اجتماعیاقتصاد بین المللصنعت و تجارت

گردشگری جایگزینی مطمئن برای درآمدهای ارزی کشور

به گزارش اقتصاد روز اولین کارگاه علمی نقش دهکده های سلامت در توسعه گردشگری، روز دوشنبه 1398/2/9 در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی مجازی با حضور جمع کثیری از شخصیت‌های برجسته علمی، پزشکی، اقتصادی، گردشگری داخلی و خارجی کشور برگزار گردید.

در این همایش دکتر شهریار اسلامی تبار دبیر همایش و مدیر گروه تخصصی حقوق سلامت دانشگاه علوم پزشکی مجازی، به بررسی نقش مهم آسیب شناسی حقوقی پرونده های گردشگری سلامت پرداخته و گفت:

سلامت و تندرستی همواره یکی از موضوعات مهم و تأثیرگذار بر فرد و جامعه بوده است و امنیت این موضوع بیش از گذشته مشخص شده و از ابعاد مهم سیاسی فرهنگی اقتصادی اجتماعی و حقوق بشر. برخوردار است. بنابراین در این مجموعه، موضوع سلامت در قالب توسعه با توجه به ابعاد مذکور در حوزه گردشگری سلامت و دهکده‌های سلامت مورد مداقه نظر قرار می‌گیرد.

گردشگری علاوه بر کمک به استقلال و تقویت هویت ملی می‌تواند از طریق ایجاد فرصت های شغلی و درآمدزایی، کمک به عدالت اجتماعی و رفاه مردم به ارتقا نظام اقتصادی نیز کمک می کند. نقش گردشگری سلامت و زیرشاخه های آن از قبیل گردشگری، پزشکی، گردشگری اسپا، گردشگری تندرستی و طبیعت درمانی به دلیل تأثیرات خاص بر سلامت جسمی و روانی افراد جامعه و ارتقای عملکرد آنها، از اهمیت مضاعف نسبت به سایر انواع گردشگری برخوردار است.

در این مجموعه تمام تلاش و تجربه بیست ساله خود را در نظام اداری و حقوقی حوزه سلامت را به کار گرفته‌ام تا ضمن معرفی دقیق و کامل گردشگری سلامت و دهکده های سلامت الزامات و استانداردهای لازم برای تأسیس یک دهکده سلامت را در اختیار دیگران بگذارم تا شاید گامی هرچند کوچک در راستای توجه بیشتر مردم و مسئولان در ساخت دهکده های سلامت و کمک به اهداف بلند استقلال و خودکفایی کشور در این زمینه برداشته شود.

اسلامی تبار در ادامه اعلام کرد که از کشورهای ترکیه، آذربایجان، فرانسه، آلمان، عمان، سوئیس و مالزی مهمانانی در این کنفرانس داریم. وجود اساتید و دانشمندان و صاحبنظران در این کنفرانس نشانه اول یکپارچگی است، که انشاالله با هماهنگی و پیگیریهای لازم در کار ایجاد دهکده های سلامت در توسعه گردشگری موفق شویم.

دومین سخنران دکتر هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون غذا و دارو بود که با موضوع حمایت از طرح‌های گردشگری و دهکده های سلامت در مجلس شورای اسلامی، سخنانی ایراد کرد.

دکتر هاشمی گفت: قوانین ما جزو مترقی ترین قوانین هاست، یعنی برای تشکیل دهکده های سلامت در توسعه گردشگری ما مشکل خلأ قانونی نداریم، مشکل ما عنصر برنامه ریزی به معنای واقعی است که متأسفانه در مسائل سلامت در کشور با این مشکل مواجه هستیم.

ایشان اشاره کرد که متأسفانه در مسائل سلامت در کشور برای مدیریت یکپارچگی و انسجام وجود ندارد. درواقع توقع عزیزان سلامت این است که چه کمکی از مجلس برای این برنامه وجود دارد؟ در این مورد ما همه گونه قوانین لازم را داریم که در این بحث راهکار این است که این قوانین انسجام یافته و در کنار هم قرار گرفته و مدیریت انسجام بخش و پیوستگی روی آن انجام شود.

ایشان در مورد استفاده از طب گیاهی اضافه کرد که ما 103 گونه گیاهی در ایران داریم که در جهان بی نظیر است و می شود در طب سنتی از آن بهره برد. با توجه به اینکه ایران کشور چهار اقلیمی است همه گونه امکان ایجاد دهکده های سلامت در توسعه گردشگری برای جذب توریست درمانی وجود دارد. در قانون برنامه ششم اگر به نظر حاضرین در جلسه و مسئولان سلامت کشور و گردشگری ملاحظاتی هست اعلام فرمایید که در کمیسیون مربوطه آن را لحاظ نماییم. لازم است یادآوری کنم که در برنامه ششم برای طب سنتی و سلامتی، سنگ تمام گذاشته شده است.

سومین سخنران، دکتر حقیقت دبیر شورای سلامت سازمان گردشگری، ضمن خوشامدگویی به تاریخچه تشکیل دهکده های سلامت پرداخته و گزارش اقدامات گردشگری سلامت در سال 1397 پرداخت و گفت: این شورا در سال ۹۳ با همکاری سازمان گردشگری و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نظام پزشکی، وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی ایران تشکیل گردیده است. در این شورا کار ما قانونگذاری و اجرای سلامت در گردشگری علی الخصوص در بخش خصوصی خواهد بود و بایستی بخش خصوصی مورد حمایت قرار گرفته و اعتقاد ما این است که بخش خصوصی حامی اصلی ماست. برنامه های آتی این شورا در مورد اخذ سلامت در گردشگری، ایجاد سامانه، انجمن تخصصی و حرفه ای در حوزه گردشگری، نگارش شیوه نامه و ویژه این کار براساس استاندارد سازی، شرکت در نمایشگاههای داخلی و خارجی، ایجاد شعب شورا در استانهای کشور که مقدمات تشکیل آن در استان‌های فارس و خراسان رضوی در حال شکل گیری است و بحث آموزش سلامت در گردشگری.

در ادامه آقای دکتر هاشم زاده، رئیس حوزه گردشگری سلامت وزارت بهداشت، در مورد برنامه های وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۸ – آقای دکتر سروش، معاون فنی مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی، در مورد ظرفیت های مرکز ملی در راستای توسعه گردشگری آموزشی – آقای اصغری، رئیس کمیسیون گردشگری سلامت اتاق بازرگانی در مورد گردشگری سلامت در ایران – آقای دکتر خدابنده، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگر ترکیبات زیست فعال دارویی در مورد نقش ترکیبات زیست فعال طبیعی در سلامت – آقای مهندس رئوف، مدیرکل بازرسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مورد مشکلات شرکت های فعال در حوزه گردشگری – آقای دکتر محمدی، پژوهشگر طب سنتی و مدرس دانشگاه در مورد طبع و مزاج و نقش آن در طب سنتی ایران – آقای دکتر رضایی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان گیاهان دارویی و غذایی ایران در مورد توسعه گیاهان دارویی – آقای مهندس اصحابی، معاون سازمان کارآفرینی ریاست جمهوری در مورد طرح‌های حمایتی از توسعه گردشگری در مناطق روستایی سخنرانی کردند.

 بعد از اقامه نماز و صرف ناهار Dr. Vusal Hasanov. General Director (Azerbaijan) در مورد دهکده های گردشگری سلامت در آذربایجان Mr. Robert Hebel PPH (Consulting & Trading – Germany)  در مورد دهکده های گردشگری سلامت در آلمان- دکتر رامین پورباقر، در مورد دهکده های گردشگری سلامت در فرانسه – دکتر اکبری، در مورد دهکده گردشگری سلامت در عمان – دکتر اصلان زاده، در مورد دهکده های گردشگری سلامت در مالزی – پروفسور دکتر نجمی، در مورد دهکده های گردشگری سلامت در سوئیس – خانم دکتر زارع نژاد، در مورد جایگاه قانونی استارت آپ ها در گردشگری و دهکده های سلامت – آقای مهندس زورقی، در مورد توریسم ورزشی در دهکده های سلامت – خانم دکتر سپهری، در مورد الزامات دوره های مهارتی گردشگری سلامت – آقای دکتر نصراللهی، در مورد دوره های کارشناسی گردشگری – آقای دکتر حسن زاده، در مورد شرکتهای فعال در حوزه گردشگری سلامت سخنرانی کردند و در پایان آقای پروفسور دکتر اکبرزاده، بیانیه پایانی و اختتامیه را  در مورد نقش طب سنتی ایران در دهکده های سلامت ارائه کرد.

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا