اقتصاد مقاومتیاقتصادیبازرگانیصنعت و تجارتکشاورزی

اتمام حجت سازمان حمایت با وزارت کشاورزی و دامداران

در پی گران‌فروشی شیر خام با ارسال نامه‌ای رخ داد

در شرایطی که گران‌فروشی شیر خام به گفته وزیر صنعت افزایش قیمت انواع لبنیات را به دنبال داشته است، سازمان حمایت با ارسال نامه‌ای به معاونت وزارت جهاد کشاورزی، خواستار برخورد با گران‌فروشی شیر خام از سوی دامداران شد.

به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایسنا، اخیرا عباس تابش – رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان – با ارسال نامه‌ای به معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که شیر خام بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسد و از وزارت جهاد کشاورزی خواسته که “مجدداً رعایت سقف قیمت مصوب به تمام واحدهای عمده دامداری صنعتی و سنتی تولیدکننده شیرخام ابلاغ شود.” زیرا این سازمان برای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان برخورد با گرانفروشی شیر خام را در دستور کار قرار داده است.

در این نامه آمده است: “گزارشات و اخبار واصله کماکان حاکی از عرضه شیرخام توسط دامداران بالاتر از قیمت مصوب و عدم تمکین دامداران در رعایت قیمت مصوب این کالا است. با عنایت به نقطه نظرات آن وزارتخانه و علیرغم اینکه در محاسبات بهای تمام شده شیرخام قیمت هر کیلو گرم سبوس گندم ۱۲ هزار و ۵۰۰ ریال لحاظ شده، مطابق تصمیمات متخذه در پنجاه و سومین جلسه کارگروه تنظیم بازار ابلاغی طی نامه شماره ۶۰.۱۷۶۷۷۶ مورخ ۱۳۹۸.۶.۳۰ قیمت سبوس گندم از هر کیلو ۱۲ هزار و ۵۰۰ ریال به ۱۰ هزار ریال کاهش یافته و سایر نهاده‌های دامی نیز با قیمت مصوب توسط آن وزارتخانه تأمین و عرضه می‌شود، با این اوصاف عملاً هرگونه گران‌فروشی شیرخام توسط دامداران فاقد توجیه قانونی است.

لذا ضرورت دارد مجدداً رعایت سقف قیمت مصوب به تمام واحدهای عمده دامداری صنعتی و سنتی تولیدکننده شیرخام ابلاغ شود. بدیهی این سازمان براساس تکالیف قانونی و در جهت حمایت از حقوق مصرف‌کننده و به عنوان وظیفه ذاتی، برخورد با گرانفروشی واحدهای متخلف را در دستور کار قرار خواهد داد.”

از طرف دیگر امروز (چهارشنبه ۱ آبان ماه) وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به پرسش خبرنگاران، علت افزایش قیمت لبنیات را افزایش قیمت شیر خام عنوان کرد و تاکید کرد که این موضوع از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در حال پیگیری است.

ایسنا این موضوع را از وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه دامداران پیگیری کرد که وزارت جهاد کشاورزی پاسخگو نبود.

اما سعید سلطانی سروستانی – رئیس اتحادیه دامداران – افزایش قیمت شیرخام از سوی دامداران را رد کرد و گفت: اتحادیه دامداران در این زمینه افزایش قیمت نداشته است و این محصول را پایین‌تر از نرخ مصوب (۲۳۹۰ هزار تومان) عرضه می‌کند.

وی افزود: سازمان حمایت باید این موضوع را از سوی کسانی که شیر خام را گران می‌فروشند، پیگیری کند. در این زمینه به ما گفته شده که به دامداران اعلام کنید تا شیر خام را گران نفروشند که ما هم در همین راستا به دامداران نامه زده‌ایم که افزایش قیمتی در این محصول نداشته باشند.

همچنین به گفته سلطانی سروستانی، نرخ مصوب شیر خام برای شیر با ۳.۲ درصد چربی و ۳ درصد پروتئین، ۲۳۹۰ تومان از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام شده و به ازای اضافه شدن هر دهم درصد چربی یا پروتئین، ۳۶ تومان به نرخ مصوب افزوده می‌شود؛ بنابراین علت گران‌فروشی برخی دامداران ممکن است بخاطر کیفیت بهتر شیر خام باشد.

عدم پاسخگویی وزارت جهاد کشاورزی و تکذیب اتحادیه دامداران درباره گران‌فروشی شیر خام در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت دلیل گرانی و افزایش قیمت محصولات لبنی را، افزایش قیمت شیر خام عنوان کرده است.

در این شرایط با توجه به اهمیت محصولات لبنی به ویژه شیر در امنیت غذایی و سلامت شهروندان ایرانی و جلوگیری از بروز بیماری‌های خطرناکی همچون پوکی استخوان که در نهایت هزینه‌های بالایی را به نظام درمانی کشور تحمیل خواهد کرد؛ به نظر می‌رسد که وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مسوول باید با مسوولیت‌پذیری بیشتری در این زمینه عمل کرده و با عوامل گران‌فروشی شیر خام و در نهایت افزایش قیمت محصولات لبنی برخورد کنند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا