اجتماعیاشتغالتعاون و کارآفرینیشهریمسکن و شهرسازی

چراغ سبز شهرداری به ساخت واحد‌های مسکونی ۲۵ متری

به گزارش اقتصاد روز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران در نشست خبری که با اصحاب رسانه برگزار کرد با اشاره به اینکه شهردار تهران فعالیت خود را با شعار «تهران شهری برای همه» آغاز کرد، گفت: تهران شهری برای همه به این معناست که همه مردم شهر تحولات آن را احساس کنند.
معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با بیان اینکه کیفیت محیط شهر و فضای شهری متأثر از رویکرد‌های بنیادین است، گفت: شفاف سازی از جمله عملکرد‌هایی است که در این دوره به آن توجه بالایی صورت گرفته است و موضوع دیگر هم عدالت اجتماعی است که ما تلاش می‌کنیم اگر اقدامی انجام می‌دهیم در جهت گسترش عدالت باشد.

او اظهار کرد: رویکرد دیگری که در حوزه معماری و شهرسازی مورد توجه بوده این است که ساختمان سازی به سمت مهندسی سازی برود.

گلپایگانی با بیان اینکه در یک سال گذشته تصمیمات دشواری را برای اداره شهر گرفتیم، گفت: قانون مداری در این حوزه همانند نخ تسبیح گم شده بود که اگر در دوره‌های گذشته طی مدیریت شهری کمتر مورد توجه بود سبب می‌شد شیرازه فعالیت‌های شهری از هم گسسته شود.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با تأکید بر اینکه قانون مداری علاوه بر تکلیف قانونی برای ما واجب شرعی است، اظهار کرد: رعایت قانون یک ملکه اخلاقی است و رعایت چراغ قرمز‌های حوزه شهرسازی یکی از سخت‌ترین تصمیماتی بود که به شدت پیگیر آن بوده‌ایم.

او با بیان اینکه در یک سال گذشته ۱۹ طرح موضوعی و موضعی را در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسانده‌ایم، گفت: این در حالی است که از سال ۹۱ تا ۹۷ تعداد طرح‌های موضعی و موضوعی ۲۲ مورد بوده و ما در یک سال تنها ۱۹ طرح را تصویب کرده‌ایم که از آن جمله خانه باغ‌ها و طرح تفصیلی منطقه ۲۲ است.

گلپایگانی خاطرنشان کرد: در تاریخ کمیسیون ماده ۵ برای اولین بار طرح‌های شهری را به تصویب رساندیم و محور ۱۳ کیلومتری دماوند از آن جمله است.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با بیان اینکه کار دیگر بازنگری طرح تفصیلی است که با یکی از دانشگاه‌ها آن را آغاز کرده‌ایم، گفت: در این اداره کل رویکرد‌هایی داشتیم که به آن توجه شده است که از آن جمله واگذاری طرح‌های کوچک مقیاس به مناطق شهرداری است.

او با بیان اینکه در حوزه معماری بر روی بحث مهندسی سازی تأکید کردیم و ضرورت برخورداری ساختمان‌ها از قاب بند را اجرایی کردیم، گفت: در بحث استانداردسازی ساختمان به سمت ساختمان‌های سبز رفته‌ایم و این کار در یک دوره بلند مدت نتیجه می‌دهد.

گلپایگانی تصریح کرد: تا پایان سال بحث برچسب انرژی را به نتیجه می‌رسانیم و اگر مصرف انرژی را در ساختمان‌ها کاهش دهیم هوای تهران هم پاک‌تر می‌شود، زیرا ۳۰ درصد از سوختی که در تهران مصرف می‌شود به خاطر ساختمان‌های مسکونی است.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران افزود: کار بزرگ دیگر در حوزه طراحی شهری است که با همکاری سازمان زیباسازی در خیابان ولیعصر انجام می‌شود.

او با بیان اینکه آمار صدور پروانه نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد کاهش داشت، اظهار کرد: از نظر تحقق درآمد‌های ساختمانی بالای ۹۵ درصد درآمد‌های پیش بینی شده محقق شده است.

گلپایگانی افزود: لایحه‌ای که برای عوارض به شورا تقدیم کردیم دارای رویکرد تبعیض مثبت و عدالت اجتماعی است.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران خاطرنشان کرد: افزایش عوارض ساختمانی را به گونه‌ای ساماندهی کردیم که در مناطقی که قیمت آپارتمان بیشتر است مردم عوارض بیشتری بدهند.

او با بیان اینکه تهران را به ۱۰ دهک تقسیم کردیم و متناسب با قیمت آپارتمان در هر منطقه عوارضی را تعیین کردیم، اظهار کرد: به زودی عوارض هر قطعه ملکی با توجه به وضعیت و ارزش آن ملک تعیین می‌شود.

گلپایگانی با اشاره به اینکه زمان صدور پروانه‌های ساختمانی طولانی است و باید آن را کوتاه کنیم، گفت: ما قول دادیم که زمان صدور پروانه‌های ساختمانی را به یک ماه برسانیم.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با بیان اینکه یک تحول بنیادین در رویکرد سازمان نوسازی ایجاد شده، اظهار کرد: اگر در محله‌ای زیرساخت‌های شهری را ارتقا دهیم و کمک به پایداری ساختار‌های اجتماعی کنیم دستاورد‌های اجتماعی هم خواهیم داشت.

او با بیان اینکه برای سال جاری هزار پروژه در محلات شهر تهران طراحی و آماده سازی شده، گفت: تا سال ۱۴۰۰ این پروژه‌ها را عملیاتی می‌کنیم.

گلپایگانی در ادامه خبر از آمادگی معاونت شهرسازی برای ارائه مجوز به ساخت آپارتمان‌هایی به متراژ ۲۵ تا ۴۰ متر داد و گفت: ما موانع ساخت آپارتمان‌های ۲۵ تا ۴۰ متر را برمی‌داریم و در سازمان نوسازی هم ایده آپارتمان‌های کوچک اندازه را پیش برده‌ایم.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با رد این ایده که اقشار کم درآمد نباید در تهران زندگی کنند، اظهار کرد: نباید محلات تهران به محلات فقیرنشین و غنی نشین تقسیم بندی شوند، بلکه در همه مناطق باید ترکیبی از اقشار مختلف اعم از کم درآمد و یا پردرآمد وجود داشته باشد.

او تصریح کرد: فرزندان ما در مدارسشان باید کودکانی را ببینند که تمکن مالی آن‌ها از خانواده خودشان قوی‌تر است و هم کودکانی را ببینند که از خانواده آن‌ها به لحاظ مالی ضعیف‌تر هستند و در حوزه‌های دیگر فرهنگی و اجتماعی هم باید اختلاطی از تفاوت‌های فرهنگی یا اجتماعی در همه مناطق تهران در کنار وجود داشته باشند.

گلپایگانی با بیان اینکه آپارتمان‌های کوچک مقیاس فقط برای افراد کم درآمد نیست، گفت: چرا باید یک زوج جوان که خانواده‌شان در شمال شهر زندگی می‌کند به خاطر نداشتن توان خرید یک واحد مسکونی بزرگ در آن منطقه به نقطه دوری از شهر بروند. ما باید با ایجاد واحد‌های کوچک مقیاس در همان منطقه شرایطی فراهم کنیم که آن‌ها در نزدیکی خانواده‌هایشان باشند.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با بیان اینکه برخی کارخانه‌ها ۱۰۰ هزار نفر کارگر دارند، اظهار کرد: باید برای مسکن این افراد چاره اندیشی کرد و نباید اجازه داد شرایط کنونی که سبب می‌شود فردی برای رفتن به محل کار دو ساعت در هنگام صبح و دو ساعت هم در هنگام عصر در طول مسیر باشد، ادامه یابد.

او با تأکید بر اینکه در شهر‌های سنتی ایران محلات فقیرنشین و غنی نشین نداشتیم، ادامه داد: اگر بخواهیم همه مردم از طبقات مختلف در کنار هم زندگی کنند باید شرایط اسکان آن‌ها در مناطق مختلف را آسان کنیم.

گلپایگانی خاطرنشان کرد: در این موضوع قرار نیست شهرداری ساختمان سازی کند بلکه تنها مجوز می‌دهد.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه ۵ درصد شهر تهران بافت فرسوده است و ۱۵ درصد جمعیت در آن ساکن هستند، گفت: تراکم در بافت‌های فرسوده بیشتر است و ۲۴ درصد مسکن بافت‌های فرسوده از سال ۸۶ تا الان نوسازی شده‌اند.

او با بیان اینکه برای ساخت آپارتمان‌های ۲۵ متری تا ۴۰ متری قرار نیست همه واحد‌های یک آپارتمان با یک متراژ باشند، گفت: از آ‌ن‌جایی که معتقدیم باید اختلاف اقشار مختلف رخ دهد لذا شرایطی فراهم می‌کنیم که در هر آپارتمان ترکیبی از واحد‌های بزرگ مقیاس و کوچک مقیاس وجود داشته باشد.

گلپایگانی افزود: در طرح جامع تهران فاصله ریل تا تهران را به عنوان محور تجارت جهانی پیشنهاد داده‌اند و در حال حاضر مطالعات بر روی اینط رح در حال انجام است.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با بیان اینکه نوک اقدامات اجرایی شهرداری در مناطق کم برخوردار هزینه می‌شود، گفت: هزینه اصلی شهرداری در موضوع حمل و نقل عمومی است.

او افزود: عوارضی که در هریک از مناطق شهرداری تهران دریافت می‌شود به سبد درآمد شهرداری ورایز می‌شود و وقتی هم می‌خواهد هزینه می‌شود اولویت هزینه در جایی است که کیفیت مناسبی و جود ندارد چنانچه بیشترین صدور پروانه برای مناطق شمالی است، اما بیشترین هزینه در مناطق شمالی نیست.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا