یادداشت

اقتصاد مقاومتی باید تولید محور باشد

دکترپرویز عطایی

اقتصاد مقاومتی باید «تولید محور» باشد

بی هیچ تردیدی، ضروری ترین باید حیاتی هر اقتصادی، «اصل تولید» است، بدون افزایش نرخ تولید ملی، هرگونه ادعای رونق اقتصادی، یک ادعای پوچ و گفتاری «حباب گونه» خواهد بود.

البته ما منکر اثر مهم و ارزشمند شرکت‌های خدماتی، دانش بنیان و فنی مهندسی در اقتصاد ملی نیستیم، اما همه  می‌توان واحدهای خدماتی فوق وقتی درخشش می‌یابد که به تولید برسد، تحقیقات محض و علوم ناب هم، آنگاه موجب افتخار یک کشور است که «تولید ملی» به رشد لازم رسیده باشد تا در زمان مناسب بتواند از آن تحقیقات خالص و علوم پایه، بهره وری مناسب را داشته باشد.

با کمال تاسف، علیرغم ادعاها، شعارها و انتظارهایی که می‌رفت، طی چند دهه گذشته، هنوز اقتصاد ایران، نتوانسته است شانه خود را از زیر بار فروش نفت خام خالی کند و بخش عمده ای از بودجه ما را فروش مواد خام تامین می‌کند.

در روزگار ما، که نیمه اول قرن بیست و یکم میلادی است، بدون تعارف باید گفت فروش نفت خام و تکیه محسوس و وابستگی بودجه بر فروش و صادرات نفت، یکی از نقاط بزرگ ضعف ماست، از دو جهت، نخست اینکه ما هنوز توان تبدیل مواد خام به محصولات و فرآورده‌های سودآورتر را ـ آنطور که باید و شاید ـ نداریم و فروش نفت خام یعنی از جیب ثروت ملی خوردن و سهم آیندگان را نادیده گرفتن عیب دوم و نقطه ضعف دوم در وابستگی ما به اراده سیاسی ـ اقتصادی بین المللی و استکبار جهانی است. به این معنی که کشور ما، هر چند به لحاظ عقیدتی و راهبردی، مستقل باشد و در عرصه بین المللی به هیچ یک از قدرت‌های شرق و غرب وابسته نباشد (که  البته وابسته نیست) اما عملا آنگاه که وابستگی به «فروش نفت خام» در بودجه اش قابل دیدن و محسوس باشد، استکبار جهانی هرگاه که بخواهد، می‌تواند با تحریم خرید نفت ایران، مشکلات فراوانی را برای میهن عزیزمان به وجود آورد.

آنچه البته طی چهار دهه، تلاش وکوشش ایران عزیز، با وجود تحمل انواع تحریم‌ها و مشکلات بین المللی، در این کشور اسلامی به دست آمده است، اگرچه ما را در برابر تحریم‌ها مقاوم کرده اما واقع بینانه تر این است که بگوییم اگر این تحریم‌ها نبود ما چه می‌کردیم؟!

ما می‌دانیم که بحران‌های متعدد داخلی، سایه شومشان را بر سر کشور انداخته است و گه گاه همین مشکلات، موجب سوء استفاده دشمنان دین و ملت ما نیز قرار گرفته و می‌گیرد.

معضل بیکاری، معضل گرانی، معضل مواد مخدر، معضل عدم سلامت جسمی و روحی نسبی در ایران، امروز غیرقابل انکار است… و ریشه تمامی این معضل‌ها «اقتصاد مصرف بنیان» به جای اقتصاد تولید بنیان می‌باشد.

اقتصاد مصرف بنیان کمر ملت را می‌شکند

برای حل معضلات، اصل واقع بینی را نمی‌توان نادیده گرفت. آنچه که امروزه در کشورمان به وضوح قابل دیدن است، سیل سرمایه به سوی مصرف گرایی و خروج سرمایه‌ها از عرصه «تولید» است.

رشد قارچ گونه فروشگاههایی که اغلب به داشتن محصولات خارجی، افتخار می‌کنند و در خیابان‌ها، میدان‌ها وحتی گاه کوچه‌های شهرمان نیز خودنمایی می‌کنند، گویای این حقیقت و نقطه ضعف بزرگ در اقتصاد ایران است.

به جای اینکه در هر چند ماه یکبار، شاهد افتتاح کارخانه‌های عظیم باشیم، مرتبا با «هایپر»‌ها ثروت ملی ما، با یکدیگر مسابقه گذاشته اند.

ورود این میزان اتومبیل گرانقیمت خارجی، افتتاح کافه رستوران‌هایی که خوردن یک چای در آنها دهه‌ها هزار تومان هزینه دارد، ورود سیل مخرب لوازم آرایش، لباس‌های «مارک» و «برند»، همه و همه نشان از خروج ثروت از ایران بزرگ دارد…

وقتی «سوبسیدها به مصرف کننده» داده شود، طبعا بازار تولید کساد خواهد شد و کارخانجات یا تعطیل می‌شوند یا با بازدهی بسیار کم و درصدی از ظرفیتشان به کار ادامه می‌دهند.

ما بارها گفته و نوشته ایم که «درآمد ناشی از طرح ناقص یارانه ةا» آسیاب تولید آبی دلگرم کننده نریخت و علیرغم اینکه در ظاهر قرار بود کمک‌های شایانی به «تولید» انجام شود و کارخانجات و شرکت‌های تولیدی بهره مند گردند… این درآمد قابل توجه هم، راه خود را گم کرد و در بودجه پیچیده و غیرهدفمند دولت‌ها، گم شد.

اینک زمان آن رسیده است که دوباره با واقعیت‌های تلخی روبرو شویم و «نقاط ضعف ملی» را ببینیم. الگوی ملی ما باید «اقتصاد مقاومتی تولید محور» باشد… وگرنه در سایه همان فروشگاه‌های مصرفی و مبلغان بی چون و چرای کالاهای لوکس، هم تولید مان زیان فراوان خواهد دید… و هم با درآمدهای نجومی در اینگونه بازارها، مشتی محدود از مردم دارای ثروت‌های بادآورده می‌شوند و بقیه با درآمدهای کم به زیر خط فقر سقوط خواهند کرد.

تبعیض طبقاتی اقتصادی، نتیجه رواج اقتصاد مصرف محور است که باید و باید و باید به صورت ضربتی از آن پیشگیری شده و با درایت و مدیریت، قوه مقننه به تصویب قوانین «تولید محور» بپردازد و قوه مجریه نیز با «کوچک تر کردن جثه بزرگ و ناکارآمدش»با یک عزم راستین در خدمت  اقتصاد تولید محور قرار بگیرد.

در این زمینه، در شماره‌های آینده ویژه نامه اقتصاد روز، باز هم با شما سخن خواهیم گفت و راهکارهایی را ارائه خواهیم داد.

امید که مسئولان امور با نگاهی به مطالب روزنامه‌هایی دلسوز و علاقمند به مصالح ملی، دیدگاه‌های متخصصان و دردمندان جامعه را، مطالعه نموده، جمع بندی کرده و توسط معاونت‌های مربوطه به سمع و نظر هیات دولت، مجلس شورای اسلامی و نهایتا مقام معظم رهبری برسانند، تابا «اصلاح روش‌های اقتصادی» و کاهش معضل‌های اجتماعی، ایرانی آبادتر و ملتی مرفه تر و متحدتر داشته باشیم.

پس از سال‌ها تلاش در زمینه اقتصاد و خدمت به پیشگامان عرصه تولید و بازرگانی، پس از سال‌ها تلاش در عرصه اتحاد و دولتی میان، دین و دانش و جناح‌های مختلف اقتصادی، پس از برگزاری دهها همایش اقتصادی و فرهنگی با حضور مقامات رسمی و شناخته شده سطوح بالای بخش خصوصی و قوای سه گانه رسمی کشور، اینک مستقیما بار دیگر به عرصه ی مطبوعات برمی‌گردیم تا نشریه ای داشته باشیم که بی هیچ گرایش سیاسی و جناح بندی، فقط و فقط به ملت ایران، اقتصاد ایران و سرافرازی این میهن عزیز اسلامی خدمت کنیم.

امروز با سی و نه سال تجربه آموزی در این میهن، همه مسئولان عملا متوجه ضرورت توجه به اقتصاد شده اند و بر ضرورت «تولید ملی»، آسایش و آرامش مردم، بالا رفتن سطح استاندارد، کاربردی کردن دانش‌های موجود، ورود در عرصه رقابت آزاد، تقویت بخش خصوصی، کاهش حجم دولت، استقلال هر چه بیشتر مبانی اقتصادی کشور، باورمند شده و پای می‌فشارند.

مطبوعات به عنوان رکن مهم اطلاع رسانی و نظارت مردمی بر عملکرد دولت، قوه مقننه و قوه قضائیه، اینک جایگاه واقعی خود را بازشناخته و علیرغم هجوم سنگین فضای مجازی به زندگی مردم، عملا در برابر امواج ساختگی و جناح گرایی می‌ایستند و در مستند سازی اطلاعات، طبقه بندی مطالب و تحلیل و تجزیه حوادث، ثوانین، عملکردها… پرچم استقلال خود را برمی‌افرازند.

ما با تکیه بر تجارب پیشین، احساس می‌کنیم که باید آیینه تمام نمای ؟؟ راستین کارخانجات، شرکت‌های تولیدی، نهادهای خدماتی، شرکت‌های دانش بنیان باشیم و با بهره مندی از دانشگاهیان، اقتصاد دانان و چهره‌های موفق اقتصادی، دستاوردهای بومی شده را در اختیار عموم قرار دهیم.

از سوی دیگر قطعا چشم و گوش شما دست اندرکاران اقتصاد ایران خواهیم بود و با روابط عمومی قوی که به لطف خداوند در سطوح بالا داشته و داریم، صدای شما در هر سه قوه خواهیم بود.

اینک با بهره گیری از توانمندی‌های بنیاد توسعه «تعاون و کارآفرینی»، همچنین «شورای تخصصی حل اختلاف کارخانجات و نهادهای تولیدی، همچنین نهضت ملی الگوسازی اقتصاد مقاومتی، همچنین بانکها، اتاق‌های مشترک ایران و کشورهای دوست… ما مطمئن هستیم که بخوبی می‌توانیم سخنگوی شما ؟؟ اقتصاد باشیم، پرسش‌های حقوقی تان را پاسخگو باشیم، برای ملاقات با مسئولان مملکتی به صورت جمعی برنامه ریزی کنیم، ویژگی‌های نوین و درخشش‌های شما را به اطلاع همگان برسانیم، در جلب سرمایه گذاران و مناسب و در اخذ تسهیلات بانکی در خدمت شما باشیم، هر نوع کلاس‌های آموزشی مورد نیاز شما را طراحی و اجرا کنیم…  در یک کلام به خواست خداوند کمرهمت بسته ایم تا در ارتقای بخش خصوصی و رفع نارسایی و کاستی‌های آن از هیچ تلاشی دریغ نورزیم.

طبعا حمایت، حضور و راهنمایی‌های شما گرامیان، چراغ راه ما خواهد بود و روزی را رقم خواهد زد که نشریه «اقتصاد روز» (که در آغاز هفته نام و سپس روزنامه خواهد بود) بر پیشانی اقتصاد ملی بدرخشد  و هر برگش شامل برگ‌های موفقیت شما باشد.

خدمات ما در قالب برگزاری همایش‌ها و معرفی چهره‌ها و شرکت‌های موفق تجلی خواهد کرد… و برای این منظور، این نشریه با همه امکانات در خدمت شماست!!

معرفی نمایندگان شما در این نشریه، نخستین گام شما به عنوان پاسخ لبیک همکاری با ما تلقی می‌شود. نمایندگان شما، خبرنگار افتخاری ما خواهند بود و این نشریه زبان گویای شما می‌شود.

ما دست دوستی را به سویتان دراز کرده ایم و همدلی تان را می‌طلبیم.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا