حمل و نقلصنعت و تجارت

هند عملیات توسعه ای بندر چابهار را آغاز می کند

مقامات وزارت کشتیرانی هند اعلام کردند با وجود تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران پس از خروج واشنگتن از برجام، قصد دارند از هفته آینده عملیات توسعه ای بندر راهبردی چابهار را آغاز کنند.

به گزارش اقتصادی روز به نقل از ایرنا،  نقل از روزنامه ‘هندوستان تایمز’، هند شرکت بنادر و خدمات دریایی کاوه ایران را برای انجام عملیات توسعه ای بندر چابهار به مدت 18 ماه انتخاب کرده است. در این مدت این کشور به دنبال انتخاب یک شرکت هندی برای مدیریت طولانی مدت بندر چابهار خواهد بود.

هند در سفر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به این کشور در بهمن ماه گذشته کنترل فاز اول بندر چابهار (اسکله شهید بهشتی) را بر عهده گرفت و تعهد کرد که عملیات های توسعه ای این بندر را قبل از 17 ژوئن (27 خرداد) آغاز کند.

شرکت بین المللی بنادر (ای پی جی ال) هند در سال 2015 توسط دولت هند برای توسعه بنادر در خارج از این کشور ایجاد شده است.

این شرکت در ماه مه (اردیبهشت) سال 2016 برای تجهیز و اداره ترمینال های چند جانبه و کانتینری اسکله چند منظوره شهید بهشتی در فاز اول بندر چابهار ایران با شرکت آریا بندر ایران قرارداد امضا کرد. بر اساس این قرارداد این شرکت با سرمایه گذاری معادل 85.21 میلیون دلار، اداره اسکله شهید بهشتی را به مدت 10 سال بر عهده خواهد داشت.

گوپال کریشنا (Gopal Krishna) معاون وزارت کشتیرانی هند گفت: ما توانسته ایم برای آغاز عملیات موقت در بندر چابهار آماده شویم. این عملیات به زودی آغاز خواهند شد.

دولت هند همچنین انجام مناقصه های جدید برای انتخاب یک شرکت همکار جهت اداره، مدیریت و نگهداری از بندر چابهار را آغاز کرده است.

در مناقصه پیشین به دلیل شرایط سخت، هیچ کدام از شرکت های هندی از جمله ادانی، جی اس دبلیو و شرکت بین المللی زیرساخت ها و ترمینال های باری انتخاب نشدند. یکی از شرایط درنظر گرفته شده این بود که شرکت منتخب در مناقصه باید 8.52 میلیون دلار در ابتدای قرارداد پرداخت می کرد.

پس از شکایت شرکت های حاضر در این مناقصه، وزارت کشتیرانی هند اعلام کرد شرایط جدیدی را درنظر خواهد گرفت.

یک مقام در شرکت خصوصی ‘بنادر جهانی هند’ گفت: کابینه دولت تصمیم گرفته است شرایط شرکت در این مناقصه از جمله پیش پرداخت قرارداد را تسهیل کند.

بندر چابهار یک موفقیت در روابط هند و ایران است و پس از عملیاتی شدن آن، تحولات زیادی پیرامون این بندر اتفاق افتاده و بر اساس خبرهای منتشر شده ترافیک باری از بندر کراچی به چابهار منتقل شده است. بندر چابهار هزینه های حمل و نقل و زمان برای صادرات کالاهای هند را تا یک سوم کاهش می دهد. این بندر همچنین تجارت میان هند، افغانستان و ایران را با توجه به مخالفت های پاکستان برای استفاده از خاک این کشور، افزایش خواهد داد.

بندر چابهار که در استان سیستان و بلوچستان واقع در سواحل جنوبی ایران قرار دارد، راه دسترسی هند به چهار شهر در افغانستان را نیز فراهم خواهد کرد.

هند برای توسعه بندر چابهار ایران متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری شده است. فاز اول این بندر در ماه دسامبر سال گذشته با حضور روحانی و نمایندگانی از هند و سایر کشور های منطقه افتتاح شد.

از طرف دیگر ایران و افغانستان در حال تایید ایجاد یک کریدور حمل و نقل بین المللی هستند به طوریکه نخستین محموله گندم هند از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال شد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا