اقتصاد مقاومتیاقتصادی

پیش بینی معاون نقشه جامع علمی کشور

سند اقتصاد دانش بنیان امسال عملیاتی می شود

به گزارش اقتصاد روز و به نقل ازخبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا معاون سیاستگذاری نقشه جامع علمی کشور می گوید: در بیانیه گام دوم بر توسعه اقتصاد دانش بنیان تاکید بیشتری شده و تلاش بر این است تا سند در سال جاری اجرایی شود.ناصر باقری مقدم روز جمعه  در مورد اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص عملیاتی سازی بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری، اظهار کرد: بیانیه گام دوم بر ادامه رشد و شتاب علمی کشور تاکید دارد که البته این امر از 20 سال گذشته در کشور آغاز شده استرهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سلامی با صدور «بیانیه‌ی گام دوم انقلاب» برای ادامه‌ این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه‌ گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند.
بیانیه «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان که به ‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد.
باقری مقدم گفت: در ستاد نقشه جامع علمی کشور به عنوان بازوی علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، این مسئله در حال بررسی است و چند اقدام مهم هم صورت گرفت.
معاون سیاستگذاری نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: در حوزه اقتصاد دانش بنیان باید هر چه سریع‌تر، سند بالادستی و سیاست ملی تدوین شود. البته تاکید مقام معظم رهبری از سال های قبل هم روی اقتصاد دانش‌بنیان بود اما در بیانیه گام دوم بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است. نقشه جامع علمی کشور هم به دنبال تحقق سند اقتصاد دانش بنیان در سال جاری است.
وی افزود: بررسی محتوایی بیانیه گام دوم، اولین کاری بود که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور، انجام شد.
باقری مقدم گفت: رهبری در بخش دوم بیانیه توصیه هایی به مخاطبان خود داشتند که شامل علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی و مرز بندی با دشمن و سبک زندگی است. با بررسی بخش های بیانیه به این جمع بندی رسیدیم که تمام موارد آن به حوزه علم یا فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتباط پیدا می کند.
معاون سیاستگذاری نقشه جامع علمی کشور، اظهار کرد: مباحث علم و پژوهش، اقتصاد و روابط خارجی به حوزه علم مربوط می‌شود. همچنین سرفصل های معنویت، اخلاق، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال، آزادی و سبک زندگی هم از مواردی است که در حوزه فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن می پردازیم.
باقری مقدم گفت: در حوزه علم، تقسیم محتوا صورت گرفت. در این بخش ایشان تاکید دارند که دانش می‌تواند ما را به صورت سیاسی و اقتصادی وابسته به قدرت های بزرگ نگه دارد. در تحلیل ایشان دانش باعث ثروت و نفوذ بیگانگان در 200 سال گذشته شده است و این ثروت و نفوذ، جوامع در حال توسعه را دچار خودباختگی کرد و در نهایت، سبک زندگی فردی را ترجیح می دهند.
وی خاطرنشان کرد: این مدل از سبک زندگی خود به خود باعث پذیرش هدف سیاسی و اقتصادی کشورهای استعمارگر می شود. مقام معظم رهبری در اولین توصیه خود به علم و پژوهش می‌پردازند که نشان دهنده اهمیت این محور است.
وی گفت: اقدامات مربوط به تحقق این سند نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح استان ها آغاز شده است چرا که اعتقاد داریم ظرفیت‌های خوبی در استان های کشور نهفته داریم. این فرآیند در چندین استان از جمله بوشهر، آذربایجان شرقی و سیستان و بلوچستان با کمک استانداری ها آغاز شده است.
به گفته باقری مقدم، در مراکز دانشگاهی و صنعتی این استان ها تهیه و توسعه سند اقتصاد دانش بنیان در حال انجام است تا در نقشه جامع علمی کشور به تصویب برسد.
وی در مورد حوزه روابط بین الملل که یکی از تاکیدات بیانیه گام دوم است، تاکید کرد: در حوزه روابط بین‌الملل و مرزبندی با دشمن، سال گذشته سند بسیار مهمی با عنوان سند جامع روابط علمی بین المللی تصویب و توسط رئیس جمهوری به دستگاه ها ابلاغ شد.
به گفته باقری مقدم، این سند کاملاً منطبق بر رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص گسترش روابط علمی و بین المللی در حوزه های یاد شده است. اگر این روابط ساماندهی شده نباشد، کشور و دانشمندان دچار مشکلاتی می شوند. به تعبیر بسیاری از کشورهای دیگر، در برخی حوزه‌ها دارای پتانسیل علمی خوبی هستیم.
معاون سیاستگذاری نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: ایران در میان بیش از 200 کشور از نظر علمی، رتبه شانزدهم را دارد و در رشته‌های نانو، های تک، هوافضا، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی از جایگاه خوبی برخوردار است.
باقری مقدم خاطرنشان کرد: ایران از مرز علم فراتر رفته و وارد فناوری ها و نوآوری های این حوزه شده است؛ بنابراین در این روابط علمی صاحب توانایی علمی و فناوری خوبی است و باید مراقبت های لازم را انجام داد.
وی افزود: حوزه های اخلاق، عدالت، مبارزه با فساد، سبک زندگی، استقلال و آزادی به حوزه فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتباط دارد. در این زمینه بزودی «ستاد سند مهندسی فرهنگی » با قول رئیس جمهوری و تدبیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل می شود

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا