صنعت و تجارتکشاورزی

کاهش ۸۰هزارتنی تولید پسته در کشور

​یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی، از کاهش ۷۵ درصدی تولید پسته در کرمان خبر داد و گفت: تولید این محصول در کشور، امسال ۸۰ هزارتن بر اثر سرمازدگی و گرما زدگی کاهش دارد.

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با اظهار داشت: براساس آمار گمرک، ما در سال ۹۵، معادل ۱۳۸ هزار تن پسته صادر کردیم، در حالیکه این رقم در سال ۹۶ به ۱۳۰ هزار تن کاهش یافت.

شکراله حاجی وند ادامه داد: هنوز بسیاری از محصول سال گذشته در انبارها مانده، که دلیل آن نیز مربوط به مباحث بازار است؛ بنابراین برای اینکه بتوانیم حضورمان را در بازار کنترل کنیم، محصول را یکباره وارد بازار نکنیم و ارزان نفروشیم، بلکه آن را به موقع وارد بازار کنیم و با بهترین قیمت بفروشیم. سال گذشته قیمت مقداری کمتر از قیمتی بود که امسال صادرکنندگان می توانند محصول خود را با نرخ های بهتری به فروش برسانند.

این مقام مسئول اضافه کرد: بنابراین همچنان می توانیم جایگاه خود را در زمینه صادرات در سال ۹۷ حفظ کنیم.

وی افزود: متاسفانه باغات ما امسال هم دچار گرمازدگی و هم دچار سرمازدگی شد که متاسفانه عمدتا هم در استان کرمان بود.

حاجی وند اضافه کرد: تولید پسته سال ۹۶ کرمان که حدود ۱۲۰ هزارتن بود، امسال ۲۵ تا ۳۰ هزارتن پیش بینی شده است و ۷۵ درصد کاهش دارد.  

وی ادامه داد: سال گذشته تولید پسته در کشور حدود ۲۸۰ هزارتن بوده که امسال این عدد حدود ۲۰۰ هزارتن پیش بینی می شود و هم سرمازدگی و هم گرمازدگی، بخش زیادی از محصول ما را دچار آسیب کرده است.

حاجی وند افزود: امیدواریم همکاران ما در حوزه اداره بحران، بیمه، ادارات و ارگان های حمایتی و پشتیبانی کمک کنند تا بتوانیم بخشی از این خسارت ها را جبران کنیم.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا