اجتماعیاشتغالتعاون و کارآفرینیصنعتصنعت و تجارت

۳۱۰ هزار میلیارد تومان پول تولید در جیب بانک‌ها بلوکه شد

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: صنعت کشور امسال باید ۳۶۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی از سوی بانک ها جذب می کرد ولی تاکنون تنها ۴۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی اختصاص یافته، با این شرایط حتما تولید و صنعت به مشکل می خورد.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از تسنیم،آرمان حاجیان فرد، درباره طرح های اشتغالی وزارت کار گفت: در بحث ایجاد اشتغال چندین مسئله باید مد نظر قرار گیرد. اشتغالزایی و ایجاد کسب و کار با لحاظ کردن چندین مسئله به صورت هماهنگ محقق می شود ، نمی توان به یک موضوع پرداخت و از بقیه مسائل غافل شد.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم در کسب و کار بحث سرمایه در گردش است. اخیراً وزارت صمت آماری از سرمایه در گردش بنگاه ها منتشر کرده بود.مطابق این آمار در سال 98 برای فعالیت موجود صنایع نیاز به 361هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش است. این موضوع با این مسئله محقق می شود که بانک ها برای تأمین سرمایه در گردش اقدام کنند. در صورتی که اکنون که 8ماه از سال گذشته است حدود 49 هزار میلیاردتومان محقق شده است. با این شرایط کاملاً واضح است که بخشی از تولیدی ها و صنایع دچار مشکل می شوند.
حاجیان فرد افزود: بحث دیگری که در کسب و کار حائز اهمیت است تشویق ها و تسهیلاتی است که کشورها برای رونق کسب و کار قائل می شوند. در ایران پایین ترین مشوق ها برای ایجاد کسب و کار داده می شود. هیچ تشویقی برای سرمایه گذاران وجود ندارد که بخواهند کسب و کار ایجاد کنند، در چنین شرایطی انتظار موفقیت در ایجاد کسب و کار را هم داریم. مطابق گزارش جهانی سهولت کسب و کار سال 2020 ایران رتبه 127 را دارد. اگر دنیا را به 3قسمت تقسیم کنند ما در سهولت کسب و کار در قسمت سوم قرار داریم.

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اخذ مجوز برای فعالیت در یک کسب و کار موضوع دیگری است که باعث گلایه بسیاری از افراد در ایجاد کسب و کار است گفت:موانع برای ایجاد کسب و کار بسیار زیاد است. شرط و شروط برای راه اندازی و اخذ مجوزها در مسیر کسب و کار ناامید کننده است و در بسیاری از موارد سرمایه گذاران و کارآفرینان از ادامه مسیر به دلیل بروز مشکلات متعدد در اخذ مجوز و… منصرف می شوند. همین موضوعات هزینه کسب و کار و تولید را افزایش می دهد.

وی در ادامه مالیات بر درآمدها را مسئله ای دیگر در مسیر کسب و کار خواند و گفت: 35درصد از مردم کشور بیشترین مالیات را پرداخت می کنند و آن قشر کارمندان هستند، این در ساز و کار دنیا برای کشورهایی که خدمات کامل در مسیر کسب و کار را ندارند بسیار عجیب است.

حاجیان فرد در ارزیابی طرح های اشتغالزایی دولت گفت: متأسفانه طرح های دولت به ارائه تسهیلات خلاصه می شود. بسیاری از افرادی که این تسهیلات را دریافت می کنند تجربه کافی برای ایجاد کسب و کار را ندارند. به نظر می رسد مهم است که دولت در کنار تدوین طرح های اشتغالی ،کارشناسان بازار کار را در کنار متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغالی قرار داد،تا متقاضیان هدفمند به سمت ایجاد اشتغال موفق و پایدار بروند،نه اینکه بیکار تبدیل به بیکار بدهکار به دولت شود. این کارشناس باید راهکارهایی ارائه دهد تا به رونق کسب و کار و تولید منجر شود. چرا که تسهیلات تنها بخشی از شاخص ها برای ایجاد اشتغال است.

کارشناس اقتصادی افزود: بخشی از مشکلات در مسیر ایجاد اشتغال موانع است که ضرورت دارد دولت برای رسیدن به نرخ بیکاری پایین باید سهولت در مسیر کسب و کار ایجاد کنند. 75درصد کسب و کارها در کشور آمریکا مشاغل خانگی است. در ایران شرایط برای رونق کسب و کار مهیا نیست، تنها راهکار دولت پرداخت تسهیلات در قالب طرح های اشتغالی به متقاضیان کسب و کار است.

وی بیان کرد: دولت برای تسهیل فضای کسب و کار باید اقداماتی از جمله حمایت ازکسب وکارهای نو ،حمایت از اقتصاد دانش بنیان،راه اندازی شبکه های ترانزیتی در جهت تسهیل صادرات به کشورهای همسایه، حمایت ازشرکت های چند ملیتی،حذف قوانین دست وپاگیر تامین اجتماعی و سازمان مالیاتی، شفافیت بامردم و پرهیز ازآمارسازی،نظارت بر بانکها وجلوگیری از شرکت داری بانکها و معرفی بدهکاران بزرگ بانکی وجلوگیری از سفته بازی و جلوگیری از پیدایش ارزچند نرخی، اجرای اصل 44 قانون اساسی، حذف رانت هاوسوبسیدها ، استفاده از پتانسیل مناطق آزاد،رفع خود تحریمی ها ازجمله مسایل اجتماعی و…،حمایت ازاستارت اپ ها.فین تک ها و… را در دستور کار قرار دهد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا