اقتصاد مقاومتیاقتصادیصنعت و تجارت

امکان صادرات محصولات 20 درصد بنگاه‌های کشور/ کرونا فرصتی برای هوشمند کردن اقتصاد

استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: در حال حاضر نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی کشور تقریبا ۴۰ درصد است که در بسیاری از کشورها این رقم بسیار بالاتر از آن است پس نباید نگران افزایش بدهی‌های داخلی و سیاست انبساطی باشیم.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ايلنا ،وحید شقاقی شهری در مورد تاثیرات ویروس کرونا و کسب و کارها گفت: به نظر می‌رسد تا کشف واکسن کرونا یعنی تا یک سال آینده این بیماری همراه مردم دنیا باشد لذا فروش و فعالیت عمده کسب و کارهای خرد و متوسط تحت تاثیر این موضوع است البته می‌تواند فرصت‌هایی برای اقتصاد ما نیز داشته باشد.
وی ادامه داد: کرونا می‌تواند تلنگری به ما وارد کند تا به سمت اقتصاد دیجیتال و هوشمند حرکت کنیم، متاسفانه اقتصادهای سنتی در شرایط کنونی دچار مشکل می‌شوند در حالی که مشاهده می‌شود اغلب کسب و کارهای هوشمند رونق گرفته‌اند، به طوری که عملاً هر نهاد و سیستمی که مبتنی بر اقتصاد الکترونیک است شرایط نسبتا خوبی دارد.
شقاقی تصریح کرد: الان بستر فناوری اطلاعات تا حدودی در کشور ما فراهم است و اقصی نقاط کشور به آن دسترسی دارند بنابراین می‌توانیم با یک نقشه راه بخشی از خدمات و کسب و کارها را به سمت اقتصاد هوشمند هدایت کنیم تا هزینه آنها نیز کاهش پیدا کند. مثلاً همین کتابفروشی‌های آنلاین می‌توانند در یک فضای کوچک امکان تولید و ارایه خدمات داشته باشند.
این کارشناس اقتصاد فرصت دیگر کرونا را امکان گسترش صادارت برخی از اقلام مرتبط با این بیماری دانست و افزود: هرچند بسیاری از کسب و کارهای ما دچار مشکل شده‌اند اما حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بنگاه‌ها مانند تولیدکنندگان دارو، پلاستیک، شوینده‌ها و برخی محصولات کشاورزی با فروش مناسبی همراه بوده‌اند. اگر خط اعتباری بانک مرکزی به سمت این بنگاه‌ها حرکت کند، می‌توانند فعالیت خود را توسعه داده و علاوه بر تامین نیاز داخلی، نیاز کشورهای پیرامون را نیز پوشش دهند چون این ویروس احتمالاً با یک وقفه زمانی در کشورهای همجوار نیز امکان گسترش دارد. بنابراین این ظرفیت صادرات در کشور ما وجود دارد که می‌تواند ارزآوری برای ما داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: بنده شاید در مواقع دیگر موافق سیاست‌های انبساطی پولی نباشم اما در شرایط کنونی این سیاست‌ها می‌تواند راهگشا باشد هرچند که در دو سال گذشته بیشتر به سمت سیاست‌های انقباضی حرکت کردیم. بنابراین خط اعتباری بانک مرکزی باید به جامعه هدف اصابت کند و آن نیز نیازمند بانک اطلاعات، پایش و نظارت است تا درگیر فساد نشود البته ما تجربه ناموفق تسهیلات ارزان‌قیمت را داشته‌ایم که نصیب جامعه هدف نشده است.
شقاقی با بیان اینکه باید تلاش کنیم چرخه اقتصاد متوقف نشود، ادامه داد: در شرایط کنونی رکود به مراتب مهم‌تر از تورم است و به دلیل بدهی اندک داخلی ایران نباید چندان دغدغه سیاست‌های انبساطی را داشته باشیم در حال حاضر نسبت بدهی داخلی به تولید ناخالص داخلی کشور تقریبا ۴۰ درصد است که در بسیاری از کشورها این رقم بسیار بالاتر از آن است پس نباید نگران افزایش بدهی‌های داخلی و سیاست انبساطی باشیم.
این اقتصاددان افزود: همچنین در بخش سیاست‌های مالی، دولت باید تخصیص پروژه‌های عمرانی را کامل کند یعنی در کنار تسهیلات برای کسب و کارهای خُرد، پروژه‌های عمرانی را به کار بیاندازد که این پروژه‌ها را می‌توان از طریق اوراق بدهی، بازار سرمایه و عرضه سهام بنگاه‌های دولتی تامین مالی کرد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا