اجتماعیبهداشت و درمان

آقای روحانی! صنعت داروسازی کشور از داخل فلج شده است

رئیس مرکز تحقیقات اقتصاد و مدیریت دارو؛

رئیس مرکز تحقیقات اقتصاد و مدیریت داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران، معتقد است که مشکل اول صنعت داروسازی کشور برای رقابت با خارجی ها، در درون مرزها نهفته و این صنعت از داخل تضعیف می شود.

دکتر عباس کبریایی زاده با اشاره به بازدید رئیس جمهوری از یک شرکت داروسازی در ایام نوروز، در گفتگو با خبرنگار مهر، به وضعیت صنعت داروسازی کشور اشاره کرد و گفت: رئیس جمهوری سال ۹۷ را با بازدید از شرکت داروسازی تهران شیمی و همچنین ملاقات با تعدادی از مدیران کشور آغاز کردند. این اقدام شایسته را به فال نیک می گیریم و آرزو می کنیم سال ۱۳۹۷ ، سال برون رفت از مشکلات و موانعی باشد که در پیش روی صنعت داروسازی کشور قرار دارد.

آینده صنعت دارو با واقعیت های موجود همخوانی ندارد

وی افزود: فرمایشات رئیس جمهوری در این بازدید گواه بر این است که تصورشان این است که صنعت داروسازی ایران صنعتی است سود ده و روان و در تمام زمینه های مالی و عملیاتی دارای کارآمدی مطلوب است و تنها باید با ارتقاء توانمندی های کیفی، خود را به استانداردهای جهانی رسانده و به تسخیر بازارهای منطقه ای و فرامنطقه ای بیاندیشد. این در حالی است که این صنعت ملی در روزهای احتضار خود به سر می‌برد. انتظار می‌رفت رئیس جمهوری در بازدید از یکی از شرکت‌های داروسازی کشور گزارشی از مراجع مستقل و نه مراجع دولتی از وضعیت صنعت داروسازی کشور دریافت می نمود تا اظهار نظرشان در مورد این صنعت و آینده پیش‌روی آن با واقعیت‌های موجود همخوانی بیشتری داشته باشد.

کبریایی زاده تاکید کرد: مشکل اول صنعت داروسازی کشور در حال حاضر رقابت با رقبای خارجی در بیرون از مرزها نیست، بلکه در درون مرزها نهفته است. آنچه صنعت ما را ناتوان برای رقابت در بازارهای جهانی و منطقه‌ای کرده است، ریشه در ساختار و روش مدیریت دارد.

وی افزود: دیوان سالاری دولت یکی از مهم ترین موانع رشد و توسعه کشور است. اگر ژاپن توسعه گراست، حجم دولت در این کشور نزدیک به ۶ برابر کمتر از ایران است، در حالی که جمعیت ژاپن یک و نیم  برابر ایران است. این در حالی است که چنانچه تعداد شاغلین در شرکت‌ها و نهادهای عمومی وابسته به دولت نیز به این آمار اضافه شود عمق فاجعه بیشتر خواهد شد.

مشکلاتی که دولت به صنعت دارو تحمیل می کند

کبریایی زاده با مخاطب قرار دادن رئیس جمهوری، ادامه داد: صاحبان صنعت انتظار دارند در سال ۱۳۹۷ که سال «حمایت از کالای ایرانی» است از زبان رئیس جمهوری بشنوند که شما این دیوان را درهم خواهید شکست و فساد را در نهادهای دولتی کاهش خواهید داد. جناب رئیس جمهوری باور کنید در هیچ کشوری فساد در بخش خصوصی و تجارت مردمی اگر هم وجود داشته باشد، نهادینه نمی‌شود. در اقتصاد متمرکز و دیوانی دولت است که فساد و رانت نهادینه و نابودکننده یک کشور و ملت می‌شود.

وی گفت: صنعت داروسازی ما مواجه با سخت ترین شرایطی است که بخش عمده ای از آن از سوی دولت  تحمیل شده است. دولت آگاه است که صنعت داروسازی مکلف به پرداخت مالیات ارزش افزوده بابت اجزای دارو است، لکن اجازه دریافت آن را ندارد، دولت آگاه است که وصول مطالبات در صنعت داروسازی که در کمتر از یک دهه قبل حدود ۶۰ تا ۸۰ روز بود در پایان سال ۱۳۹۶به  بیش از ۳۶۰ روز و در برخی از شرکت ها به بیش از ۴۰۰ روز رسیده است.

کبریایی زاده افزود: صاحبان صنعت انتظار داشتند رئیس جمهوری دستورات عاجل و موثر برای حل مشکلات صنعت رو به احتضار صادر نماید نه اینکه انتظاراتی به دور از واقعیت های حاکم بر این صنعت را که بیشتر رویکردی شعاری دارد مطرح کند. شایسته است ایشان آگاه باشند که هزینه‌های مالی صنعت داروسازی در ایران که در یک دهه قبل کمتر از ۳ درصد بوده است امروز به بیش از ۱۵ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: بسیاری از صورت های مالی که از سوی شرکت های داروسازی دولتی و عمومی ارائه می‌شود فاقد شفافیت لازم بوده و چنانچه از حمایت‌های نهاد مربوطه برخوردار نباشند، ورشکسته‌اند. رئیس جمهوری، آگاه باشند صنعت داروسازی ما در حال رقابت با شرکت‌های چینی و هندی است که هیچکدام از آنها مشکلات دیوان‌سالاری دولت، هزینه‌های ملی کمر شکن، فساد اداری، دوره بازپرداخت مطالبات ۴۰۰ روزه، مالیات بر ارزش افزوده به کالایی که دولت خریدار آن است و…، را ندارند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا