ارتباطات و فناوریاقتصادیبازرگانی

هند بر ادامه همکاری با ایران در بندر چابهار تاکید کرد

وزارت امور خارجه هند در گزارش خود به پارلمان این کشور اعلام کرد که بندر چابهار ایران فعال بوده و افغانستان از ماه فوریه ۲۰۱۹ تاکنون پنج محموله را از طریق بندر چابهار به این کشور ارسال کرده است.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از نشریه “اکونومیک تایمز” روز سه شنبه گزارش داد: برخلاف گزارش های پیشین مبنی بر توقف فعالیت ها در بندر چابهار به دلیل تحریم های آمریکا، وزارت خارجه هند اعلام کرد که ” هند در یک همکاری با دولت جمهوری اسلامی ایران، در توسعه فاز اول اسکله شهید بهشتی در بندر چابهار شرکت کرده است. شرکت بین المللی بنادر هند از ماه دسامبر ۲۰۱۸، کنترل عملیات این اسکله را با موفقیت بر عهده گرفته و توانسته است محموله های این اسکله را مدیریت کند.

در ادامه این گزارش آمده است: افغانستان نیز استفاده از امکانات این بندر را آغاز کرده و از ماه فوریه سال جاری میلادی تاکنون پنج محموله را از طریق بندر چابهار به هند ارسال کرده است.

وزارت امور خارجه هند در ارتباط با تحریم های آمریکا علیه ایران افزود: آمریکا اهمیت ادامه فعالیت های بندر چابهار به منظور ارسال محموله های بشردوستانه به افغانستان و کمک اقتصادی به این کشور را درک کرده است.

در پایان این گزارش اشاره شده است که ” رسانه ها به ابراز علاقه سایر کشورها جهت شرکت در پروژه بندر چابهار اشاره کرده اند. تصمیم گیری برای حضور سایر کشورها در توسعه سایر فاز های بندر چابهار بر عهده دولت ایران است و هند همچنان در توسعه و مدیریت اسکله بندر بهشتی در بندر چابهار با ایران همکاری می کند.
بندر چابهار ایران به دلایل مختلف برای هند اهمیت زیادی دارد که مهمترین آن موقعیت راهبردی بندر است. هند همزمان با ادامه اختلافات با کشور های همسایه خود از جمله پاکستان و چین، تصمیم گرفته است تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشور های غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستان محصور در خشکی گسترش دهد.

فاز اول این بندر در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ با حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشور های منطقه افتتاح شد. بندر چابهار که در دریای عمان قرار گرفته، دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می کند. دهلی نو متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه ای از جاده ها و راه آهن شده است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا