اجتماعیگردشگریمیراث فرهنگی

از نشان‌دار شدن گردشگری تا نمایان‌شدن استخر هخامنشی

رونمایی از برند گردشگری ایران در مجموعه جهانی پاسارگاد تا نمایان شدن استخر آبی ذوزنقه‌ای شکل متعلق به دوران هخامنشیان از جمله مهمترین رویدادهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری طی هفته گذشته است که گزارش همراه با میراث فرهنگی در هفته ای که گذشت به آنها پرداخته می شود.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا،این هفته تقریبا به دلیل افزایش شاخص آلودگی هوا تقریبا تعطیل بود، البته نه برای کارمندان و حتی دانشجویان، بلکه دانش‌آموزان این هفته را در تعطیلی گذراندند. سال‌هاست بسیاری از مسئولان به منظور کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و همچنین کاهش مسافرت‌ها در ایام نوروز پیشنهاد تعطیلات زمستانی را دادند.
موضوع تعطیلات زمستانی از آن دست مباحث آشکارتر از هویدایی است که همگان نیاز ضروری آن در ماه‌های سرد سال و تاثیر آن بر آلودگی هوا را می‌دانند و بر اجرای آن تاکید دارند؛ موضوعی که هیچ زاویه پنهان و ضلع ناشناخته‌ای برای مردم و حتی مسئولان ندارد و ضرورت آن از هر منظری به سود و صلاح کشور است، طرحی که سال‌ها قرار است روزی اجرا شود ولی کسی تاریخ دقیق آن زمان را نمی‌داند.
سال گذشته وقتی خبرنگاری در مورد اجرایی نشدن طرح تعطیلات زمستانی از مونسان سوال کرد، رئیس سازمان وقت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پاسخ، گفت: این طرح زیادی بزرگ دیده شده بوده و دستگاه‌های متعددی باید هماهنگ می‌شدند؛ اما چیزی که به معاونت محترم رئیس‌جمهوری ارائه کرده‌ایم، این است که مدارس ۱۵ روز زودتر شروع می‌شوند و در عوض ۱۵ روز انتهای دی‌ماه دانش‌آموزان تعطیل شوند. این طرح صرفاً برای دانش‌آموزان است، نه تعداد تعطیلات بیشتر می‌شود، نه از زمان تحصیل دانش‌آموزان کاسته می‌شود و نه اتفاقی می‌افتد که دستگاه‌های مختلف بخواهند با آن مخالفت کنند.

بارها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرده که در صورت اجرایی شدن این طرح مسیرهای جدید گردشگری به نقاط جنوبی و گرمسیر کشور تعریف می‌شود که همین امر باعث رونق اقتصادی و فعال شدن مشاغل خانگی آن‌ها خواهد شد. این وزارتخانه طی پژوهش‌هایی که صورت داده اعلام کرده شهرهای نوار شمالی خلیج فارس از بوشهر و بندرعباس تا چابهار و ایرانشهر در تعطیلات زمستانی می‌توانند به اندازه طول یک سال پذیرای گردشگران داخلی باشند که این موضوع فصل جدیدی را در حوزه گردشگری خلیج فارس رقم خواهد زد.

قطعا ورود گردشگر به این مناطق علاوه بر رونق گردشگری به کاهش حجم مسافرت‌ها در ایام نوروز نیز کمک می‌کند.

رونمایی از برند گردشگری در دهه فجر

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفرش در هفته جاری به بوشهر گفت: در دهه فجر امسال برند ملی گردشگری کشور را رونمایی می‌کنیم که همه این موضوعات به رشد گردشگری و توسعه صنعت گردشگری در کشور کمک می‌کند.

اصلا برند گردشگری چیست: برند یک کشور، در واقع بیان‌کننده ویژگی‌های آن کشور و در جهت افزایش شهرت و ترویج آن ویژگی‌ها است. نام و نشان برند یک کشور، بر تصویرسازی آن کشور در جامعه جهانی تأثیر به‌سزایی دارد ولی خود می‌تواند سرچشمه‌گرفته از تصویر آن کشور باشد. این تصویر می‌تواند هم ساختگی باشد و هم براساس واقعیت و هم ترکیبی از این دو. در هر حال، تصویری که یک کشور ارادی یا غیرارادی از خود نشان می‌دهد، هویت اصلی آن کشور در دید گردشگر خواهد بود.

برند یک کشور از این جهت که باعث ایجاد تفاوت (تمایزسازی) می‌شود در تصمیم خرید گردشگران و مسافران تأثیر بسیار زیادی دارد و این تأثیر از یک جهت می‌تواند منطقی باشد و از یک جهت احساسی؛ و معنای همه این موارد، رشد و توسعه صنعت گردشگری آن کشور است.

ولی تیموری معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری توضیح داده بود: که از ۲۰ سال گذشته کوشش شده است تا یک شعار و یک لوگو و نماد به عنوان برند ملی گردشگری ایران طراحی و انتخاب شود و در این زمینه فراخوان های بسیاری نیز برای رسیدن به طرح مورد نظر اعلام شده که تاکنون نتیجه دلخواه به دست نیامده است.

تیموری یادآور شد که پروژه برند ملی گردشگری به دنبال ایجاد گردشگری فاخر و ممتاز است. در حال حاضر شرکت در نمایشگاه های خارجی و بین المللی بدون برنامه برای توسعه برند انجام می شود و این موضوع سبب هدر رفتن سرمایه می شود. تیموری توضیح داد که با اجرای پروژه برند ملی این هزینه ها به سرمایه گذاری تبدیل می شود. به این شکل می توان گفت که این پروژه نوعی سرمایه گذاری برای حفظ هزینه های کشور است.

معاون گردشگری کشور همچنین اظهار داشت که ایجاد برند ملی گردشگری به شکل گیری مالی ممتاز منتهی می شود و در این شرایط خدمات دهندگان در حوزه گردشگری کوشش می نمایند تا اقتصاد ممتاز داشته و خدمات ممتاز گردشگری را ارائه دهند.

حالا باید تا دهه فجر منتظر بمانیم تا ببینیم برند گردشگری ایران چه شکلی است.

گردشگری اقتصاد ایران می‌شود

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، همچنین در نشست هم‌اندیشی با تعدادی از سفرا و سرکنسول‌های کشورمان، تصریح کرد: در آینده نه‌چندان دور، گردشگری یک اقتصاد نوظهور در کشور ما خواهد بود چرا که ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور در این حوزه وجود دارد، در حال حاضر ۲۴ اثر ثبت جهانی و بیش از هزاران اثر ثبت ملی داریم که در کنار آداب و رسوم زیبای مردم و نیز طبیعت بکر و مناطق زیبا و جذاب در کشورمان، به‌طور حتم در سال‌های آینده شاهد رونق گردشگری خواهیم بود؛ کما این‌که در حال حاضر نیز در برخی از کشورها گردشگری یک راه میان‌بر در اقتصاد و توسعه آن کشور است.

وزیر یکی از کشورهایی که به‌عنوان کشور هدف در برنامه ریزی ها قرار گرفته، روسیه عنوان کرد و افزود: در سفری که به این کشور خواهیم داشت، تفاهم‌نامه لغو روادید دو طرفه با این کشور را امضا می‌شود.

استخر هخامنشیان در پاسارگاد نمایان شد

افشین ابراهیمی مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد استان فارس، گفت: براساس نقشه‌های مغناطیسی تهیه شده در بخش جنوب شرقی باغ شاهی مجموعه جهانی پاسارگاد، استخر آبی ذوزنقه‌ای شکل متعلق به دوران هخامنشیان مشاهده شده است.

افشین ابراهیمی افزود: این استخر در پنجمین فصل فعالیت‌های باستان شناسی و علوم باستانی ایران و فرانسه مشاهده شد.

وی با بیان اینکه در این مرحله کاوش در این مجموعه آثار تاریخی تازه فقط شناسایی شده و باید در مراحل بعدی بیشتر مورد بررسی قرار گیرد، گفت: محوطه های تازه شناسایی شده در این مرحله به دلیل در امان ماندن از آسیب و عوامل طبیعی مانند بارندگی و … با روش های علمی پر شده است و باید در کاووش های بعدی بیشتر روی آن کار شود.

ابراهیمی بیان کرد: حدود باغ شاهی متعلق به دوران هخامنشی مشخص است و استخر ذوزنقه ای شکل برای اولین بار مشاهده شده است.

تمایل قطری‌ها برای پهلوگیری کشتی‌های تفریحی در کیش

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: قطری‌ها تمایل دارند کشتی‌های تفریحی‌ رابه کیش بیاورند ما از وزارت خارجه خواسته‌ایم تا شناورهای تفریحی ما نیز به دوحه تردد کنند و این اقدام متقابل باشد.

راستاد با بیان اینکه علیرغم نقدهایی که به وضعیت زیر ساخت گردشگری در آب‌های ایران دارد اما شرایط را رو به رشد ارزیابی کرد و گفت: اگر وضعیت را از آن چه هست ارتقا دهیم می‌توانیم امیدوار باشیم هموطنانمان برای استفاده از ظرفیت‌های دریایی به کشورهای اطراف سفر نکند و اگر الگوی گردشگری دریایی که در جزیره کیش اجرا شده به سایر سواحل و جزایر کشور تعمیم داده شود حتما ارزش افزوده، اشتغال و درآمدزایی بیشتری ایجاد می‌شود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا