اجتماعیشهریمحیط زیست

کاشت 4 میلیون نهال در سراسر کشور در قالب نهضت نهال‌کاری آغاز شد

سرپرست سازمان جنگل‌ها گفت: کشت 14 میلیون اصله نهال در قالب نهضت نهال‌کاری همگانی برای ایرانی سرسبز از صبح پنج‌شنبه در سراسر کشور آغاز می‌شود.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از فارس، خسرو شهبازی سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در نشست خبری در محل این سازمان اعلام کرد: «نهضت نهالکاری همگانی» برای ایرانی سرسبز در سازمان جنگل‌ها تشکیل شده و قرار است طی این هفته 14 میلیون اصله نهال در کشور کشت کنیم.

شهبازی توضیح داد که برنامه کشت نهال تا پایان سال هم 42 میلیون اصله است و ابراز امیدواری کرد که حداقل 34 میلیون اصله نهال به طور کامل کشت شود.

وی بودجه‌ای را که برای کشت 14 میلیون اصله نهال اختصاص یافته است را 100 میلیون یورو اعلام کرد که 24.6 میلیون یورو آن سهم سازمان جنگل‌ها است و بخشی هم از محل صندوق توسعه ملی و بخشی هم از اعتبارات جنگل‌های شمال اختصاص خواهد یافت.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اهمیت جنگل‌کاری در کشور گفت: با تغییر اقلیم که تقریبا همه دنیا را درگیر کرده، کشت درختان و فضای سبز یک ضرورت انکارناپذیر است. طی 150 سال گذشته میزان دی‌اکسید کربن هوا 30 درصد افزایش یافته که برای سلامتی بسیار مضر است.

به گفته این مقام مسئول، افزایش گاز دی اکسید کربن CO2 معمولا با افزایش تخریب جنگل صورت می‌گیرد که متعاقب آن دمای محیط نیز بالا می‌رود.

در این نشست خبری روابط عمومی سازمان شماره‌های 02122488534 و 09191234219 را به عنوان شماره تلفن‌های ستاد هماهنگی و ارتباطات مردمی جهت مشارکت در کشت درختان اعلام کرد. قرار است در این نهضت نهالکاری از ظرفیت‌های مردمی و بسیجی استفاده شود و این شماره‌تلفن‌ها برای اعلام آمادگی متقاضیان تعیین شده است.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پاسخ به سوال خبرنگاران که آیا شرایط و زیرساخت‌های کشت 14 میلیون اصله درخت فراهم شده است، گفت: همه چاله‌های درختان کنده شده و آماده است و مدیران استان‌ها هم به عنوان مدیران پروژه انتخاب شده و نیروها همه آماده هستند تا 14 میلیون اصله درخت در مدت بسیار کوتاهی کشت شود.

شهبازی درباره سوالی در مورد تخریب جنگل‌ها گفت: تخریب جنگل در کشور ما نسبت به دیگر کشورها بسیار کم بوده و عمده کشورها جنگل‌هایشان یک دور تخریب شده است و حتی آنها آماده‌اند، از جنگل‌های هیرکانی ما نهال برده‌اند، اما مشکلی که در جنگل‌های ما وجود داشته، این است که این جنگل‌ها را خوب احیا نکرده‌ایم و البته دستبردهای زیادی هم به این جنگل‌ها شده است.

وی با بیان اینکه معضل تخریب جنگل‌ها در کشور همچنان وجود دارد، گفت: به بهانه‌های مختلف جاده‌سازی، انتقال آب و اجرای پروژه‌ها و طرح‌ها تخریب جنگل‌ها انجام می‌شود، اما تمام برنامه ما این است که این تخریب‌ها را به حداقل برسانیم.

شهبازی که حدود یک ماه است به عنوان سرپرست سازمان جنگل‌ها منصوب شده است، در مورد تخریب‌های جنگلی در منطقه سلمان‌شهر و همچنین جاده حیران اردبیل قول مساعد داد.

یکی از خبرنگاران مطرح کرد که در منطقه سلمان‌شهر صداوسیما طرح پروژه گردشگری گرفته و منطقه جنگلی زیادی را به این بهانه تخریب کرده است.

همچنین بر اساس مشاهدات خبرنگار فارس، جاده حیران در استان اردبیل که از منابع طبیعی و جنگل‌های بکر کشور است، طی چند سال گذشته ویلاسازی‌های زیادی شده و تقریبا ویلاپوش شده است.

پیگیری‌های خبرنگار فارس در سال‌های گذشته از سازمان جنگل‌ها به نتیجه‌ای نرسید و آنها با این استدلال که این زمین‌ها جزو مستثنیات ویلاسازی در آنجا را توجیه می‌کردند، ‌این در حالی است که این جنگل‌ها جزو ذخایر ژنتیکی و ملی کشور محسوب می‌شود و اگر جزو مستثنیات هم بوده باشد، دولت باید پول آن را به مردم پرداخت می‌کرد و اجازه چنین ساخت و سازهایی را نمی‌داد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا