اجتماعیاقتصاد مقاومتیشهریگزارش ویژه

نقش سواد رسانه‌ای در بحران/ دشمنان از چه نقاطی برای آسیب زدن بهره می‌برند؟

کارشناس رسانه گفت: دشمنان و مخالفان نظام‌های سیاسی و اجتماعی در این شرایط بحرانی تمام تلاش خویش را به کار می‌بندند که در سایه‌سار بحران آسیب‌های بیش‌تری به ملت‌های مخالف خود بزنند.
نقش سواد رسانه‌ای در بحران/ دشمنان از چه نقاطی برای آسیب زدن بهره می‌برند؟
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از فارس، نزدیک به یک ماه از شیوع ویروس کرونا می گذرد و همه بخش های کشور بسیج شده اند تا به نوعی برای مقابله با این ویروس مبارزه کنند. رسانه های داخلی همه توان و ظرفیت خود را به کار گرفته اند تا بتوانند اطلاعات درست، شفاف و منسجمی را در اختیار مردم بگذارند و در مقابل رسانه های معاند سعی دارند با انتشار اخبار جعلی و نادرست، ترس، استرس و اضطراب در میان مردم ایجاد کنند.

حجت الاسلام حسین مرادی دولت آبادی کارشناس رسانه و فضای مجازی معتقد است: نهادینه کردن شدید ترس و اضطراب، القای ناتوانی و ناکارآمدی سیستم بهداشت و درمان، دامن زدن به تشویش اذهان عمومی، در پی موج کرونا هراسی، پخش ویروس بی اعتمادی و گسست اجتماعی، سلب آرامش عمومی، تبدیل مسائل اجتماعی به مسائل امنیتی، برجسته سازی اخبار جعلی و دروغین، از محورهای تلاش گسترده رسانه ای دشمنان ملت در این شرایط حساس است.

در خصوص تقویت پیوند میان مسئولان، مردم و رسانه در زمان بحران بهداشتی یعنی شیوع بیماری کرونا با وی به بحث و گفت و گو نشستیم. آنچه از نظر می گذرانید، حاصل گفت و گوی ما با وی است.

فارس: بزرگترین اتفاقی که در عرصه امنیت ممکن است به وجود بیاید، از بین رفتن امنیت روانی است، به ویژه در شرایط بحران. به نظر شما رسانه ها در چنین شرایط باید چه کارهایی انجام دهند و در مقابل مردم چگونه از اطلاعات بهره مند شوند؟

دولت‌آبادی: رسانه نقش بسزایی در پیشرفت و یا پس رفت جوامع ایفا می کند، این نقش در شرایط بحرانی و حوادث اجتماعی برجسته تر و تعیین کننده تر می شود. امروز بیش از یکصد کشور جهان با بیماری مهلک و خطرناک ویروس کویید 19 موصوف به کرونا مواجه است و نقش رسانه ها در چگونگی تعامل با این مقوله بسیار حائز اهمیت است.

دشمنان و مخالفان نظام های سیاسی و اجتماعی نیز در این شرایط بحرانی تمام تلاش خویش را به کار می بنندند که در سایه سار این بحران آسیب های بیشتری به ملت های مخالف خود بزنند.

دشمن با به کارگیری تمام عوامل داخلی و خارجی خود تلاش کرد تا میزان صدمات بیشتر و به اصطلاح ضربه کاری خویش را به کشور وارد کند. دشمن بر موج احساسات برانگیخته شدن از کرونا سوار شده و اهداف خویش را دنبال می کند.

همانطور که پیش بینی می شد این ویروس مثل ده ها کشور دیگر که مرزهای جغرافیایی را درنوردید، به کشورما هم رسید و مؤلفه های مختلف اجتماعی و سیاسی، اقتصادی و سلامت را درگیر کرد. دشمنان قسم خورده ما به ویژه آمریکا و صهیونیسم، منافقان و معاندان بیرونی، با تلاش شبانه روزی و به کار بردن تمام ظرفیت های رسانه ای تلاش کردند تا تأثیرمخرب ویروس کرونا را بیشتر و سطح آسیب را عمیق تر و دامنه و گستره آن را افزون تر کنند.

دشمن بر موج احساسات برانگیخته شدن از کرونا سوار شده است

دشمن با به کارگیری تمام عوامل داخلی و خارجی خود تلاش کرد تا میزان صدمات بیشتر و به اصطلاح ضربه کاری خویش را به کشور وارد کند. دشمن بر موج احساسات برانگیخته شدن از کرونا سوار شده و اهداف خویش را دنبال می کند.

فارس: اقدامات دشمن در این راستا را توضیح می دهید؟

دولت آبادی: نهادینه کردن شدید ترس و اضطراب، القای ناتوانی و ناکارآمدی سیستم بهداشت و درمان، دامن زدن به تشویش اذهان عمومی، در پی موج کرونا هراسی، پخش ویروس بی اعتمادی و گسست اجتماعی، سلب آرامش عمومی، تبدیل مسائل اجتماعی به مسائل امنیتی، برجسته سازی اخبار جعلی و دروغین، از محورهای تلاش گسترده رسانه ای دشمنان ملت در این شرایط حساس است.

در این جنگ نامتقارن دشمن، که رسانه را در اختیار جنایت خویش قرار داده مراقب سیستم ایمنی خویش باشیم تا خدای ناکرده مغلوب نشویم.

در این راستا برای یک نمونه عرض کنم؛ اگر چه بنا به گفته کارشناسان به طور یقین شهر مقدس قم مکان اولیه شروع کرونا نبود، بلکه در این شهر زودتر تشخیص داده شد، از آنجا که دشمن می خواهد یک معادله چند مجهولی و یک بحران تلفیقی نامتقارن ایجاد کند و در کنار آسیب به سیستم جسمانی و بدنی مردم، به سیستم اعتقادی و شناختی هم شلیک کند و با یک تیر چند نشانه را هدفگیری کند، مقدسات و عقاید و دین و روحانیت و یا فلان مرکز تأثیرگذار علمی بین الملی را باهم نشانه می رود و برای مثال به دروغ یک خبرجعلی را بر روی خروجی رسانه ای خویش قرار می دهد که علمای قم با قرنطینه شهر مخالفت کرده اند و با یک خبر جعلی در چند جبهه پیش روی می کنند و چون دشمن امکانات رسانه ای گسترده ای در اختیار دارد و ایادی خویش نیز به خط کرده است، صدای استاندار، وزیر، رسانه رسمی، و راستگویان در مخالفت با این خبر مجهول، به جایی نمی رسد و البته برخی از مردم نیز چون از سواد رسانه ای کافی برخوردار نیستند، به این اخبار دروغین دامن می زنند.

فارس: با این تفاسیر ارتقای سواد رسانه ای ضروری ترین امر ممکن برای مردم است.

دولت آبادی: بله کاملا همینطور است. به نظر می رسد باید بر روی سواد رسانه ای مردم کار ویژه صورت بگیرد؛ اگر سواد رسانه ای را یک درک مبتنی بر مهارت که می توان با تحلیل و تجزیه اخبار را از هم تفکیک و تشخیص صره از ناصره تعریف کنیم، باید گفت هنوز تا سطح مطلوب سواد رسانه ای فاصله زیاد داریم و اندرخم یک کوچه هستیم. تا زمانی که شبکه ملی اطلاعات به صورت جامع راه اندازی نشود، در زمین از پیش طراحی شده دشمن بازی می کنیم.

ضرورت یادگیری سواد رسانه ای از پیش دبستان

همچنین تا زمانی که آموزش را از پیش دبستانی ها و مدارس آغاز نکرده ایم، نمی توان به صورت اصولی از ارتقای تضمینی سواد رسانه ای سخن گفت. لکن در این شرایط به صورت کوتاه مدت، و به صورت یک کپسول مسکن مردم برای حفظ سلامت و آرامش خویش هم که شده می بایست در به کارگیری ابزار رسانه و دریافت محتوا بیشتر مراقبت کنند.

برای مثال چگونه وقتی به یک داروخانه بزرگ می رویم مطابق نیاز جسم خویش خرید می کنیم و از هر اقلامی که موجود است حتی اگر رایگان به ما بدهند استفاده نمی کنیم. جهت ذهن و روح و روان خویش نیز می بایست از هر محتوایی استفاده نکنیم. محتواهای معتبر و از منابع موثق و مورد اطمینان، عقلانی و منطقی، مثبت و امیدآفرین، نقش بسیار ارزنده ای در آرامش روحی و روانی ما و خانواده ایجاد می کند.

فارس: به نظر شما تا چه اندازه انتشار اخبار جعلی سبب از بین رفتن امنیت روانی مردم در شرایط بحران می شود؟

دولت آبادی: زمانی که فضا با اخبار جعلی مسموم شود و چونان خوره به جان ما بیفتد و آرامش را سلب می کند، سیستم عصبی و ایمنی را دچار به هم ریختگی و آشفتگی کرده و بدن نیز مستعد رنج، بیماری، پژمردگی و انفعال در برابر ویروسی می شود که کارشناسان می گوید بدن قوی و سیستم ایمنی مطلوب بدون ورود علائم این ویروس را شکست می دهد. پس در این جنگ نامتقارن دشمن، که رسانه را در اختیار جنایت خویش قرار داده مراقب سیستم ایمنی خویش باشیم تا خدای ناکرده مغلوب نشویم.

اگر در اخبار چند روزه اخیر رسانه های معاند را تفحص کنیم دروغ، لجن پراکنی، گسست اجتماعی، دعوت به نافرمانی مدنی، یأس، ناامیدی، انتظار بحران، انتظار مرگ، ناکارآمدی، و ده ها مقوله منفی دیگر را می توان از نوع پوشش اخبار آن انتزاع کرد.

دشمن با امپراطوری و پروپاگاندای رسانه ای سعی در نفوذ سیستم اذهانی آحاد جامعه دارد و در این شرایط است که حتی اخبار صحیح را گزینشی و جهت دار انتخاب می کند، تا به مقاصد شوم و پلید خویش برسد و اگر بخواهیم یک رسانه پروپاگاندا و منحوس را مثال بزنیم، نام شبکه استعمار پیر، یعنی بی بی سی به ذهن متبادر می شود.

ایجاد یأس و ناامیدی در نوع پوشش اخبار رسانه‌های معاند

اگر در اخبار چند روزه اخیر این رسانه های وابسته را تفحص کنیم دروغ، لجن پراکنی، گسست اجتماعی، دعوت به نافرمانی مدنی، یأس، ناامیدی، انتظار بحران، انتظار مرگ، ناکارآمدی، و ده ها مقوله منفی دیگر را می توان از نوع پوشش اخبار آن انتزاع کرد.

فارس: در این شرایط مردم چه نقشی می‌توانند داشته باشند؟

دولت آبادی: مردم ودلسوزان می توانند در نوع به کارگیری و نیز بازنشر اخبار، از طریق شبکه های اجتماعی، اینستاگرام و دیگر ابزارهای پیام رسان، هوشمندانه و حرفه ای برخورد کنند. بازنشر صحنه های غرورآفرین و جلوه های مجاهدت و ایثار شکل گرفته از مبارزه با این ویروس، مجاهدت همه مجاهدان فرآیند سلامت و درمان، انعکاس ازخودگذشتی و فداکاری گروه های جهادی و نخبگانی، گزارش همت والای خیران سلامت، ارائه اخبار بهبود یافتگان و پیروزشدگان بر بیماری، تلاش تولیدکنندگان و صنعتگران، در رفع نقایص تجهیزات پزشکی و محافظتی، انتشار پیشرفت های پزشکی و رشد دانش و مهارت ها کمک به مسئولان و رسانیدن پیام های سلامت محور مجاری رسمی به مردم، آموزش نحوه استفاده صحیح از مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده ها و داروها و در یک کلام مخابره اخبار صحیح و قطع زنجیره شایعات و دعوت به ازدیاد صبر، شکیبایی، و تاب آوری اجتماعی، انتظاراتی است که می تواند در یک چرخه سود واقعی و دفع ضرر را برای مردم ما به ارمغان آورد.

مسئولان بر این باور برسند که مردم ما در امتحانات مختلف پیروز و سربلند بوده اند و اگر دلخوری ها و ناراحتی هایی از برخی از مسئولان و برخی از فسادها و ناکارآمدی ها دارند در این شرایط حساس با انسجام و همدلی، اعتمادهای کاسته شده سرمایه های اجتماعی ترمیم می شود و این بستگی به چگونگی عملکرد، تعامل، و اطلاع رسانی مسئولان امر دارد.

البته صاحبان صفحات پرتعداد مجازی، سلبریتی ها و اصحاب رسانه نیز باید به هوش باشند تا در دام کاسبان جنایتکار ویروس کرونا قرار نگیرند.

فارس: مقام معظم رهبری با صدور فرمانی به سردارسرلشگر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کردند: این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال حمله بیولوژیکی بودن این رویداد را مطرح کرده می تواند جنبه رزمایش دفاع بیولوژیک را نیز داشته و بر اقتدار و توان ملی بیفزاید. در این مواقع باید چه کرد؟

دولت آبادی: ویروسی که احتمال طراحی و بیولوژیکی آن جهت یک تهاجم بیوتروریسم رد نشده و نشانه های قوی برآن وجود دارد که محققان نظامی و نیز پدافند غیرعامل و مسئولان ذیربط، می بایست به آن رسیدگی کنند. هرچند تا کنون امت اسلامی دوست و دشمن خویش را در آزمون کرونا شناخته است و چگونگی تعامل دوستان و دشمنان در حافظه تاریخی مردم خواهند ماند، باید بدانیم مردم قضاوت کننده های بسیار خوبی هستند درکنار مجاهدت های مسئولان، مسئولان ناکارآمد، در کنار آمار واقعی، آمارهای جعلی و طنزآلود، در کنار نیکوکاران و خیرین، محتکران و مفسیدن اقتصادی، در کنار رسانه های خیرخواه و حرفه ای، رسانه های دشمن و منافق و انتقام گیرندگان کینه توزاختاپوسی داخلی که به پیاده نظام رسانه ای دشمن مبدل شده اند را می بینند و در آینده به حساب این روان پریشان دگراندیش که هنری جز سرودن نفیربدختی، بیچارگی، و اتهام زنی، و بی اعتمادی ندارند، خواهند رسید.

فارس: برای تقویت پیوند میان مسئولان، رسانه ها و مردم چه پیشنهادی دارید؟

دولت آبادی: از مسئولان عزیز انتظار می رود بیشتر با اصحاب رسانه دوست باشند و با شفافیت در آمارو دوری از به هم ریختگی و شلختگی آماری پروتکل جامع سلامت و پذیرش و درمان بیماری کرونا را تدوین و به وسیله رسانه های خودی و پتانسیل جوانان عرصه مجازی، به دست مخاطبان برسانند.

مسئولان بر این باور برسند که مردم ما در امتحانات مختلف پیروز و سربلند بوده اند و اگر دلخوری ها و ناراحتی هایی از برخی از مسئولان و برخی از فسادها و ناکارآمدی ها دارند در این شرایط حساس با انسجام و همدلی، اعتمادهای کاسته شده سرمایه های اجتماعی ترمیم می شود

مسئولان سطح تاب آوری سیستم درمانی کشور را صادقانه تشریح کنند و چرایی قرنطینه خانگی و نوع همکاری مردم را به دور از ایجاد حاشیه ها با رسانه ها در میان بگذارند.

همچنین مسئولان بر این باور برسند که مردم ما در امتحانات مختلف پیروز و سربلند بوده اند و اگر دلخوری ها و ناراحتی هایی از برخی از مسئولان و برخی از فسادها و ناکارآمدی ها دارند در این شرایط حساس با انسجام و همدلی، اعتمادهای کاسته شده سرمایه های اجتماعی ترمیم می شود و این بستگی به چگونگی عملکرد، تعامل، و اطلاع رسانی مسئولان امر دارد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا