اجتماعیبهداشت و درمان

انتقاد از صدور مجوز تولید ۴۵ برند جدید دخانیات/ وزارت “صمت” پاسخگو نیست

معاون وزیر بهداشت اعلام کرد

معاون بهداشت وزیر بهداشت، صدور مجوزهای جدید تولید مواد دخانی را مغایر با مصوبات ستاد کشوری کنترل دخانیات دانست و خواستار پاسخگویی وزارت صمت در این خصوص شد.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی به خبر صدور مجوز ۴۵ برند جدید دخانیات شامل ۳۰ برند تنباکو اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت اقدام اخیر مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور را مغایر با مصوبه جلسه نهم ستاد کشوری کنترل دخانیات که طبق آن کاربرد عطر و طعم در محصولات دخانی و ثبت برند جدید از مصادیق تبلیغ می‌باشد، دانسته و خواستار ورود و رسیدگی نهادهای نظارتی به موضوع است.

وی ادامه داد: پیشنهاد تصویب تبصره ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه از سوی وزارت صمت برای تاسیس کارخانجات تولید محصولات دخانی در کشور به میزان تقاضای داخل و با هدف جلوگیری از قاچاق و مسئولیت‌پذیر کردن صنایع در برابر قاچاق محصولات بوده است؛ در صورتی که علیرغم راه اندازی حدود ۲۰ کارخانه تولیدی و تامین نیاز مصرف داخل، این وزارتخانه با ادعای افزایش مصرف و قاچاق این محصولات کماکان به صدور مجوزهای جدید برای تولید این محصولات می پردازد.

معاون بهداشت بیان کرد: متاسفانه مسئولین حوزه های نظارتی توجه کافی به نگرانی های حوزه سلامت در این خصوص نشان نداده اند و وزارت صمت به سیاست توسعه ای در این حوزه ادامه می دهد.

رئیسی با اشاره به این که آمارها دلالت بر ثابت بودن و تا حدودی روند کاهشی مصرف سیگار در کشور دارد، گفت: بنابراین وزارت صمت باید به جای صدور مجوز تولید دخانیات، به پیاده‌سازی کد رهگیری و ردیابی محصولات دخانی و ساماندهی عرضه این محصولات تا سطح خرده فروشی برای شفافیت زنجیره عرضه که تاکنون به طور کامل اجرا نشده است و از الزامات قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و معاهدات بین‌المللی که عضو آن هستیم، بپردازد تا ضمن کنترل قاچاق، میزان دقیق مصرف هم مشخص شود.

وی خاطر نشان کرد: علیرغم شواهد جهانی مبنی برناپایدار بودن صنعت دخانیات و تغییر حوزه فعالیت این صنایع از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه، به دلیل اجرای سیاست‌های انقباضی برای کاهش تولید و مصرف دخانیات در کشورهای پیشرفته جهان، متاسفانه شاهد رشد و گسترش این صنعت در کشورمان هستیم.

وی بزرگنمایی قاچاق و آمار مصرف مواد دخانی را بهانه‌ای برای توسعه صنعت مرگ‌آور دخانیات دانست و افزود: سوء استفاده از شرایط موجود اقتصادی با بزرگ جلوه دادن قاچاق و میزان مصرف محصولات دخانی بهانه‌ای برای ادامه صدور مجوز تولید این محصولات در کشور شده است در صورتی که با این ترفند کهنه صنایع دخانی کارایی خودش را در کشورهای جهان از دست داده است.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی در خاتمه تاکید کرد: وزارت صمت تاکنون پاسخگوی مکاتبات وزارت بهداشت در خصوص سیاست‌های ترویجی صنعت دخانیات از سوی آن وزارتخانه نبوده است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا