اقتصاد مقاومتیاقتصادیصنعت و تجارت

ِلزوم فعالیت اقتصادی سفارتخانه‌ها

تحقق «جهش تولید» با دستیابی به محصولات قابل عرضه در بازارهای جهانی

تهران-رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: جهش تولید زمانی اتفاق می‌افتد که محصولات قابل عرضه در بازارهای جهانی و توان تولید کافی در کشور وجود داشته باشد.

«عزت الله اکبری تالار پشتی» با اشاره به تحریم‌ها افزود: آمریکا برخلاف قوانین بین الملل عمل می‌کند و حق ندارد قوانین داخلی خود را به جهان تسری بدهد.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران و آمریکا هر دو عضوی از سازمان ملل هستند، حقوق همه اعضا برابر است و هیچ کس بر دیگری برتری ندارد.

اکبری تالارپشتی ادامه‌داد: آمریکایی‌ها قلدرمآبانه از روابط سیاسی و اقتصادی خود استفاده کرده و دیگران را تطمیع می‌کنند، یا مانع از برقراری ارتباط دیگران با ما می‌شوند؛ اینها خلاف قانون است و در نهایت روزی دنیا یقه آمریکا را خواهد گرفت.

وی تصریح‌کرد: ما نیز نباید به هیچ وجه از حق‌مان در مقابل آمریکا و اینکه با ما قلدرمآبانه برخورد می‌کند، کوتاه بیاییم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه‌داد: دعوای آمریکایی‌ها نیز اقتصادی است، آنها ساختاری درست کردند که اقتصاد جهان را در چنگال خود داشته باشند و منافع خود را دنبال می‌کنند، اما ما نیز تن به منافع قلدرمابانه و غیرمشروع آنها نمی دهیم.

وی تاکید کرد: وقتی می‌خواهیم با تحریم‌ها مبارزه کنیم با حرف امکان‌پذیر نیست، بلکه باید نگاه عمیق و قوی به تولید داخل و توانمندی‌های خود داشته باشیم.

اکبری تالارپشتی بیان‌داشت: توانمندی فقط تولید نیست، اگر ما به تولیدکنندگان و صاحبان حرفه‌ها و سرمایه توجه کرده و مسیر را برایشان باز و روان‌سازی کنیم و مزاحمتی برایشان نداشته باشیم، قادر به مبارزه با تحریم‌ها خواهیم بود.

وی تاکید کرد: دولت باید همه جا را به عنوان حامی تولیدکنندگان و بخش خصوصی باشد، موضوعی که همه قوانین بالادستی کشور نیز آن را تایید می‌کند.

این نماینده مجلس گفت: دولت باید نقش حمایتگر، هادی و ناظر را داشته باشد و از واسطه‌گری خودداری کند که در این صورت، درآمدهای دولت افزایش، هزینه‌هایش کاهش یافته و هم از ظرفیت مردمی استفاده کرده است.

وی خاطرنشان‌کرد: استفاده از مردم نیز باید سازماندهی شده باشد، این مردم که در عرصه تولید و صادرات فعال هستند نباید در مقابل بیگانگان تحقیر شوند، بلکه باید حمایت شوند.

ِلزوم فعالیت اقتصادی سفارتخانه‌ها

اکبری تالارپشتی یادآور شد: ما در مجلس یازدهم موضوع دیپلماسی اقتصادی را مطرح کردیم که باید با “جهش تولید” مدنظر رهبر معظم انقلاب هماهنگ باشد.

وی خاطرنشان‌کرد: در این زمینه کارگروه مشترکی با وزارت امور خارجه تشکیل دادیم که در مرحله جمع‌بندی موارد است.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: امروز ضروری است که سفارتخانه‌های ما چهره‌ای اقتصادی داشته باشند و به وزیر امور خارجه نیز پیشنهاد کردیم که به صورت نمونه و پایلوت این اقدام از چند سفارتخانه آغاز شود.

وی تاکید کرد: توسعه مراودات، مبادله کالا و دانش و تحقق صادرات یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد، بلکه بستری باید از سوی دولت فراهم شود تا نیروها بتوانند راه را برای خود باز کنند، در این مسیر هرکجا که ریسک‌هایی وجود دارد دولت باید پذیرفته و کمک کند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: امروز بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به راحتی می‌توانند در سایر کشورها حضور یافته و با انعقاد قرارداد در زمینه‌های طراحی، محاسباتی و حتی ساخت به کمک پرداخته و مشاوره بدهند که در زمره صادرات محصولات علمی دسته‌بندی می‌شود.

اکبری تالارپشتی ادامه داد: اگر تولید و صادرات در حد حرف باقی بماند، واحدها آسیب دیده و جهش تولید اتفاق نخواهد افتاد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: معتقدیم تولیدی که به صادرات وصل نباشد، به‌تدریج افول می‌کند، باید همواره تولید به گونه‌ای باشد که قابلیت عرضه به بازارهای جهانی را داشته باشد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر قرار است به سازمان تجارت جهانی (WTO) بپیوندیم، در صورتی که کالاهای ما قابلیت عرضه به بازارهای جهانی نداشته باشد نمی‌تواند رقابت کند و تولیدکننده شکست می‌خورد.

وی بیان‌داشت: این‌ها یک زنجیره به‌هم پیوسته است و یک شبه اتفاق نمی‌افتد، در این زمینه لازم است تا همه قراردادها در عرصه تولید به صورت زنجیره باشد؛ به این معنی که یکی به تامین مواد اولیه، دیگری به گرفتن سفارش، فعال دیگری به انجام صادرات و غیره بپردازند تا آسیب پذیری فعالیت پایین آمده و هر یک بدانند که چه کار باید انجام دهند، در این صورت تولیدکننده نیز هیچ وقت نگران عرضه و فروش کالایش نیست بلکه همه تلاش خود را به توسعه و ارتقاء تولید معطوف می‌کند.

منبع: ایرنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا