اقتصاد مقاومتیاقتصادیصنعت و تجارت

همت صیادان مَکرانی در رونق و جهش تولید

حدود ۲۱ هزار صیاد سواحل مکران محدوده شهرستانهای چابهار، دشتیاری وکنارک با فعالیت در ۱۱ اسکله صیادی سیستان وبلوچستان طی پنج سال گذشته با صید سالانه ۲۰۰ تا بیش از ۳۰۰ هزار تن و بدست آوردن رتبه اول صید کشور نقش مهمی در رونق و جهش تولید و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم داشته‌اند.

به گزارش اقتصاد روز، میزان صید صیادان سیستان وبلوچستان در سال ۱۳۹۴ حدود ۲۳۱ هزار تن، سال ۱۳۹۵ با ۲۵۱ هزار تن، سال ۱۳۹۶حدود ۳۰۲ هزار تن، سال ۱۳۹۷ حدود ۳۴۰ هزار تن صید رتبه نخست کشوری را کسب کرده و در سال گذشته (۱۳۹۸) نیز بیش از ۲۹۸ هزار تن صید را داشته که این افتخار بزرگ حاصل تلاش صیادان زحمتکش بنادر صیادی چابهار، دشتیاری و کنارک است.

سواحل مکران در محدوده چابهار و کنارک استان سیستان وبلوچستان از قابلیت های مهمی در بخش شیلات برخوردار است بطوریکه هزاران تن انواع آبزیان خوراکی و غیرمعمول خوراکی و میگو با کیفیت بالا به کشورهای مختلف حوزه خلیج فارس و سایر مناطق نظیر مالزی، هنگ کنگ، امارات، تایلند، سریلانکا، ویتنام، بنگلادش، تایوان، پاکستان، روسیه و عمان صادر شده است.

فعالیتهای شیلاتی یکی از مهمترین مزیتهای بخش کشاورزی استان سیستان و بلوچستان است که بسترهای ناشناخته آن به برکت انقلاب اسلامی به خوبی شناسایی شده است.

دسترسی به آبهای آزاد اقیانوسی، وجود اسکله های متعدد شیلاتی، فراهم بودن زمینه های صادرات، وجود شهرک های صنعتی وابسته و اراضی مستعد پرورش میگو و توسعه روز افزون آن، صنایع شیلاتی را به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه استان سیستان و بلوچستان مطرح کرده است.

هم اینک ۶ شهرک و ناحیه صنعتی شیلاتی با داشتن ۳۰ واحد کنسروسازی، ۳۰ واحد عمل‌آوری ، ۱۲ واحد پودر ماهی، ۱۳ واحد سردخانه و ۱۰ واحد شناورسازی و بیش از ۳۰ واحد یخسازی در نوار ساحلی این استان وجود دارد.

اداره کل شیلات استان سیستان و بلوچستان همواره از حضور سرمایه گذاران توانمند و با ایده های نوین استقبال و آمادگی خود را برای هرگونه همکاری و تسهیل امور مربوطه اعلام کرده است.

سیستان وبلوچستان ظرفیت‌های کم نظیر آبزی پروری در زمینه پرورش میگو و ماهی و به ویژه پتانسیل های پرورش سایر آبزیان نظیر انواع جلبک های دریایی، خیار دریایی، لابستر، آرتیمیا و آبزیان زینتی دارد.

آبزیان غیرمعمول خوراکی از قبیل (ماهی حسون، طلال، سلطان ابراهیم، یال اسبی، مارماهی، گربه ماهی وماهی مرکب) اگر در گذشته صید نمی شد اما اکنون صید آنها برای صادرات رونق دارد.

ورود سرمایه گذاران به حوزه شیلات و اجرای برنامه ها و اهداف بلند مرتبه برای سرمایه گذاری و فعالیت در حوزه پرورش آبزیان بویژه جلبک و خیار دریایی می تواند به راحتی و در کمترین زمان بازگشت سرمایه و سود قابل توجه را به دنبال داشته باشد و رونق و جهش تولید را در سالی که مزین به نام جهش تولید است رقم زند.

معاون صید وبنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان  اظهار داشت: هم اینک براساس آخرین آمارها یکهزار و ۲۶۵ فروند قایق فایبرگلاس، ۱۶۳ فروند قایق چوبی، ۴۳۶ فروند لنج یخی و ۵۲۴ فروند لنج سردخانه دار با ۲۱ هزار و ۷۸۱ نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در حوزه اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.

عطاالله رئیسی افزود: اسکله های صیادی برای اشتغال و رونق تولید نقش مهمی در سواحل مکران دارد و علاوه بر این، ظرفیت و پتانسیل مهمی برای گردشگری محسوب می شود.

وی برلایروبی بنادر صیادی تاکید و خاطرنشان کرد: گل و لای جمع شده در حوضچه این بنادر بویژه بنادر بریس، رمین و تیس با گذشت چندین سال صیادان را برای رفت وآمد به دریا و فعالیت صید و صیادی با مشکلات جدی مواجه کرده که لایروبی آنها بسیار ضروری است.

وی گفت: همچنین ۱۰۷ واحد صنایع شیلاتی در نوار ساحلی وجود دارد که از جمله آنها ۲۹ کارخانه تولید کنسرو ماهی نقش مهمی در بسته بندی و صادرات تن ماهیان دارند.

وی بر توسعه اسکله ها و محل تخلیه صید، روشنایی و آسفالت و یا سنگفرش محدوده بنادر صیادی، تسریع در تخصیص اعتبار برای لایروبی بنادر بریس، تیس و هفت تیر، حصارکشی محوطه های اداری، ساخت جایگاه سوخت و آتش نشانی برای اسکله فرعی و فعال سازی کارخانه های شهرک صنعتی، سردخانه، عمل آوری و کارخانه یخسازی بریس تاکید کرد و افزود: رسیدگی به مشکلات صیادان به تحقق اقتصاد مقاومتی منجر می شود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان ادامه داد: اسکله های ماهیگیری چابهار، دشتیاری و کنارک جذابیت فراوانی برای گردشگران دارند و سالانه هزاران نفر از مسافران در فصول مختلف سال برای مشاهده عملیات تخلیه و بارگیری صید روزانه ماهی به بندر بریس و سایر بنادر صیادی سفر می کنند.

وی تصریح کرد: سواحل مکران دارای بنادر متعدد تجاری و صید و صیادی است بطوری که ۱۱ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل «تیس، کنارک، بریس، رمین، زرآباد، پزم، چابهار، گواتر، جد، تنگ و پسابندر» در حوزه شهرستان های چابهار، دشتیاری و کنارک در زمینه صید و صیادی فعال هستند.

صید ۴۵ روزه لنج‌ها در دریا 

معمولا هر لنج برودتی حدود یک ماه تا ۴۵ روز برای صید عازم دریا می شوند و در طول فصل صید سه تا چهار مرحله می توانند صید انجام دهند.

حدود ۵۰۰ لنج برودتی متعلق به صیادان چابهار و کنارک فعالیت صید خود را از شهریور در آبهای ساحلی این ۲ بندر آغاز می کنند و تا خرداد سال بعد ادامه می دهند.

همچنین زمان فعالیت صید بیش از ۴۰۰ لنج یخی در طول سال رواج دارد ولی لنج برودتی در تیر و مرداد استراحت دارند و در نیمه دوم شهریور پس از استراحت و بازسازی و تعمیر لنج بار دیگر به دریا می روند.

اشتغال ۱۵ تا ۲۵ نفر در هر لنج

در لنج های برودتی ۱۵ تا ۲۵ نفر، قایق ۲ نفر و لنج های یخی هفت تا ۱۰ نفر مشغول به کار هستند.

معمولا هر لنج برودتی از یک ماه تا حدود ۴۵ روز در دریا فعالیت دارد و در طول فصل صید از شهریور تا خرداد سال بعد سه تا چهار بار می تواند صید را انجام دهد.

بنادر چابهار و کنارک از توابع استان سیستان و بلوچستان در ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان و در ساحل دریای عمان (مکران) قرار دارند.

سواحل جنوب سیستان و بلوچستان به عنوان سواحل مکران شناخته می شوند.

نام قدیم بلوچستان مکا بوده که بعدها به مکران تغییر یافته و در نهایت به سبب سکونت قوم بلوچ در این منطقه به بلوچستان مشهور شده است.

منبع: ایرنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا