اجتماعیبهداشت و درماندسته‌بندی نشده

کرونا پایتخت را به تعطیلی می‌کشاند؟

تعیین تکلیف وضعیت تهران در اوایل هفته آینده

کرونا هم‌چنان در حال جولان دادن است، آمار مرگ و میر بالا رفته است، نمایندگان تهران خواستار تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت شدند، امروز اقبال شاکری نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اوایل هفته آینده در خصوص وضعیت تهران تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

کرونا پایتخت را به تعطیلی می‌کشاند؟/ تعیین تکلیف وضعیت تهران در اوایل هفته آینده

به گزارش اقتصاد روز، اسفند سال گذشته ویروس کرونا وارد کشور شد؛ فراز و نشیب‌های زیادی را در این مدت شاهد بودیم. مدتی آمار مبتلایان کاهش یافت، اما اخیراً دوباره آمار مبتلایان در کشور افزایش یافته است تا جایی که روز گذاشته سیماسادات لاری سخنگوی وزرات بهداشت گفت: مجموع مبتلایان در کشور از 600 هزار نفر عبور کرده و 365 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

کدام استان ها در وضعیت قرمز هستند؟

به گفته لاری، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

وضعیت در تهران قرمز است وحتی برخی مواقع مسئولین اعلام کردند که وضعیت قرمز را رد کرده‌ایم.

پیشنهاد تعطیلی تهران از سوی آقای رئیس مطرح شد

رئیس شورای شهر تهران چند هفته پیش پیشنهاد تعطیلی دوهفته‌ای پایتخت را مطرح کرد اما خروجی نداشت.

واکنش دولتی ها به پیشنهاد تعطیلی

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت گفت: درخواست شورای شهر مبنی بر تعطیلی دوهفته‌ای تهران برای کنترل شیوع بیماری باید ابتدا در ستاد ملی کرونا مطرح شود تا در این رابطه تصمیم‌گیری شود.

پیشنهاد دوباره تعطیلی تهران از سوی مدیریت شهری مطرح شد

دوباره محسن هاشمی این پیشنهاد را مطرح کرد و گفت: ستاد مقابله با کرونا و دولت به این پیشنهادات توجهی نداشتند و از این اتفاق متأسفیم.

وی ادامه داد: وضعیت اقتصادی کشور اگر مناسب بود، مقابله با کرونا بهتر انجام می‌گرفت، ولی از آنجایی که وضعیت اقتصادی خوب نیست، پولی و اعتباری هم برای جبران خسارت ناشی از کرونا موجود نیست.

وی تأکید کرد: در حال حاضر وجود مشکلات به اقتصاد معیوب بها داده شده است. به دلیل نبود شرایط اقتصادی مناسب، نتیجه وضعیت کرونا شرایط فعلی و شیوع بیشتر ویروس شده است.

البته چندین نفر از اعضای شورای شهر (محمد علیخانی، علی اعطا، زهرا نژادبهرام، مجید فراهانی، صدراعظم نوری و شهربانو امانی) و همچنین 2300 نفر از کارکنان شهرداری هم به این ویروس مبتلا شده‌اند. علی اعطا سخنگوی شورای شهر در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: روند ابتلا به کرونا در ساختمان بهشت ادامه دارد. خانم شهربانو امانی عضو شورا و افرادی از کارشناسان و پرسنل مبتلا شده‌اند. پیشنهاد قطعی ما ستاد ملی مقابله با کرونا همچنان تعطیلی دوهفته‌ای تهران است و در رابطه با چگونگی برگزاری و یا کاهش احتمالی جلسات شورا به صورت موقت تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: جلسات شورا قانوناً نمی‌تواند در محلی خارج از شورا برگزار شود، اگرچه براساس قانون، برگزاری دو جلسه در ماه وظیفه شوراست و ما در شورای شهر هشت جلسه برگزار می‌کنیم. در رابطه با چگونگی برگزاری و یا کاهش احتمالی جلسات، به صورت موقت تصمیم‌گیری‌هایی صورت می‌گیرد.

عضو شورای شهر تهران از اهالی رسانه درخواست کرد که جلسات شورا را به صورت آنلاین دنبال کنند و اگر به هر دلیل اصرار به حضور دارند، امکان استقرار صرفاً در سالن دکتر شیبانی در طبقه بالای صحن فراهم است.

 تعطیلی دوهفته‌ای استان تهران با درنظر گرفته همه ملاحظات

بعد از پیشنهادات شورای شهر مبنی بر تعطیلی دوهفته‌ای تهران، رئیس کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران اعلام کرد: تمامی اعضا در نشستی که برگزار شد، در اتخاذ تصمیمات فوری مانند تعطیلی دوهفته‌ای استان تهران با درنظر گرفته همه ملاحظات تأکید کردند.

روح‌الامینی رئیس کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران به نمایندگی از چهل نماینده استان تهران ضمن گلایه‌مندی نسبت به عدم استفاده از ظرفیت نمایندگان و مجلس در این جنگ تمام‌عیار بر پشتیبانی تمام‌قد از ارکان ستاد کرونای شهر تهران تأکید کرد و گفت: جدا از تفاوت در نگاه‌های سیاسی با شورای شهر و دولت، مجمع نمایندگان استان تهران تمام‌قد در کنار و پشتیبان ارکان ستاد عملیات کرونا قرار دارند.

در نشستی که برگزار شد، بر اتخاذ تصمیمات قاطعانه فوری مانند تعطیلی دوهفته‌ای استان تهران با درنظر گرفتن ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی آن تأکید شده و اعلام کردند تنها راه قطع زنجیره و بازسازی توان مدافعان سلامت و امکانات بهداشتی و درمانی شهر تهران را این موضوع دانستند. در این جلسه مقرر شد رایزنی‌های لازم جهت تحقق فوری موضوع برای جلوگیری از افزایش فاجعه از دست دادن هم‌وطنان انجام شود و به جهت اهمیت موضوع، پیشگیری و توجه به بهداشت مقرر شد پیگیری‌های لازم برای دراختیار قرار دادن اقلامی مانند ماسک رایگان و کمک‌رسانی محله به محله با استفاده از ظرفیت نیروهای جهادی، نیروهای انتظامی و بسیج اجرایی شود.

ستاد تشکیل دادیم/بررسی موضوعات

اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز در این باره به خبرنگار فارس گفت: ستاد عملیاتی مبارزه با کرونای استان تهران مرکب از شورای شهر، شهرداری، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی، استانداری و فرمانداری و رئیس ستاد کرونای استان تهران تشکیل شده است.

وی ادامه داد: قرار است هفته‌ای یکبار این ستاد جلسه تشکیل دهد و موضوعات را بررسی کنیم.

اگر قرار است تهران تعطیل شود باید راه کار آن هم در نظر گرفته شود/باید زنجیره انتقال قطع شود

وی در پاسخ به این پرسش که اعلام شده امکان دارد تهران دوهفته تعطیل شود، گفت:‌ در حال مذاکره هستیم. اگر قرار است تهران تعطیل شود باید راهکارهای آن درنظر گرفته شود، اما در هر صورت باید جلوی انتقال این ویروس گرفته شود و زنجیره را قطع کنیم.

شاکری در پاسخ به این پرسش که آیا دولتی‌ها با این پیشنهاد موافق هستند، گفت: قبلا که این پیشنهاد مطرح شد، دولتی‌ها مخالف بودند و هنوز هم کار به جایی نرسیده است. البته آقای زالی رئیس ستاد مبارزه با کرونای استان تهران چندین بار این موضوع را مطرح کرده است، اما مورد قبول نبوده است.

جایگزین عدم تعطیلی تهران از سوی دولتی‌ها چیست

وی ادامه داد: ما جلسه گذاشته‌ایم و اگر قرار است تهران تعطیل نشود، چه کاری باید انجام شود تا این زنجیره قطع شود؟ و جایگزین عدم تعطیلی تهران از سوی دولتی‌ها چیست؟

وی در خصوص تعیین تکلیف در خصوص وضعیت تهران با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا گفت:‌ اوایل هفته آینده برای تعطیلی تهران و یا اینکه چه پیشنهادی جایگزین تعطیلی تهران شود تصمیم‌گیری می‌کنیم. یکی از پیشنهادات، تعطیلی دوهفته‌ای تهران است، چرا که روش‌های دیگر کارآمد نبوده است و پیشنهاد دیگر، اعمال قانون حداکثری است و ممنوعیت‌هایی که گفته‌اند باید اجرا شود چرا که تاکنون این ممنوعیت‌ها به درستی اجرا نشده و نظارتی هم نبوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر نمی‌توانند ممنوعیت‌ها را اجرایی کنند، شهر را تعطیل کنند. حال برای این موضوع اوایل هفته آینده تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

گسترش بیماری کرونا به حدی رسید که ستاد مقابله با کرونا چند هفته‌ای است که محدودیت‌هایی در تهران اعمال کرده است، اما شیوع بیماری همچنان رو به افزایش است و هر روز تعداد مبتلایان افزایش می‌یابد.

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: تصمیم‌های مربوط به چگونگی کنترل بیماری نه تنها در ایران بلکه در سایر نقاط جهان وابسته به چگونگی بروز و افول بیماری دارد و در هر مسیری که برای محدود کردن اپیدمی گام برمی‌دارند، منشأ آغاز تغییراتی می‌شود که پایانش با دگرگونی‌های دیگری همراه است.

وی ادامه داد: در حوزه مدیریت شهری با محوریت معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی، همه حوزه‌های مدیریت شهری باید کمیته‌ای را برای مدیریت در شرایط کرونا تشکیل و علاوه بر چاره‌اندیشی برای امروز به فکر اداره شهر و زندگی شهروندان در فردای با کرونا باشند.

وی ادامه داد: برای مثال؛ معاونت اقتصادی شهرداری علاوه بر پاسخگویی به نیازهای اقتصادی شهرداری همچون تأمین منابع مورد نیاز، حقوق و دستمزد، نگهداشت شهر و اجرای پروژه‌های شهری لازم است تا در زمینه اقتصاد سلامت شهری، برای اپیدمی‌ها نیز برنامه‌ریزی کنند.

بر اساس این گزارش، وضعیت در تهران قرمز است و ممنوعیت های اعلام شده به اعتقاد برخی از مسوولین به درستی اجرا نشده است. حال قرار است برای وضعیت پایتخت هفته آینده تصمیم گیری شود.

منبع: فارس

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا