اجتماعیاقتصادیمیراث فرهنگی

اختصاص 300 میلیارد تومان برای مرمت و بهسازی آب‌بندان‌های گلستان

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان استانداری گلستان، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه کشور به امضاء رسید، 571 آب‌بندان در سطح استان گلستان طی دو سال با اعتبار 300 میلیارد تومان لایروبی، مرمت و بهسازی خواهد شد.به گزارش اقتصاد روز به نقل از
«محمدتقی کمال ‎غریبی» با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا، اظهار کرد: با پیگیری‌ها، تفاهم‌نامه مرمت و بهسازی 571 آب‌بندان در سطح استان با اعتبار 300 میلیارد تومان فی‌ما بین وزیر جهاد کشاورزی و معاونین، رئیس سازمان مدیریت و برنامه بودجه کشور، استاندار گلستان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، رئیس جهاد کشاورزی استان و مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان به امضاء رسید. در این تفاهم‌نامه مقرر شد این اعتبار طی دو سال به صورت 50 درصد اعتبار ملی و 50 درصد اعتبارات استانی و با مشارکت بهره‌برداران تأمین شود.

وی افزود: آب‌بندان‌هایی که نیاز به مرمت و بازسازی، ایستگاه پمپاژ، شبکه برق 200 کیلو ولت و کانال های آبرسان ورودی و خروجی که در سنوات پیش بر اثر سیل یا موارد دیگر تخریب شدند، مشمول این طرح می‌شوند.

کمال‌غریبی تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های وزارت نیرو سالانه حدود 8 میلیارد متر مکعب بارش باران در دسترس است و روان آب کنترل شده به جز تبخیر و مصارف دیگر حدود 500 میلیون مترمکعب است که با احداث و مرمت و بهسازی آب‌بندان‌ها می‌توان از این منابع آب سطحی استفاده بهینه کرد.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان گلستان افزود: با احداث و توسعه آب‌بندان‌ها می‌توان نسبت به تأمین آب مورد نیاز جهت آبیاری کامل محصولات تابستانه چون سویا، پنبه و آفتابگردان به حجم 2000 متر مکعب برای هر هکتار اقدام کرد. این کار باعث جلوگیری از کاهش عملکرد محصولات کشاورزی، افزایش ارزش افزوده و جایگزینی منابع آب سطحی با منابع زیر زمینی در جهت کاهش برداشت از سفره‌های آب زیر زمینی خواهد شد. از آب‌بندان‌ها برای پرورش ماهی، گردشگری و … که باعث اشتغال‌زایی می‌شود هم می‌توان استفاده کرد.
وی به شکل‌گیری مدیریت مشارکتی آب و ایجاد تشکل‌ها در روستاهایی مانند محمدآباد گرگان و شفیع آباد رامیان اشاره و خاطرنشان کرد: در روستای شفیع‌آباد در سال 96 عملیات یکپارچه‌سازی اراضی در سطح 80 هکتار، سیستم آبیاری تحت فشار تیپ در سطح 2000 هکتار، خطوط انتقال آب با لوله به اندازه 4 کیلومتر و تأمین آب اراضی شیبدار در سطح 170 هکتار به صورت مدیریت مشارکتی آب و لایروبی و مرمت آب‌بندان 20 هکتاری با مشارکت بهره‌برداران آغاز شد و تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

کمال‌غریبی یادآور شد: این کار به‌عنوان یک طرح یکپارچه و به صورت الگویی است که با توجه به تغییرات اقلیم و در راستای استفاده از منابع آبی قرار است چندین سایت مانند شفیع‌آباد و محمد آباد در دستور قرار گیرد.

160 رشته قنات در استان دایر است

وی خاطرنشان کرد: 344 رشته قنات در سنوات گذشته در استان وجود داشته که هم‌اکنون 160 رشته قنات دایر است. مابقی به‌علت سیل و یا توسط عوامل دیگر از جمله انسانی تخریب شده و برخی نیز به‌صورت فصلی شده‌اند که با پیگیری‌ها، اعتبارات ملی برای احیاء قنوات در نظر گرفته شده است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان گلستان یادآور شد: از این محل سالانه 15 رشته قنات در دستور کار مدیریت استان قرار گرفته و 5 رشته از منابع استانی که امیدواریم با کمک بهره‌برداران بتوان سالانه 20 رشته قنات را در استان احیاء و مدیریت کرد.

بهره‌برداری از 34 هزار هکتار زهکشی در دهه فجر امسال

کمال غریبی در ادامه گفت: از سال 95 مطالعات 22 هزار هکتاری زهکشی اراضی در شهرستان‌های بندر ترکمن و گمیشان آغاز شده و عملیات اجرایی آن از سال 96 آغاز شده است که در دهه فجر سال گذشته با حضور مسئولان 12 هزار هکتار تحویل بهره‌برداران شد و 20 هزار هکتار هم در دهه فجر امسال در منطقه گمیشان و آق‌قلا به بهره‌برداران تحویل داده می‌شود.

وی افزود: همچنین عملیات اجرایی 10 هزار هکتار زهکش زیر زمینی پایاب سد گلستان نیز در دهه فجر امسال به بهره‌برداران تحویل داده می‌شود.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان گلستان تصریح کرد: مطالعات 34 هزار هکتاری زهکشی شهرستان‌های گمیشان و آق‌قلا هم در صورت آماده شدن اسناد مناقصه در نیمه دوم سال 97، تامین اعتبار و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

کمال غریبی گفت: علاوه‌بر زهکشی شمال استان، برنامه زهکشی در اراضی جنوبی که ماندابی وجود دارد در سطح 4000 هکتار در شهرستان‌های گرگان، علی‌آباد کتول، بندرگز و آزادشهر با پیشرفت فیزیکی 25 درصد در حال اجراست که در صورت عدم پیش آمد مشکلات اجتماعی، ‌امیدواریم بتوانیم در دهه فجر امسال تحویل بهره‌برداران بدهیم.

وی تصریح کرد: EC آب خروجی از زهکش‌های جنوب زیر 2000 است و طبق برآورد مشاور ماهانه 77 میلیون متر مکعب به صورت سالانه در سطح 75 هزار هکتار در اراضی جنوبی تأمین آب می‌شود که می‌توانیم با مدیریت صحیح، از این آب‌های سطحی به جای آب‌های زیرزمینی استفاده بهینه کنیم و این آب‌ها را به سمت آب‌بندان‌ها هدایت و در طول فصول بهار و تابستان استفاده کنیم.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان گلستان یادآور شد: ردیف اعتبارات ملی برای تأمین و انتقال آب اراضی شیبدار از سال 95 با پیگیری‌های فراوان برای استان در نظر گرفته شده است که چندین سایت مانند تیل آباد، آق تقه، کرند، فارسیان، شفیع آباد، دهه محمد آباد و توسکستان در سطح 2500 هکتار در فاز اول در دست اجراست که با اتمام این پروژه‌ها، فازهای بعدی آغاز خواهد شد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا