اجتماعیشهریمسکن و شهرسازی

  ۴میلیون و ۳۰۰ هزار حاشیه‌نشین و ساکن بافت فرسوده در استان تهران

 

– به گزارش اقتصاد روز به نقل از همشهری‌آنلاین: استاندار تهران گفت: در استان تهران ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین و ساکن بافت فرسوده وجود دارد که از این تعداد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شهر تهران هستند.
محمدحسین مقیمی، استاندار تهران در جلسه استانی بازآفرینی استان تهران با تاکید بر این‌که طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده تنها یک پروژه ساختمان‌سازی نیست و به عنوان پروژه‌ای اجتماعی شناخته می‌شود، گفت: طرح بازآفرینی شهری در دو پروژه تعریف شده است که در بخش نخست وزارت راه و شهرسازی با اجرای طرح بازآفرینی در بافت‌های فرسوده، ناکارآمد و حاشیه‌ای نسبت به توانمندسازی این محدوده‌ها اقدام‌هاي لازم را انجام می‌دهد.
به گزارش ااقتصاد روز محمدحسين مقيمي افزود: دولت در قانون بودجه برای بازآفرینی محله‌هاي شهرهای مختلف کشور اعتبار لازم را پیش بینی کرده است.
او گفت: در بخش دوم اجرای طرح بازآفرینی محدوده‌های بافت فرسوده در کشور از محلات ناکارآمد و سکونت‌گاه‌های غیررسمی شناخته شده در شهرهای بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دو محله و در شهرهای با کمتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت یک محله برای اجرای طرح بازآفرینی انتخاب می‌شوند. به این ترتیب مجموعا ۶۳ محله در استان تهران تا پایان برنامه ششم توسعه احصا شده‌اند که ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی در این محدوده‌ها در برنامه قرار گرفته است.
استاندار تهران با اشاره به دستور رئیس‌جمهور درباره اختصاص زمین‌های دولتی برای اجرای این طرح، گفت:‌ در این بخش توسعه‌گر با سرمایه خود بدون دریافت عوارض با تسهیلات و بهره هشت درصد می‌تواند در این مناطق اقدام به ساخت و ساز کند. نیمی از خانه‌ها با تسهیلات کارمزد شش درصد به خانه اولی‌ها و مابقی نیز به علاقمندان نوسازی منازل خود با هشت درصد کارمزد تعلق می‌گیرد.
او ادامه داد: هدف از اجرای طرح بازآفرینی، فعال کردن صنعت ساخت و ساز، اشتغال زایی و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی است که از اهداف طرح رئیس جمهور محسوب می‌شود. بی‌تردید اجرای این طرح ارتقای سطح زندگی شهروندان را به دنبال دارد. ضمن آنکه خانه‌های آنها در برابر حوادثی همچون زلزله نیز مقاوم می‌شوند.
مقیمی تاکید کرد:‌ باید اجرای طرح بازآفرینی تسریع شود و در ۱۶ شهرستان استان تهران، فرمانداران مسئول اجرای پروژه بازآفرینی هستند. در حال حاضر در شهر تهران این طرح توسط شهرداری تهران آغاز شده و در مراحل مختلف در حال پیگیری است، اما در سایر شهرستان‌های استان تنها شهرستان پاکدشت اجرای این طرح را آغاز کرده و در سایر شهرستان‌ها مقدمات آن در حال انجام است که باید نسبت به کسری اجرای این طرح، فرمانداران اقدام کنند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا