرد ، بلكه بايد به موازات اموزش از طريق وسايل ارتباط جمعي اخبار و اطلاعات محيط زندگي و افكار و عقايد و رفتارهاي عمومي و امكانات سالم را در اختيار او گذاشت .
( معتمد نژاد ، ٨٦ ، ٢-١ )
رسانه هاي اجتماعي ميتوانند هنجارهاي اجتماعي را تقويت كنند و هم انها را اشفته سازد .
( كوئن ، ٨٧ ، ١١ )
با توجه به تعريف سلامت از طرف سازمان بهداشت جهاني ، ميتوان اضهار داشت كه موضوع سلامت در جوامع انساني از مسائل قابل اهميت و بررسي است .
وسايل ارتباط جمعي در دنياي امروزي ، موجب بسط نفوذ و تاثير ان در زندگي و جوامع بشري است .
تاثير رسانه هاي جمعي همواره آگاهانه و به عمد تحقق نميپذيرد ، بلكه در اكثر موارد انسان بدون انكه قصد اموزش داشته باشد ، در كنار اين وسايل قرار ميگيرد و از محتواي ان متاثر ميشود .
( ساروخاني ، ٩٠ ، ١١١ )
امروزه در دنيايي زندگي ميكنيم كه بايد به حق جهان ارتباطات خوانده شود .
رسانه هاي جمعي مجموع فنون ، ابزاري هستند كه توانايي انتقال پيام هاي ارتباطي ، حسي ، و يا انديشه اي در يك زمان به شماربسياري از افراد را امكان پذير ميسازد .
( بيرو ، ١٣٨٠ ، ٢١٩ )
در فلسفه وجودي رسانه ميتوان به وظايف و كاركردهايي نظير نظارت بر محيط ، اشاعه انديشه و تفكري خاص اشاره كرد .
رسانه ها به يكي از مهمترين موًلفه هاي برتري و سيطره فرهنگي و سياسي يك كشور بر كشورها و فرهنك هاي ديگر تبديل شده است . در اين راستا رسانه ها از قدرت زيادي براي ترويج ارزش ها و عادات فرهنگ خود به ساير فرهنگ ها به ويژه به فرهنگ هاي غير متجانس بهره ميبرند .
( آشوري ، ١٣٨٢ ، ٣٩ )
در عصر بمباران اطلاعات بسر ميبريم . روند رو به رشد تكنولوژي هاي جديد ارتباطي ، ساكنين دهكده جهاني نظريه مك لوهان را در معرض اين بمباران قرار داده است . ساكنين اين كره خاكي در تلاش هستند تا با بهره گيري از اين اطلاعات به زندگي و آينده اي آرماني دست يابند .
راز رسيدن به اين هدف چيست ؟
در عرصه فناوري هاي جديد علوم ميتوان اذعان كرد كه سلامت مهمترين پديده اجتماعي است .
راه رسيدن به سلامت در طول جاده پرپيچ و خم زندگي بشر ، همواره تحت تاثير دو فاكتور مهم قرار دارد :
١- ” دانش ”
٢- ” بهداشت ”
رسانه هاي جمعي مهمترين پيام اوران جامعه به شمار ميروند .
رسانه هاي اجتماعي به دليل تاثير عميق اجتماعي – فرهنگي و ابعاد فراگيرش از ارزش ويژه اي برخوردار هستند . رسانه ها از طريق ارائه هنجارهاي اجتماعي ، فرهنگي ، اقتصادي ، سياسي ، بهداشتي ، اموزشي ، اطلاع رساني ، … مخاطبان را با الگويي از روابط انساني ، اجتماعي ، سلامت آشنا ميكند . جامعه و ارزش هاي ان را دستخوش تغيير ميكند .
بر اساس نظريه گربنر ” اهميت رسانه ها در تشكيل توده ، بلكه در خلق راه هاي مشترك انتخاب و نگريستن به رويدادهاست ، كه با استفاده از نظام هاي مبتني بر تكنولوژي عملي ميتوان بر راه هاي مشترك نگريستن به فهم جهان منتهي گردد . ” گرايش رسانه ها به تاثير گذاشتن بر انچه مردم درباره ان فكر خواهند كرد يا انچه مهم تلقي ميكنند از كاركردهاي ” برجسته سازي رسانه ها ” ميباشد .
رسانه هاي اجتماعي به دليل تاثير عميق اجتماعي – فرهنگي و ابعاد فراگيرش از ارزش ويژه اي برخوردار هستند .
رسانه ها از طريق ارائه هنجارهاي اجتماعي ، فرهنگي ، اقتصادي ، سياسي ، بهداشتي ، اموزشي ، اطلاع رساني ، … مخاطبان را با الگويي از روابط انساني ، اجتماعي ، سلامت آشنا ميكند . جامعه و ارزش هاي ان را دستخوش تغيير ميكند .
شعار اصلي سازمان جهاني بهداشت :
” پيشگيري بهتر از درمان است ”
توجه به پديده سلامت از ابعاد گوناگون مورد بحث و بررسي خواهد بود .
پوشش خبري و رسانه اي و يا خلا رسانه اي نقش به سرايي در عملكرد مخاطبان خواهد داشت . با توجه به روند رو به رشد تكنولوژي هاي ارتباطي كه به عنوان هسته مركزي در رسانه هاي جمعي نقش اساسي ايفا ميكنند ، ميتوان رسانه را از ديدگاه سلامت به عنوان فاكتوري مهم و اساسي مورد بررسي قرار داد .
در حال حاظر با توجه به اپيدمي ويروس ” كرونا ” در سطح جهاني ميتوان به نقش رسانه هاي جمعي در بالا بردن شناخت و آگاهي اذهان عمومي ومخاطبان اشاره نمود . البته ناگفته نماند كه نقش تبليغات مخرب و اطلاعات نادرست هم سبب آشفتگي افكار عمومي خواهد بود .
بنابراين به نظر ميرسد با برنامه ريزي و دقت نظر بر محورهاي اصلي در روند آگاهي عمومي از شناخت بيماري كرونا ، نحوه عمل كرد اين ويروس ، روش هاي پيشگيري ، اموزش نكات بهداشتي و اطلاع رساني واقعيت به مردم رسانه ها نقش مهمي خواهند داشت .
اميد است با همكاري وزارت بهداشت و درمان ، اموزش همگاني ، اطلاع رساني ،گزارش و عملكرد گروه هاي درمان ، ارائه روش ها و راهبردهاي جديد ساير كشورها ، بتوانيم در كنترل ومهار اين اپيدمي براي فرداي ايراني آباد قدم برداريم .
منظر پورثاني/ كارشناس پرستاري
كارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعي رسانه

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا