بازرگانیصنعت و تجارتکشاورزی

کام شیرین زنبورداران کردستانی

کردستان بواسطه بهره گیری از طبیعت رشته کوه زاگرس یکی از کانون‌های اصلی تولید عسل طبیعی و مرغوب کشور است که با توجه‌ ویژه دولت، در هفت سال گذشته میزان تولید این محصول با رشد ۱۰۰ درصدی زنبورستان‌ها، ۸۰ درصد افزایش داشته تا در واقع کام زنبورداران شیرین تر از عسل شود.

به گزارش اقتصاد روز، عسل تولیدی در کردستان با طعم دلچسب خود اشتغال را به کام خیلی ها شیرین کرده و این حلاوت در هفت سال خدمات دولت تدبیر و امید گام‌هایی به سمت شیرین‌تر شدن برداشت، در این مدت تعداد زنبورستان ها رشد ۱۰۰ درصدی، تولید عسل رشد ۸۰ درصدی و تعداد کلنی‌ها نیز رشد ۵۷ درصدی داشته است.

کردستان با مساحت سرزمینی بیش از سه میلیون هکتار، یک ملیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع، ۳۰۰ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مزارع، سرزمینی مناسب برای زنبورداری و تولید عسل مرغوب است.

بر اساس نتایج آمارگیری سال گذشته بیش از ۲۵۶ هزار کندو در این استان وجود دارد که برای پنج هزار و ۷۱۲ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده و سالانه حدود یک هزار و ۸۵۷ تُن محصول نبز تولید و روانه بازار می‌شود.

سازمان جهاد کشاورزی اقدامات گسترده‌ای در خصوص توسعه فعالیت‌های محصول را از جمله احداث کارخانه فرآوری و بسته بندی عسل با همکاری بخش خصوصی، برگزاری جشنواره استانی تولید عسل و آموزش زنبورداران برای برندسازی و فرآوری دارویی از این محصول را دنبال می‌کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه توسعه زنبورداری از اهداف این سازمان در راستای تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در استان است، گفت: کردستان در سال ۱۳۹۲ دارای سه هزار و ۷۳۹ زنبورستان بود که این آمار در نتیجه خدمات هفت ساله دولت تدبیر و امید اکنون به هفت هزار و ۴۸۹ مورد رسیده است.

محمدفرید سپری یادآور شد: تعداد کل کلنی‌های این استان در این مدت ۱۶۳ هزار کلنب بود که این آمار نیز با ۵۷ درصد رشد به ۲۵۶ هزار و ۷۴۹ مورد رسیده که در نتیجه آن میزان تولید عسل از یک هزار و ۳۰ تن ابتدای سال ۱۳۹۲ به یک هزار و ۸۵۷ تن در سال جاری رسیده است.

وی با بیان اینکه استحصال ژل رویال از محصولات جدیدی بود که در زنبورستان‌های استان تولید می‌شود، اضافه کرد: زنبورداران برای اولین بار در سال ۱۳۹۴ اقدام به تولید این محصول کردند که سال گذشته ۳۲۴ کیلوگرم ژل رویال تولید و در بازار عرضه شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تاکید کرد: تولید گرده گل، بره موم، زهر زنبور عسل از دیگر فرآورده‌هایی است که در هفت سال گذشته برای اولین بار در این استان تولید شده است.

وی یادآور شد: این تولیدات شامل ۱۵۰ گرم زهر زنبور عسل، هفت هزار و ۶۶ کیلوگرم بره موم و ۲۵ هزار و ۶۷۰ کیلوگرم گرده گل است.

سپری گفت: برنامه سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه زنبورداری در راستای اقتصاد مقاومتی و جهش تولید از سال ۹۵ مصوب شد و در چهار سال گذشته، ۲ هزار و ۲۴ نفر در ۱۵۵ روستای استان تحت پوشش این پروژه بصورت تئوری و عملی آموزش دیدند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: از محل اعتبارات اقتصاد مقاومتی به هر کدام از این افراد یک کلنی زنبورعسل رایگان اهدا شد و پس از اطمینان از فعالیت زنبورداری آنها پس از یکسال از دوره آموزش جهت دریافت تسهیلات خرید ۶۰ کلنی زنبورعسل به بانک‌های عامل نیز معرفی شدند.

وی با بیان اینکه شهرت عسل کردستان در کشور فرصتی است که بتوان بخشی از مشکل اشتغال را با توسعه زنبورداری مرتفع کرد، اظهار داشت: بهره برداران استان نیز سعی دارند تا بهبود کیفیت محصول تولیدی را در اولویت قرار دهند به همین خاطر قیمت عسل کردستان بدلیل کیفیت بالای آن از میانگین کشوری ۲۵۰ هزار ریال در هر کیلوگرم بیشتر است.

وی اضافه کرد: زنبورداران استان با استفاده از توان خود امروزه بیش از ۶۰ درصد ملکه مورد نیاز زنبورداری‌ها را تولید می‌کنند و تولید ژل رویال نیز از هدف گذاری های اصلی آنها است.

 

زنجیر ناقص چالش زنبور داری کردستان

سپری گفت: مهمترین چالش در زنبورداری کامل نبودن زنجیره تولید، تآمین و توزیع محصولات زنبورعسل بدلیل نبود صنایع کندوسازی، موم آج کنی و همچنین صنایع بسته بندی و فرآوری محصولات زنبورعسل با ظرفیت بالا در استان است.

وی افزود: تاکنون فقط ۲ برند عسل ملکه کردستان در سنندج و تام گل در قروه با دریافت مجوز بهداشتی از معاونت غذا و دارو ثبت شده ولی ظرفیت بسته بندی و فرآوری تولیدات زنبورعسل در این واحدها پایین است.

وی یادآور شد: این سازمان در راستای توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری عسل کردستان بدنبال جذب سرمایه بخش خصوصی است تا بتواند ارزش افزوده این محصول ارگانیک را افزایش دهد.

پرداخت ۱۳ میلیارد ریال تسهیلات به زنبورداران جدید کردستان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز گفت: در راستای کمک به زنبورداران جدید این سازمان علاوه بر تحویل ۲ هزار و ۲۴ کلنی به آموزش دیدگان، ۱۳ میلیارد ریال تسهیلات در چهار سال گذشته به آنان پرداخت کرده تا در این عرصه مشغول بکار شوند.

سید احمد ذکریایی نژاد با اشاره به خدمات دولت تدبیر و امید به بخش زنبورداری استان افزود: ایجاد واحدهای بسته بندی و فرآوری تولیدات زنبورعسل با برند مشخص و دریافت گواهی بهداشتی در شهرهای سنندج و قروه و برگزاری نمایشگاه تولیدات زنبورعسل از جمله این خدمات است.

وی اضافه کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی پیشرفته زنبورداری شامل پرورش ملکه زنبورعسل، تکنیک‌های تولید ژل رویال و استحصال بره موم و زهر زنبورعسل و برگزاری جشنواره زنبورعسل منطقه‌ای با حضور فعالان هفت استان در شهریور ماه سال ۹۸ در مریوان از دیگر خدمات انجام یافته به این بخش است.

ذکریایی نژاد یادآور شد: هم اکنون در این استان بر اساس آخرین نتایج آمارگیری پنج هزار و ۷۱۲ نفر به زنبورداری اشتغال دارند که از این تعداد، یک هزار و ۵۷۱ نفر دارای بیش از ۴۰ کلنی زنبور عسل هستند و شغل اصلی آنها زنبورداری است.

وی تاکید کرد: شهرستان سقز از نظر تعداد کلنی زنبور عسل با ۵۲ هزار و ۸۷۷ کلنی رتبه اول استان و سنندج، مریوان، کامیاران و دیواندره در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

ذکربایی نژاد گفت: در بخش تولید نیز سقز بیشترین تولید را دارد و سنندج، کامیاران، مریوان، بانه و دیواندره به ترتیب در رتبه‌های بعدی هستند.

وی تولید ژله رویال را از دیگر محصولات عرصه زنبورداری کردستان اعلام کرد و افزود: تولید این محصول در سال ۱۳۹۸ به میزان ۳۲۴ کیلوگرم بود که مریوان با تولید حدود ۳۰۰ کیلوگرم دارای بیشترین میزان است.

به گزارش ایرنا، عسل کردستان با ۹۷ درصد خلوص از برترین ها از نظر طبیعی بودن در کشور است بطوریکه میانگین تولید عسل در هر کلنی هفت کیلوگرم است.

کردستان با مساحت سرزمینی بیش از سه میلیون هکتار، یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع، ۳۰۰ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مزارع سرزمینی مناسب برای زنبورداری است.

منبع: ایرنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا