اجتماعیاشتغالاقتصاد مقاومتیاقتصادیتعاون و کارآفرینی

ارائه تسهیلات برای رونق تولید باید سرعت گیرد

در نشست مشترک مجلس و دولت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه بر اساس آمارها در سال 97 حدود 92 هزار اشتغال خانگی در کشور ایجاد شده است، گفت: ما امروز در شرایط جنگی قرار داریم و از این رو باید ارائه تسهیلات برای رونق تولید سرعت گیرد.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا،نشست مشترک مجلس و دولت برای حمایت از رونق تولید ملی با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رضا رحمانی وزیر صمت، روسای برخی از کمیسیون های تخصصی و مدیران بانک مرکزی و اتاق بازرگانی برگزار شد.
نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست امروز با اشاره به استفاده از ظرفیت های قانونی برای تحقق رونق تولید در کشور، گفت: در این راستا تبصره ۱۸ قانون بودجه فعال شد و خوشبختانه در سال های گذشته مجلس به خوبی به بخش های تولید و اشتغال توجه کرده است.
وی با بیان اینکه دولت ۸ برنامه کلان برای فعال کردن بخش تولید تدوین و اجرایی کرده است، افزود: نوسازی بافت فرسوده، بخش کشاورزی، میراث فرهنگی، صنعت و مدن و فرهنگ و هنر جزء بخش هایی است که در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است.
نوبخت ادامه داد: دولت به دنبال آن است که با اجرای برنامه های مربوطه، در حوزه صنعت و معدن حدود ۲۷۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شود و در این رابطه سازمان برنامه با تمام دستگاه ها هماهنگی و توافق کرده است.
وی افزود: بر اساس برنامه ریزی دولت با تحقق برنامه های صورت گرفته، حدود ۹۸۸ هزار فرصت شغلی در سال جاری در کشور ایجاد می شود، از طرف دیگر یکی از اقدامات مثبت دولت، ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری است و در این رابطه با مصوبه مجلس، یک و نیم میلیارد دلار اعتبار در نظر گرفته شده است.
در این نشست همچنین حجتی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نقش بخش کشاورزی در تقویت رونق تولید در کشور، گفت: بخش کشاورزی در چند وقت اخیر با کمترین میزان رکود مواجه بوده، اما با توجه به ظرفیت های این بخش باید به توسعه و رونق حوزه کشاورزی بپردازیم.
وی با بیان اینکه مهم ترین مشکل بخش کشاورزی محدودیت منابع اعتباری است، افزود: در چند ماه اخیر اقدامات مثبتی صورت گرفته که ارائه تسهیلات اشتغال روستایی یکی از این موارد است، به طوری که در سال ۹۶ این میزان تسهیلات در روستاها ۵ درصد اشتغال زایی کرده بود اما در سال ۹۷ میزان اشتغال زایی به حدود ۲۵ درصد رسیده است.
وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه در شرایط کنونی حدود ۱۰ هزار طرح اشتغال زایی در بخش کشاورزی پشت در بانک ها معطل باقی مانده است، گفت: قطعاً باید اقدامات لازم برای تأمین اعتبارات مربوطه صورت گیرد.
شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این نشست افزود: خوشبختانه برخی تصمیمات کلان در رونق تولید در کشور اثر مثبت داشته، به طور مثال ممنوعیت واردات ۱۴۰۰ قلم کالا، فرصت مناسبی را برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرد تا اقدام به تولید کالاهای مربوطه کنند و قطعاً این مسئله باید تداوم یابد.
وی با اعلام اینکه در شرایط کنونی واحدهای تولیدی با مشکلات مالی مواجه هستند، گفت: در شرایط کنونی فرآیند تصمیم گیری در بخش تولید بسیار سخت است و در این عرصه موانع اجرایی وجود دارد که این مسائل باید مورد اصلاح قرار گیرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه بر اساس آمارها در سال ۹۷ حدود ۹۲ هزار اشتغال خانگی در کشور ایجاد شده است، گفت: ما امروز در شرایط جنگی قرار داریم، از این رو باید ارائه تسهیلات برای رونق تولید سرعت گیرد.
به گزارش سه شنبه شب خانه ملت، در این نشست اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه برای حمایت از رونق تولید در کشور افزود: وزارت راه و شهرسازی دو برنامه کلان در بخش‌های حمل و نقل و مسکن برای حمایت از تولید کشور تدوین کرده است از این رو خوشبختانه با هماهنگی و تفاهم با سازمان برنامه و بودجه، اعتباری حدود ۲ هزار میلیارد تومان میان ۲۵ شرکت تولیدکننده تجهیزات مربوط به بخش حمل و نقل ریلی اختصاص داده شده است که خوشبختانه معدل پیشرفت تعهدات تا تیر ماه به ۱۵ درصد خواهد رسید.
وی ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته برای نخستین بار کارخانجات تولید لوکوموتیو و خودروسازی فعال شده‌اند، از طرف دیگر حجم بار موجود در حمل و نقل ریلی تا پایان سال ۹۶ حدود ۳۱ میلیون تن بوده، خوشبختانه این میزان تا پایان سال ۹۷ به ۵۲ میلیون تن رسیده است.
اسلامی افزود: با توجه به تحریم‌های صورت گرفته، ساخت قطعات مربوط به حمل و نقل ریلی در دستور کار شرکت‌های دانش بنیان قرار دارد. همچنین در مباحث مربوط به رونق تولید در حوزه هوایی و فرودگاهی توجه قابل قبولی به صنایع دانش بنیان برای تولید تجهیزات مربوطه شده است.
در این نشست همچنین رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ضرورت تخصیص تسهیلات به بخش‌های تولیدی در شرایط کنونی گفت: قطعاً برای رونق تولید بانک مرکزی و بانک‌های مربوطه باید رویکرد حمایتی نسبت به صنایع تولیدی داشته باشند.
وی ادامه داد: یکی از مباحث بسیار مهم در بحث رونق تولید، حمایت از صنایع مادر است که باید مورد توجه قرار گیرد.
حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اصل ۴۴ قانون اساسی هم در این نشست با اشاره به اقدامات این کمیسیون در چند ماه گذشته برای حمایت از بخش تولید کشور گفت: در دو ماه گذشته این کمیسیون تحت عنوان آسیب‌شناسی و رفع موانع برای توسعه تولید کشور جلسات متعددی را برگزار کرده است، از این رو می‌توان گفت که در شرایط کنونی چندین مسئله مهم بر سر راه رونق تولید وجود دارد که حوزه تأمین مالی، حوزه پولی و بانکی، نظام مالیاتی، نظام بیمه، نظام تجاری، نظام ارزی، کسب و کار و فناوری اطلاعات جزو این موارد محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه در آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته در کمیسیون حمایت از تولید راهکارهای حل مشکلات و آسیب‌ها در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت دیده شده است. یکی از موارد بسیار مهم برای رونق تولید موضوع تنقیح قوانین حوزه‌هایی مانند صنعت، معدن، کشاورزی و میراث فرهنگی است که این موضوع ظرف مدت یک ماه آینده محقق خواهد شد.
در این نشست همچنین کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: این مرکز سال گذشته و بعد از اعمال تحریم‌ها چندین گزارش مفصل در رابطه با چالش‌ها و آسیب‌های پیش روی اقتصاد کشور و همچنین راهکارهای برون رفت از این مشکلات تهیه و به مجلس ارائه کرد و امسال نیز تاکنون ۱۰ گزارش تدوین شده است.
هادی قوامی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه برنامه‌های مرتبط با رونق تولید در کشور باید کلی و جامع باشد، افزود: متأسفانه در شرایط کنونی یکپارچگی میان دستگاه‌ها در رابطه با سیاست‌گذاری برای رونق تولید وجود ندارد، از طرف دیگر یکی از مسائل وضعیت کارآفرینان است، امروز شرایط برای فعالیت کارآفرینان فراهم نیست که باید این مسئله حل شود.
علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه برای تحقق رونق تولید در کشور باید موانع پیش رو شناسایی و رفع شود، گفت: ما امروز در جنگ اقتصادی قرار داریم و باید وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای مقابله با این وضعیت ستاد جنگ اقتصادی تشکیل دهند اما متأسفانه در شرایط کنونی هنوز جنگ اقتصادی برای مسئولان تبدیل به یک باور نشده است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا