اقتصاد بین المللاقتصاد کلان و بودجهاقتصادیصنعت و تجارتنفت و انرژی

ارزیابی دبیرکل اوپک از بازگشت نفت ایران به بازار جهانی

دبیرکل اوپک اعلام کرد بر مبنای تجارب قبلی اوپک پلاس، این گروه فضا را برای بازگشت احتمالی نفت ایران به بازار تا زمان رسیدن تولید این کشور به ظرفیتی که پیش از دوران تحریمها داشت، فراهم می کند.

به گزارش اقتصاد روز، پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن، رییس جمهور دموکرات آمریکا، اگر تحریمهای واشنگتن علیه ایران تسهیل شود ممکن است به افزایش بیشتر تولید اوپک پلاس منجر شود و چالشی را برای این گروه ایجاد کند. ایران و ونزوئلا به دلیل تحریمهای آمریکا و لیبی به دلیل ناآرامیهای داخلی، از مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف شده اند.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک اظهار کرد: بر مبنای تجارت قبلی اوپک پلاس، این گروه تا زمانی که ایران به ظرفیت تولید پیش از تحریمها برسد، فضای کافی برای بازگشت نفت این کشور به بازار فراهم می کند اما هر گونه تسهیل تحریمها ممکن است تا ماهها اتفاق نیافتد و سیاستهای اوپک پلاس تحت تاثیر مسائل ژئوپلیتیکی و نگرش دولت بایدن قرار نمی گیرد.

بارکیندو گفت: ما یک سازمان سیاسی نیستیم. می توانم به شما اطمینان دهم که مذاکراتی که در مارس و اوایل ماه جاری جریان داشت، تماما به مسائل بنیادین بازار نفت در دوران همه گیری ویروس کرونا و دوران پساکرونا معطوف بود.

دبیرکل اوپک همچنین با کم اهمیت شمردن اختلافاتی که در دیدارهای اخیر این گروه وجود داشت، اظهار کرد: همکاری میان اوپک، روسیه و تولیدکنندگان نفت کلیدی دیگر ادامه پیدا خواهد کرد و مشکلات مشترک ناشی از شیوع ویروس کرونا، تعهد آنها برای مدیریت بازار را تحکیم کرده است.

وی در مجمع انرژی گلف اینتلیجنس گلوبال امارات متحده عربی گفت: وقتی ۲۲ کشور را در یک اتاق برای گرفتن تصمیم درباره یک موضوع جمع می کنید، روبرو شدن با نظرات متفاوت غیرمعمول نیست. ما رابطه مستحکمی ایجاد کرده ایم که در قلب چند جانبه گرایی است. اکنون که سال ۲۰۲۰ را پشت سر گذاشته ایم، اطمینان بیشتری پیدا کرده ایم که این رابطه را در آینده ادامه خواهیم داد.

بارکیندو گفت: بازار نباید نگران این باشد که اوپک پلاس بازار را دچار محدودیت عرضه می کند یا تولید بیش از حدی خواهد داشت. دیدارهای ماهانه این گروه با هدف حفظ انعطاف پذیری برگزار می شود. شکنندگی و ابهامات بازار و دنیایی که در پساکرونا در آن زندگی می کنیم، مستلزم آن است که هر ماه دیدار کنیم تا مطمئن شویم توازن بازار مانند سال گذشته بهم نمی خورد.

بر اساس گزارش پلاتس، گروه اوپک پلاس بجز  آوریل ۲۰۲۰، به مدت چهار سال در زمینه محدودیت عرضه همکاری کرده است و بدبینی کسانی را که متحد ماندن اعضای این گروه با انگیزه های اقتصادی و سیاسی متفاوت را زیر سوال برده بودند را به چالش کشید.

منبع: ایسنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا