اقتصادیصنعت و تجارت

امسال برای اولین بار صادرات غیرنفتی از واردات سبقت گرفت/ صادرات مرغ تا پایان ماه مبارک رمضان ممنوع است/ راه حل مشکلات اساسی کشور حفظ تولید است

وزیر صمت گفت: در طرح تشدید نظارت با همکاری اصناف و تعزیرات و دادستان‌ها بازار به دقت رصد می شود. ذخیره‌سازی ها به اندازه مناسب انجام و برای رفاه حال مردم صادرات مرغ تا پایان ماه مبارک رمضان ممنوع شده است و اگر چنانچه احساس شود که بازار داخل کمبود دارد می توان واردات را نیز انجام داد.

به گزارش اقتصاد روز به نقل از ایلنا، رضا رحمانی با حضور در برنامه “تیتر امشب”درباره دستاوردهای این وزارتخانه در 40 سال بعد از انقلاب گفت: در حوزه اقتصادی، صنعت، معدن و تجارت و در حوزه فناوری و علوم پیشرفته اقدامات خوبی انجام شده و در این 40 سال جایگاه های خوبی را به همت جوانان کسب کرده ایم اما بیان اقدامات و نکات مثبت و عملکردها نافی مشکلات نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: چهل سال پیش در زمان پیروزی انقلاب 1503 واحد صنعتی در کشور داشتیم که امروز با پیشرفت 57 برابری به 85 هزار و 76 واحد بهره برداری در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده است؛ در حوزه واحدهای معدنی از 195 واحد امروز با پیشرفت 32 برابری 6 هزار و 386 واحد فعال داریم همچنین در واحد های صنفی از 350 هزار واحد با پیشرفت 7 برابری به 2 میلیون و 581 هزار واحد با پروانه رسیده ایم.

وزیر صمت در ادامه گفت: تعداد شهرک های صنعتی نیز از 3 شهرک در اول انقلاب به 978 شهرک مصوب و به بهره برداری رسیده داریم که در858 شهرک واگذاری زمین شروع شده و فعالیت ادامه دارد که نشان دهنده توجه خوب در بخش شهرک های صنعتی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به پیشرفت ها این اعداد تا دو سال آینده نیز به پیشرفت های قابل توجهی خواهد رسید.

ظرفیت استخراج معادن در اول انقلاب از 19.6 میلیون تن به 735 میلیون تن در کشور رسیده که نشان دهنده 37 برابر شدن ظرفیت معادن است. با توجه به اینکه کشور پر از ظرفیت معدنی است و داشتن 68 نوع ماده معدنی شناخته شده و 51 میلیارد تن ذخایر قطعی با اکتشافات جدید این عدد ها به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت.

رحمانی درباره صنعت پتروشمی گفت: از 3 میلیون تن ظرفیت پتروشیمی در اول انقلاب به 68 میلیون تن رسیده ایم که رشد 22 برابری را نشان می دهد. در حوزه تولید اقلام عمده لوازم خانگی نیز در مسیر خوبی قرار گرفته ایم که با حمایت های بیشتر و اجرای سیاست ها در چند سال آینده جهش. قابل توجهی را شاهد خواهیم بود.

او افزود: در حوزه مس و آلومینیوم نیز پیشرفت های قابل توجهی در 40 سال پس از انقلاب داشته ایم. تولید آلومینیوم از 45 هزار تن در اوایل انقلاب به 457 هزار تن در پایان ابان ماه 97 رسیده است که ظرفیت تولید 800 هزار تن هدف گذاری شده که بعد از 40 سال 2 برابر خواهد شد.

قبل از انقلاب تولید مس نداشتیم که از سال 63 به بعد بهره برداری ها در این حوزه آغاز شد و فقط امسال به برکت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی حدود 250 هزار تن مس کاتد تولید داشته ایم که عدد قابل توجهی است.

در صنعت شیشه پیشرفت 12 برابری داشته ایم و در صنعت کاشی تا 3 سال اینده به بالای یک میلیارد متر مکعب خواهیم رسید. در حوزه فولاد نیز از 2.4 زنجیره فولاد از اول انقلاب به تولید 220 میلیون تن رسیده ایم.

او افزود: اکتشافات اخیر ذخیره موجود کشور در سنگ آهن را 2 برابر کرد و در سال های آینده می توانیم با توسعه این صنعت به 55 میلیون تن رقم چشم انداز توسعه برسیم و هدف گذاری صادرات محقق شود و در کنار آن واحدهای صنایع معدنی که می تواند اشتغالزایی و درامدزایی داشته باشد ایجاد شود.

رحمانی در ادامه درباره صادرات و واردات گفت: اول انقلاب 500 میلیون دلار صادرات و 10 میلیارد دلار واردات غیر نفتی داشتیم که واردات 20 برابر صاردات بوده است اما امسال اولین بار صادرات غیرنفتی نسبت به واردات پیش گرفت که به تنهایی گویایی پیشرفت قابل توجه در این بخش است.

او گفت: هرتولید مستلزم یک سری شرایط مثل سرمایه درگردش، نقدینگی،مواد اولیه و بازار است که امسال نیاز تامین سرمایه در گردش در تولید به دلیل شرایط ویژه اقتصادی بیشتر شده است بنابراین قرار شد 40 هزار میلیارد تومان سرمایه درگردش به واحدهای تولیدی تزریق شود.

تامین نقدینگی از هفته قبل در بانک ها با هماهنگی بانک مرکزی شروع شده و با مصوبه شورای پول و اعتبار با سود 18 درصد و 14 درصد و در روستاها با سود 6 درصد و 4 درصد در نظر گرفته شده است.

او درباره تغییر قیمت‌های خودروها گفت: دستورداده‌ایم قراردادها باید بازنگری شود قوانین مطابق با دستورالعمل ها تنظیم شود و تاکید شده است در صنعت خودروسازی و قطعه سازی قراردادها باید به گونه ای تنظیم شود که حقوق مصرف کننده پایمال نشود. دستورالعمل‌های زمانی و قیمت باید عمل شود بنابراین همه خودروسازان موظف به حفظ حقوق مصرف کننده هستند و مردم نیز باید به خودروسازان داخلی اعتماد کنند.

رحمانی در ادامه گفت: در طرح تشدید نظارت با همکاری اصناف و تعزیرات و دادستان‌ها بازار به دقت رصد می شود. ذخیره‌سازی ها به اندازه مناسب انجام و برای رفاه حال مردم صادرات مرغ تا پایان ماه مبارک رمضان ممنوع شده است و اگر چنانچه احساس شود که بازار داخل کمبود دارد می توان واردات را نیز انجام داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: در حوزه لوازم خانگی و تولید بر تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تاکید شده است همچنین با توجه به مزیت حوزه ها در اشتغالزایی بیشتر طرح پوشاک در 5 استان به صورت پایلوت شروع شده است.

رحمانی گفت: راه حل مشکلات اساسی کشور حفظ تولید است و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری این یک تکلیف است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا