اتاق بازرگانیاشتغالاقتصاد مقاومتیصنعت و تجارت

آغاز استانداردسازی‌ها برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی

رییس سازمان توسعه تجارت گفت

حمید زادبوم در نشست خبری با اصحاب رسانه به بیست و سومین جایزه ملی صادرات پرداخت و جزییات این برنامه (۲۹ مهر) را تشریح کرد.

هرساله سازمان توسعه این روز را گرامی می دارد و امسال هم در ۲۹ مهر ۹۸ این روز ملی برگزار میگردد و حدود ۵۰ صادر کننده برتر تقدیر می شوند و جایزه ملی دریافت می کنند.

معاون وزیر صمت اظهار داشت: ما در شش ماهه اول سال جاری ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیارد دلار صادرات داشتیم که نسبت به همین مدت در سال گذشته ارزش آن ۱۰.۵ درصد کاهش داشته است. در بحث واردات نیز بیش از ۲۱ میلیارد دلار کالا به کشور وارد شده که در این حوزه نیز شاهد کاهش ۵ درصدی بودیم البته ترکیب بازارهای ما نسبت به گذشته هیچ تفاوتی پیدا نکرده است.

به گزارش اقتصاد روز، وی ادامه داد: امسال 32 شرکت برای حضور در ماراتن انتخاب صادرکننده برتر ثبت نام کردند که 265 شرکت حائز شرایط بودند و هم اکنون کمیته‌ها در حال انتخاب 50 صادرکننده برتر هستند. این برنامه امسال برای اولین بار به صورت مشارکتی با اتاق بازرگانی ایران برگزار می‌شود و صندوق ضمانت صادرات نیز کمک زیادی برای برگزاری این مراسم کرد. عقیده ما این است که تشکل‌گرایی باید در اولویت قرار بگیرد و تمام کارهایی که می‌توان به بخش خصوصی و تشکل‌ها واگذار کرد در اسرع وقت باید صورت بگیرد که برگزاری مراسم روز ملی صادرات نیز  یکی از همین کارها است.

زادبوم در خصوص تجارت ایران با اروپا و کاهش آن طی ماه های گذشته گفت: تلاش ما این است که شرکت های کوچک و متوسط ایرانی بتوانند با شرکت های کوچک و متوسط اروپایی ارتباطات کاری برقرار کنند و تجارت در این بخش ها ادامه پیدا کند، این در شرایطی است که راه حل منطقی این بود که اگر برخی شرکت های اروپایی به لحاظ مسائل بانکی از تجارت با ایران تحفظ می کردند، به سمت پروژه اینستکس برویم تا بتوانیم از محل فروش نفت اروپا و منابعی که کشورهای اروپایی در قالب اینستکس در اختیار ایران قرار می دهند، نیازهای خود را برآورده سازیم.

وی افزود: متأسفانه تا به حال اتفاق خاصی بر روی اینستکس رخ نداده است در حالی که هدف این بود که بتوانیم این صندوق را فعال و در تجارت خارجی دو کشور مورد استفاده قرار دهیم اما صندوق بدون تأمین مالی معنایی ندارد.

تشکیل ستاد الحاق به سازمان تجارت جهانی

زادبوم در خصوص واردات خودروهای دست دوم از ترکیه گفت: دفتر مقررات از زیرمجموعه سازمان توسعه تجارت خارج شده و این سازمان دیگر نقش قبلی خود را در بحث واردات ندارد هر چند درخواست دادیم که تمام بحث تجارت خارجی در این سازمان متمرکز شود در خصوص واردات خودرو نیز شاید بازار اندکی سروسامان بگیرد و قیمت‌ها متعادل شود اما هیچ منطقی وجود ندارد که ارزی که امروز با سختی تهیه می‌شود به واردات خودروی دست دوم اختصاص یابد.

وی در خصوص دستور رئیس جمهور برای الحاق به سازمان توسعه تجارت جهانی گفت: ما چندین سال است که در این سازمان عضو ناظر هستیم و با وجود مشکلات سیاسی که اکنون وجود دارد شاید روند عضویت ما طولانی‌تر شده باشد اما باید یک سری آمادگی‌ها و استاندارسازی‌ها از هم اکنون صورت بگیرد بر همین اساس سال گذشته وزیر صمت از رئیس جمهور درخواست کرد که ستاد الحاق به سازمان تجارت جهانی تشکیل شود و رئیس جمهور نیز اعلام کردند که این ستاد به ریاست وزیر صمت و وزیر خارجه تشکیل شود و هم اکنون هر دو هفته یک بار جلساتی در سطح معاونان وزیر برگزار می‌شود تا ما بتوانیم به استانداردهای جهانی برسیم.

رونمایی سامانه آنلاین مشاوره صادرات

رئیس سازمان توسعه از رونمایی های این سازمان در روز بزرگ برای صادر کنندگان خبر داد:

در روز ملی صادرات نرم افزار جدید سازمان توسعه و تجارت  و سامانه آنلاین مشاوره صادرات و سامانه نظر سنجی برای صادر کنندگان معرفی و رونمایی می شود.

در پایان این نشست زادبوم در پاسخ به سوالت خبرنگاران، از مشوقات و امتیازهای یک صادر کننده برتر بیان کرد: دریافت لوح تقدیر به عنوان صادر کننده برتر باعث افزایش جایگاه اجتماعی آن صادر کننده در کشور می باشد که این مسئله حتی در تعاملات صادرکنندگان، مثلا گمرگ، باعث اتفاقات خوبی میشود.

حمید زادبوم در ادامه از جمله برنامه اینده سازمان توسعه را  جشنواره تصویر صادرات عنوان کرد، که با دعوت از کارگردانان و هنرمندانان برگزار خواهد شد و اطلاع رسانی این برنامه از طریق سایت سازمان توسعه و تجارت انجام خواهد شد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا