اجتماعیشهریمحیط زیست

انسان گاهی باید طبیعت را فراموش کند/ آفات و ویروس ها نتیجه طغیان اکولوژیک است

عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیفات تهران، با بیان اینکه گاهی انسان باید طبیعت را به حال خودش رها کند، گفت: همه منفعت طلب شده ایم و برای نابودی طبیعت دست به دست هم داده ایم و با طبیعت کاسب مابانه رفتار می کنیم، اما با بی احترامی به طبیعت، در نهایت انسان نابود می شود.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ايسنا،هادی کیادلیری،با اشاره به تفاوت روز طبیعت امسال با سال های گذشته، اظهار کرد: شاید شیوع بیماری کرونا موجب شده باشد که طبیعت و محیط زیست را فراموش کنیم، اما گاهی انسان باید طبیعت را به حال خودش رها کند.
وی با بیان اینکه توجه بشر به طبیعت و منابع طبیعی چیزی جز بهره کشی و سوءاستفاده نبوده است، افزود: انسان ها همواره به منافع خودشان فکر می کنند و این روزها فرصتی شده تا دست از سر طبیعت برداریم.
عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهران، با اشاره به چالش های محیط زیست در ایران، عنوان کرد: بشر در تمام دنیا طبیعت را تخریب کرده و محیط زیست در کشور ما نیز به واسطه موقعیت جغرافیایی و اقلیم خشک و نیمه خشک بسیار شکننده است.
کیادلیری، وسعت جنگل های ایران را تنها هفت درصد دانست و گفت: جنگل های کم، اما با ارزشی داریم و جنگل های باستانی شمال با تخریب زیاد مواجه هستند لذا مسئولیت ما برای حفاظت از آن دوچندان می شود.
وی چالش های محیط زیست را به دو بخش طبیعی و غیر طبیعی تقسیم کرد و ادامه داد: در جنگل یکسری درختان در رقابت با سایر گونه ها خشک می شوند، حشرات برخی از گونه ها را از بین می برند و گاها آتش سوزی در فصل های خاص اتفاق می افتد، اما همه این عوامل طبیعی و گاها مفید است. در مقابل، با چالش هایی مواجه هستیم که انسان ایجادکننده آنهاست و حالت طبیعی ندارد. در واقع چالش های طبیعی به دلیل بهره برداری مضاعف انسان تشدید شده و حالت غیر طبیعی پیدا کرده و قدرت بازسازی و ترمیم طبیعت را گرفته و به محیط زیست فشار وارد کرده است.
عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات، با بیان اینکه امروزه با آتش سوزی های وسیع و خارج از فصل در سطح جنگل ها مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه انسان الگوهای زمانی و مکانی و شدت و حدت چالش های طبیعی محیط زیست را تغییر داده و دیگر پروسه های طبیعت اکولوژیک نیست و طبیعت نمی تواند در زمان کم خودش را سازگار کند.
کیادلیری، با اشاره به تخم گذاری پرندگان در فصل بهار در داخل جنگل، عنوان کرد: آتش سوزی طبیعی جنگل به خاطر رطوبت در فصل بهار رخ نمی دهد، اما شاهد حریق جنگل در بهار نیز هستیم که حیات موجودات را به خطر می اندازد.
وی سازگار شدن مجدد یک مجموعه اکوسیستمی دگرگون شده را زمان بر دانست و گفت: افزایش استعداد آتش سوزی در سطح جنگل ها موجب شده درختان توان ترمیم پیدا نکنند. البته جهان با پدیده تغییر اقلیم مواجه است و تنها کاری که می توان انجام داد کاهش اثرات این تغییر اقلیم است.
عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات، با بیان اینکه برخی افزایش آتش سوزی و آفات و… را ناشی از تغییر اقلیم می دانند، اظهار کرد: با افزایش گرما و کاهش رطوبت استعداد این پدیده ها در طبیعت بیشتر می شود.
وی تجاوز به حریم طبیعت از طریق تصرف و ویلاسازی را نمونه ای از زیاده خواهی بشر دانست و افزود: همه منفعت طلب شده ایم و برای نابودی طبیعت دست به دست هم داده ایم و با طبیعت کاسب مابانه رفتار می کنیم، اما با بی احترامی به طبیعت، در نهایت انسان نابود می شود.
کیادلیری، جنگل های هیرکانی را میراث طبیعی جهانی و نگین ایران دانست و یادآور شد: ما نقشی در ایجاد این ارزش نداشتیم؛ حداقل در نگهداری از آن نقش آفرینی کنیم و زباله ها را به طبیعت جنگلی نسپاریم و درختان را قطع نکنیم و با ویلاسازی وارد حریم محیط زیست نشویم. مادامی که حس منفعت طلبی انسان نسبت به طبیعت از بین نرود، روند نابودی ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه رد پای انسان در تجاوز به حریم رودخانه ها و دریا نیز مشاهده می شود، عنوان کرد: شاید شیوع کرونا طی دو ماه گذشته اندکی از فشار بر طبیعت کاسته باشد، اما طبیعت در کوتاه مدت نمی تواند خودش را ترمیم کند و نیاز به زمان دارد لذا نباید اجازه دهیم برخی از این مسئله بهره ببرند و طی چند ماه، سال ها تخریب طبیعت را توجیه کنند.
عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: جنگل های شمال که ۵۰ سال است با فشار مواجه شده، تنها برای بازسازی تخریب میزان چوب به ۱۵۰ سال زمان نیاز دارد تا به شرایط قبل بازگردد. البته روندهای خوبی در پیش است که از جمله آن می توان به کاهش بهره برداری از جنگل های طبیعی اشاره کرد.
کیادلیری، ثبت جهانی جنگل های هیرکانی را گامی موثر در حراست از این گنجینه دانست و اضافه کرد: در سال های طولانی به جنگل فشار وارد کردیم و باید توانایی ترمیم را بازگردانیم.
وی انسان را یکی از حلقه های چرخه اکوسیستم دانست و تصریح کرد: طبیعت همواره به انسان هشدار می دهد و اگر خطری طبیعت را تهدید کند، قطعا انسان نیز دچار آن تهدید خواهد شد. اگر تعادل اکولوژیک حفظ شود چیزی طغیان نمی کند لذا آفات و ویروس ها می تواند هشداری باشد که نتیجه بر هم خوردن تعادل اکولوژیک و طغیان طبیعت است.
عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات، با بیان اینکه در تقابل انسان و طبیعت در نهایت طبیعت برنده می شود، گفت: بلایای طبیعی همچون سیل و رانش و… نوعی پس گرفتن زمین هایی است که از جنگل ها گرفتیم و لذا روز طبیعت فرصتی است تا انسان به بهره کشی خود از طبیعت پایان دهد و حداقل امروز طبیعت را فراموش کند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا