اجتماعیاقتصاد مقاومتیخودروصنعت و تجارتمحیط زیستنفت و انرژی

آیا کارت سوخت پایانی بر بدمصرفی خواهد بود؟

یک نماینده مجلس گفت: با توجه به پیشی گرفتن تولید بر مصرف و کنترل آن، می‌توانیم به استثنای پیک مصرف تابستان و تعطیلات برای فصول غیر گرم صادرات بنزین نیز داشته باشیم.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایلنا، عرضه بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت سراسر کشور از تاریخ ۲۰ مرداد سال 98 فقط با ارائه کارت هوشمند سوخت، امکان‌پذیر خواهد بود. این در حالی است که بر اساس آخرین تصمیم اتخاذ شده، سهمیه بندی منتفی است، قیمت بنزین تغییری نمی‌کند و تا پایان سال با همان نرخ لیتری 1000 تومان عرضه خواهد شد، اما این اجبار در استفاده از کارت سوخت چه مزیت‌هایی دارد؟
طبق آخرین آمار میزان تولید بنزین در کشور به مرز 105 میلیون لیتر رسیده است. متوسط مصرف نیز در ایران حدود 90 میلیون لیتر است که در مقایسه با دیگر کشورها رقم بالاتری را نشان می‌دهد، به گفته بسیاری صاحبنظران و مسئولین امر استفاده از کارت سوخت می‌تواند یکی از بازدارنده‌ها از رشد مصرف، ابزاری برای رصد، جلوگیری از قاچاق احتمالی، افزایش ذخایر این کالای استراتژیک و زمینه سازی برای ورود به عرصه صادرات باشد.
اسدالله قره خانی در این باره به ایلنا گفت: یکی از نگرانی‌ها وگمانه‌زنی‌ها این است که بخشی از سوخت از طریق برخی جایگاه‌های عرضه؛ قاچاق می‌شود، با تعبیه کارت سوخت در جایگاه‌ها نشتی‌ها و انحرافاتی که در توزیع بنزین وجود دارد، پایش و مشخص خواهد شد.
وی افزود: البته بیشتر قاچاق روی گازوئیل است، با استفاده از کارت سوخت مشخص خواهد شد که این فرآورده از چه جایگاه‌هایی و به چه میزان قاچاق می‌شود که کمک بزرگی برای رصد خواهد بود.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با مدیریت در توزیع مشخص می‌شود کدام استان‌ها سوخت بیشتری دریافت و تعداد خودروهایی که در آن استان ها تردد می‌کنند به چه میزان است. همچنین قابل ردیابی است که آیا سوخت متناسب با خودروها توزیع می‌شود یا خیر؟ این مباحث روی مدیریت سوخت موثر است.
وی یادآور شد: بعد از اجرایی شدن این مرحله برای مراحل بعد باید ببینیم اثر این شیوه تا چه حد است سپس می‌توان در مورد کارت سوخت اظهارنظرهای نهایی را ارائه داد.
قره‌خانی همچنین اظهار داشت: با توجه به پیشی گرفتن تولید بر مصرف و کنترل آن؛ می‌توانیم به استثنای پیک مصرف تابستان و تعطیلات برای فصول غیر گرم صادرات بنزین نیز داشته باشیم.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا