اجتماعیاقتصادیشهری

احتمال افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها از آذرماه

حائری خبر داد

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: برای افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف مذاکرات بسیاری با مجلس و دولت انجام شده که اگر تاییدیه مجلس ارائه شود، این کار عملیاتی خواهد شد.به گزارش اقتصاد روز به نقل از ایسنا :
همایون حائری در گفت‌وگویی، در پاسخ به این سوال که آیا تا ماه آینده تکلیف تعرفه برق مشرکان پرمصرف مشخص می‌شود؟ اظهارکرد: پیش‌بینی می‌شود که این اتفاق بیفتد چراکه تاکنون نیز بسیاری از مراحل این کار طی شده است.
وی با تاکید بر این که وزارت نیرو به‌طور جدی به‌دنبال اجرای این مساله است، ابراز کرد: هدف این است که با انجام این کار، مشترکان پرمصرف به جمع مشترکان کم‌مصرف اضافه شوند.
اما در این میان بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مشترکان پرمصرف خانگی به‌دلیل سهم بالایی که از مصرف برق در ساعات اوج بار دارند، اصلی‌ترین گزینه برای اصلاح تعرفه برق بوده و درنتیجه لازم نیست قیمت برق برای همه مردم افزایش پیدا کند. در حال حاضر تولید برق به‌طور متوسط حدود ۱۰۵ تومان به‌ازای هر کیلووات ساعت برای وزارت نیرو هزینه دارد و فروش آن به‌دلیل اعطای یارانه دولتی به قیمت ۶۵ تومان به‌طور متوسط انجام می‌شود.
این زیان ۴۰ تومانی به ازای هر کیلووات ساعت، به‌رغم وجود قوانین، در بودجه سالیانه پیش‌بینی نشده و هرروز صنعت برق کشور را با مشکلاتی مواجه می‌کند. از طرف دیگر مصرف برق کشور بیش از حد متعارف است و اعطای یارانه غیرهوشمندانه و ناکارآمد به تمام مشترکان، اعم از کم مصرف و پرمصرف به این مساله دامن زده است که این مصرف باعث شده در اوقاتی از سال به ویژه تابستان، کشور با بحران خاموشی روبرو شود، بحرانی که علاوه بر مردم، تولیدکنندگان و کارگاه‌های تولیدی را تحت تاثیرهای منفی خود قرار می‌دهد.
در این شرایط، اصلاح تعرفه برق به‌منظور اصلاح الگوی مصرف یک اقدام اجتناب‌ناپذیر است و زمینه را برای حل بحران خاموشی و بهبود وضعیت اقتصاد صنعت برق فراهم می‌کند. در این میان برخی از نمایندگان مجلس نیز برروی این موضوع اتفاق نظر دارند تاجایی که بر اساس گفته‌های حسین امیری خامکانی – عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی-، وزارت نیرو باید هرچه سریع‌تر اصلاح تعرفه برق پرمصرف‌ها را در دستور کار قرار دهد.
وی درباره ضرورت اصلاح تعرفه برق مشترکان پرمصرف اظهار کرده که بخشی از جامعه افرادی هستند که نزدیک به ۵۰ درصد بیش‌تر از میانگین برق مصرف می‌کنند، لذا ارزان بودن قیمت برق برای این بخش باعث می‌شود تا نسبت به مصرف درست و بهینه اهتمام لازم را نداشته باشند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا