اجتماعیاقتصادیمسکن و شهرسازی

آسمان ایران به روی همه کشورها به جز اسرائیل باز است/ آمریکایی‌ها از مسیر پروازی ایران استفاده می‌کنند/ کاهش 19 درصدی پروازهای خارجی از فرودگاه امام

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آسمان ایران برروی همه کشورها به جز اسرائیل باز است، گفت: در حال حاضر ترکیه، لبنان و اکثر کشورهای اروپایی از ارائه سوخت به هواپیماهای ایران امتناع می‌کنند.

به گزارش اقتصاد روز به نقل از  خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی عابدزاده در نشست خبری سومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته با بیان اینکه مسیرهای عبوری از آسمان ایران برای همه کشورها به جز اسرائیل باز است، گفت: در حال حاضر هواپیماهای آمریکایی از آسمان ایران عبور می‌کنند و برای هیچ کشوری محدودیت عبوری ایجاد نکرده‌ایم و این اقدام به صلاح نیست. در حال حاضر هم هیچ کشوری برای عبور هواپیماهای ایرانی از مسیرهای پروازی‌شان محدودیت اعمال نکردند.

وی با بیان اینکه 35 سال است صنعت هوانوردی را بد اداره می‌کنیم، اظهار داشت: در این مدت که قیمت‌ها واقعی نشدند سرمایه‌گذاران هم در این صنعت ورود نکرده‌اند و فرودگاه‌های کوچک از این موضوع بسیار آسیب دیدند، متاسفانه ساختار غلط اقتصادی در شرکت‌های هواپیمای حاکم بود و باعث می‌شد که سرمایه‌گذاران واقعی وارد این صنعت نشوند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچمین درباره عدم سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی در فروگاه ترکیه، لبنان و بسیاری از کشورهای اروپایی اظهار داشت: متاسفانه اکثر کشورهای اروپایی از ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی امتناع می‌کنند و این مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند که برنامه‌هایی برای عبور از این شرایط داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هدف آمریکا این است که پروازهای خارجی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی قطع شود، گفت: اجازه نمی‌هیم این هدف دشمن محقق شود.

عابدزاده همچنین درباره به تعادل رسیدن قیمت بلیت هواپیما در بازار گفت: 55 درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است و قطعا با 2.5 برابر شدن قیمت ارز قیمت بلیت هواپیما هم تحت تاثیر این شرایط قرار می‌گیرد.

وی افزود: معتقدم پس از گذشت مدتی تعادل بین نرخ بلیت هواپیما و تعداد درخواست برای خرید بلیت ایجاد خواهد شد.

وی همچنین درباره ارائه موافقت‌های اصولی به متقاضیان سرمایه‌گذاری برای ایجاد شرکت هواپیمایی جدید گفت: پیش از این سوداگری عجیبی در این حوزه وجود داشت و با توجه به اینکه موافقت اصولی در شرایط سختی ارائه می‌شد، می‌توانستند این مجوز را در بازار 3 تا 4 میلیون تومان بفروشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر شرایط ارائه موافقت اصولی را آسان کرده‌ایم اما AOC تنها به شرکت‌هایی داده می‌شود که بتوانند هواپیما وارد کشور کنند، هر چند 20 موافقت اصولی داده شد اما از این تعداد تنها یک یا دو شرکت توانستند فعالیت خود را شروع کنند.

همچنین در ادامه این نشست علی رستمی مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام با باین اینکه ترمینال سلام تنها یک ترمینال نیست بلکه مجموعه‌ای از خدمات فردوگاهی در این ترمینال متمرکز شده است، گفت: این ترمینال به زودی به افتتاح می‌رسد و ظرفیت جابجایی 5 میلیون مسافر را در سال دارد.

وی تاکید کرد: تمام خدمات به مسافران در این ترمینال به صورت CIP خواهد بود.

وی همچنین درباره هوشمندسازی ارائه خدمات در این ترمینال گفت: تمام خدمات از جمله مجموعه تاکسیرانی هوشمند خواهد شد به طوری که دیگر رانندگان تاکسی تا 17 ساعت منتظر مسافرگیری نخواهند شد و در سامانه‌ای به آنها ساعت مسافرگیری اعلام می‌شود و نیازی نیست که 17 ساعت منتظر نوبت بمانند.

وی همچنین از انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام خبر داد و گفت: بخشی از پروازها که یک طرف آن خارجی است به فروگاه امام منتقل می‌شود.

رستمی ادامه داد: از آ‌نجایی که در فردگاه مهرآباد از ساعت 12 شب تا پنج صبح پروازی انجام نمی‌شود برای پر کردن این  خلا بخشی از پروازها را به فرودگاه امام منتقل کردیم.

وی همچنین درباره خروج برخی از شرکت‌های خارجی از فرودگاه امام گفت: تاکنون هفت شرکت هواپیمایی اعلام کردند که پروازهای خود در فروگاه امام را قطع می‌کنند اما خوشبختانه تمام شرکت‌های داخلی می‌توانند این پروازها را پوشش دهند.

وی تاکید کرد: از ابتدای سال تا به امروز با توجه به نوسانات نرخ ارز 19 درصد نشست و برخاست پروازها از فرودگاه امام کاهش پیدا کرده است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا