دسته‌بندی نشده

۱۰۰ میلیون دلار فرآورده‌های نفتی از پالایشگاه خلیج‌فارس صادر شد

در ۷ ماهه امسال

پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس در ۷ ماهه نخست سال جاری ۱۰۰ میلیون دلار صادرات فرآورده‌های نفتی داشته است.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس گفت: کشورهای آذربایجان، افغانستان و پاکستان به صورت زمینی و کشورهای حوزه خلیج‌فارس به صورت ترم-تحویل دریایی مقاصد این صادرات هستند.

به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا،محمدعلی دادور در جمع خبرنگاران افزود: ۸۰ درصد فروش محصولات از طریق عرضه در رینگ بین‌المللی صورت می‌گیرد که سبب حفظ قیمت، شفافیت فروش و افزایش تعداد خریداران شده است.

به گفته وی، در سال گذشته(۹۷) افزون بر ۳۰۰ میلیون دلار صادرات فرآورده نفتی از این پالایشگاه انجام شد.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس ادامه داد: مرداد ماه امسال نخستین عرضه‌ بنزین ستاره خلیج فارس در رینگ بین‌المللی توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انجام شد و ثابت شد که می‌توان ارزش افزوده‌ای بالاتر از پیش‌بینی‌های نشریات معتبر این حوزه برای بنزین صادراتی کسب کرد.

دادور افزود: یکی از دستاوردهای افتتاح مرحله سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در سال ۹۷ محقق شد، تبدیل ایران از واردکننده‌ بنزین به صادرکننده‌ بالقوه‌ این کالای استراتژیک بوده است.

وی ابرازداشت: با آغاز اجرای طرح بهینه‌سازی ظرفیت و رفع موانع تولید ۳ مرحله موجود در سال جاری، کشور برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت تبدیل به صادرکننده بنزین شد.

این مسوول اضافه کرد: با تصویب مرحله چهارم پالایشگاه به نام «طرح بهینه‌سازی ظرفیت و رفع موانع تولید سه مرحله موجود» شاهد افزایش روزانه ۱۸۰ هزار بشکه‌ای پالایش خوراک از ۳۶۰ به ۵۴۰ هزار بشکه میعانات گازی در ۳ مرحله اولیه خواهیم بود.

دادور گفت: این مساله علاوه بر جلوگیری از خام فروشی میعانات گازی و افزایش تولید فراورده ها، پشتوانه ارزشمندی برای تامین خوراک پتروشیمی‌های کشور نیز به حساب می‌آید.

وی جلوگیری از خام‌فروشی را ترفندی برای عملی کردن منویات مقام معظم رهبری دانست و گفت: در پی صادرات فرآورده‌ها، ارزش افزوده‌ بیشتری ایجاد خواهد شد که موجب ارزآوری بیشتر و بهبود شرایط اقتصادی کشور می‌شود.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار در ضلع غربی پالایشگاه بندرعباس ساخته شده و ظرفیت این پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی است که در قالب سه مرحله ۱۲۰ هزار بشکه‌ای در نظر گرفته شده است.

پالایشگاه‌ها از جمله زیرساخت‌های حیاتی و استراتژیک کشور محسوب می‌شوند و با توجه به حساسیت‌های بالای این تاسیسات زیربنایی و حیاتی، اهمیت توجه به الزام و ضرورت‌های پدافند غیرعامل در این مجموعه ها بیش از بیش اهمیت دارد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا