اقتصادیبازرگانیصنعت و تجارت

یک تولیدکننده از دلایل کمبود روغن در بازار می گوید

یک تولیدکننده مواد غذایی از جمله روغن، از دلایل اصلی کمبود روغن نباتی در بازار گفت.

به گزارش اقتصاد روز، حبیب برنجی ، کمبود مواد اولیه و روغن خام را مشکل اصلی تولیدکنندگان روغن نباتی و مایع در کشور دانست و افزود: هیچ محدودیتی بر سر راه تولیدکنندگان روغن نباتی در کشور وجود ندارد و تنها مانع پیش روی تولید نبود مواد اولیه و روغن خام برای تولید انواع روغن نباتی و مایع است.

وی با اشاره به کاهش میزان تولید روغن نباتی و مایع در این کارخانه اظهار کرد: در حال حاضر موجودی مواد اولیه و روغن خام در این کارخانه رو به اتمام است و چنانچه مواد اولیه تامین نشود شاهد تعطیلی خطوط تولید روغن در این واحد تولیدی خواهیم  بود.

وی با اشاره به اینکه مصرف ماهانه روغن در ایران ۱۲۰ هزار تن است، گفت: این کارخانه هم اکنون جزو سه کارخانه برتر ایران در تولید روغن نباتی است و در فاز یک با تولید روزانه  حدود ۵۰۰ تن روغن نباتی که در با راه‌اندازی فاز دوم میزان تولید دو برابر شده و به هزار تن می‌رسد که  سهم ۱۰ درصدی در فاز نخسست در تامین نیاز کشور به این محصول را از آن خود کرده است و با فعالیت فاز دوم سهم خود را به ۲۰ درصد افزایش خواهد داد.

برنجی، به وابستگی ۹۰ درصدی کشور به واردات روغن و دانه‌های روغنی اشاره کرد و افزود: از آنجاکه بیش از ۹۰ درصد میزان مصرف روغن نباتی کشور وابسته به واردات است لذا مهمترین مشکل تولیدکنندگان روغن نباتی موضوع تبادل ارز برای تامین مواد اولیه و مشخصا روغن خام است و اگر مشکل انتقال وجه برطرف نشود و نتوان روغن خام وارد کرد عرضه این محصول با چالش مواجه خواهد شد.

وی افزود: مشکل تامین مواد اولیه مسبوق به سابقه بوده است و تجربه نشان داده که پس از یک وقفه کوتاه مدت این کمبود برطرف و روند تولید این محصول از سرگرفته می‌شود.

مدیر کارخانه طبیعت زرندیه در ادامه بخش بازرگانی داخلی را متولی تامین روغن خام و مواد اولیه دانست و افزود: در سخت ترین شرایط حتی در دوران جنگ تحمیلی نیز بخش بازرگانی دولتی اقدام به واردات روغن خام کرد و پس از وقفه کوتاهی مشکل برطرف شد و در این مقطع نیز با پیگیریهای صورت گرفته قرار است در کوتاهترین زمان ممکن این کمبود برطرف شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر تمامی مخازن مواد اولیه این کارخانه تولید کننده روغن تقریبا خالی شده است و ادامه این روند در خط تولید این کارخانه وقفه ایجاد خواهد کرد. این شرکت با هدف تأمین و توزیع کالاهای اساسی مصرفی خانوار در سراسر کشور از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرده است و توانسته است در این مدت کوتاه تبدیل به یکی از تولیدکنندگان اصلی بازار برنج و روغن شده و محصولات متنوع و با کیفیت دیگری نظیر چای، رب گوجه فرنگی و کنسرو ماهی را به بازار عرضه کند.

برنجی، تصریح کرد: این کارخانه توانسته است در سایت شهرستان زرندیه برای نزدیک به ۴۸۰ نفر فرصت شغلی مستقیم ایجاد کند که با توسعه تولید میزان اشتغال افزایش خواهد یافت.

منبع: ایسنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا