اقتصادیصنعت و تجارتنفت و انرژی

آئین‌نامه اجرایی پتروپالایشگاه‌ها چهارشنبه به هیات وزیران می‌رود

آیین نامه اجرایی احداث پتروپالایشگاه‌ها چهارشنبه ۱۳ آذر ماه از کمیسیون اقتصادی دولت جهت تصویب به هیات وزیران ارسال می شود.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از مهر، با بازگشت مجدد تحریم ها و اعمال محدودیت برای خرید نفت ایران، وزارت نفت با چالش رو به رو شد. با این تفاوت که این بار بنزین از این دایره خارج ماند. به این ترتیب که با راه اندازی کامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، از سویی محل مناسبی برای مصرف میعانات گازی کشور که خرید آن تحریم شده بود، ایجاد شد و از طرفی دیگر نیاز کشور به واردات بنزین از بین رفت. در این بین باید فکری به حال نفت تولیدی کشور نیز کرد. در زمانی که خام فروشی نفت به مشکل خورده، بهترین روش تبدیل این نفت به فرآورده هایی با ارزش افزوده بیشتر است.

اعمال تحریم‌های نفتی در سال جاری بیش از پیش ضرورت توسعه ظرفیت پالایش نفت در کشور را عیان کرد. پالایشگاه‌های داخل به‌دلیل طراحی‌های قدیمی و تولید مقادیر بالای نفت کوره حاشیه سود بسیار پایینی دارند. حال آنکه کشورهای دیگر با احداث نسل جدید پالایشگاه‌ها موسوم به پتروپالایشگاه‌ها که از ادغام پالایشگاه و پتروشیمی حاصل می‌شوند – حتی با تامین خوراک آنها از طریق واردات نفت – وارد چرخه پرسودی شده اند. که اهمیت دوچندان توسعه نسل جدید پالایشگاه‌ها در کشورمان را نشان می‌دهد.

مجلس شورای اسلامی چند ماه قبل طرح احداث پتروپالایشگاه با استفاده از سرمایه مردمی را به تصویب رساند اما به مرحله اجرا درآمدن این طرح، نیازمند تدوین و تصویب آیین نامه اجرایی آن در دولت است.

۱۳ آبان ماه سال جاری، بیژن زنگنه، در پاسخ به خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت آیین نامه طرح پتروپالایشگاه ها گفت: حدود یک ماهی است که این آئین نامه را تدوین کرده و به دولت فرستاده ایم.

وی درمورد اینکه آیا امکان کلید خوردن طرح سیراف با استفاده از تنفس خوراک، مشابه طرح پتروپالایشگاه ها وجود دارد، اظهار داشت: بله، ممکن است؛ چراکه کارهای بانکی طرح سیراف تقریبا با کمک بانک مرکزی و بانکهای عامل انجام شده و روند وام گرفتن برای این طرح از سوی بانکهای مختلف در حال انجام و تقریبا نهایی شده است.

زنگنه گفت: ما می توانیم نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان از بانکها برای این طرح وام بگیریم؛ این در حالی که منبع تامین ارز این طرح نیز پیش بینی شده و همه اینها به معنای انجام مرحله نخست یک پتروپالایشگاه است.

این مقام مسئول در ادامه همین پرسش توضیح داد: حدود ۸ تا ۸.۵ میلیون تن نفتای سبک و سنگین در این طرح تولید می‌شود که برای مرحله بعدی آن، پتروشیمی هایی را طراحی کردیم که در بخش پایین دستی، محصولات با ارزشی را تولید می کند.

تغییر آرایش در سیراف

یک مقام آگاه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت آیین نامه اجرایی پتروپالایشگاهها گفت: آیین نامه اجرایی پتروپالایشگاه ها چهارشنبه ۱۳ آذر ماه سال جاری از کمیسیون اقتصادی هیات دولت به هیات وزیران ارسال می شود.

وی ادامه داد: البته آن آیین نامه پس از بررسی و تصویب هیات وزیران، باید به تایید رییس مجلس شورای اسلامی هم برسد.

وی افزود: وزارت نفت در نظر دارد تا مجموعه سیراف را به اجرای این طرح اختصاص دهد و به این منظور نیز در حال بررسی مجدد این طرح است. با همین هدف سرمایه گذاری درخواست خوراک ترکیبی اتان و میعانات گازی را دارد که البته در انتظار نهایی شدن آیین نامه اجرایی است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا