اقتصاد مقاومتیاقتصادیبازرگانیصنعت و تجارت

امکان رفع موانع تجاری ایران و عراق با بهره‌گیری از “اقتصاد دیجیتال”

وزیر تجارت عراق تاکیدکرد

وزیر تجارت عراق و رئیس عراقی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق گفت: امروز در جهان، اقتصاد دیجیتال از اهمیت بسزایی برخوردار است و می‌توان موانع و مشکلات موجود بر سر راه توسعه تعاملات دو کشور را با توجه به آن برطرف کرد.

به گزارش اقتصاد روز، «علاء احمد الجبوری» در چهارمین کمیسیون مشترک اقتصادی توسعه همکاری‌های ایران و عراق در محل وزارت نیرو، افزود: امروز برای رفع موانع و مشکلات موجود در صدر هیاتی به تهران آمدیم تا در کمیسیون مشترک اقتصادی همکاری‌های دو کشور شرکت و موضوعات مهم اقتصادی طرفین را بررسی کنیم.

وی اضافه‌کرد: شرایط و مسائل اقتصادی در جهان پس از همه‌گیری کرونا فضای متفاوتی را نسبت به دوره پیش از این بیماری ایجاد کرده که لازم است توافق‌نامه‌های اقتصادی با توجه به داده‌های موجود و نسبت به شرایط حاضر بازنگری شود.

به گفته الجبوری، حضور هیات بلندپایه عراقی در این اجلاس نشان‌دهنده جدیت این کشور برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران است تا موانع موجود و نیازهای فنی کشور عراق را شناسایی و برطرف کرده و اقدامات لازم را به صورت عملیاتی انجام دهد.

وی ابراز امیدواری کرد با توافق‌های انجام شده بتوان نقش همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را مشخص کرد تا شرایط و محیطی مناسب برای اجرای اقدامات داشته باشیم.

وزیر تجارت عراق با اشاره به کشورهای دارای منابع نفتی، یادآور شد: امروز در شرایط همه‌گیری کرونا کشورهایی که اقتصاد آنها وابسته به نفت است با چالش روبه‌رو بوده و کشورهایی که در راستای اتکا به منابع غیرنفتی حرکت کرده بودند موفقیت بیشتری نسبت به دیگران دارند.

این مقام مسوول عراقی به چهارمین اجلاس همکاری‌های اقتصادی دو کشور اشاره و اظهار کرد: با توجه به روابط مهم جمهوری اسلامی ایران و عراق، هر دو کشور می‌توانند با اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش‌های فنی خود به یکدیگر کمک کنند تا در مسائل مهم اقتصادی همکاری‌های خوبی داشته باشیم.
الجبوری در پایان سخنان خود گفت: جغرافیا و جایگاه سیاسی کشورهایی که در کنار دریا ساکن هستند می‌تواند فرصت خوب و موثری برای همکاری‌های مهم و سودمند باشد.

وزیر نیرو از تلاش ایران و عراق برای رساندن سطح مبادلات تجاری دو کشور به بیش از ۲۰ میلیارد دلار در سال خبر داد.

«رضا اردکانیان» افزود: رسیدن به این هدف مستلزم رفع موانع گمرکی، پولی و بانکی، حمل و نقل پول و میدان دادن به بخش خصوصی است.

وی، همچنین بر رفع موانعی مانند مسایل استاندارد، گمرک، تعرفه های ترجیهی و سایر اقدام های مشابه برای رسیدن به سطح مبادلات تجاری بالای ۲۰ میلیار دلار در سال تاکید کرد.

منبع: ایرنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا