اقتصادیبورسخودروصنعت

ایران خودرو، تولید محور به جای واردات

سرانجام پس از ماه ها گمانه زنی و اخبارهای ضد و نقیض اولین محموله از خودروهای وارداتی به کشور رسید. بر اساس گزارش‌های منتشره از سوی گمرک و مسئولان وزارت صمت، این خودورها با برند کیا در حالی وارد کشور شد که وزارت صمت از استمرار این روند در ماه‌های پایانی سال خبر داده و تاکید کردند که این روند تا تنظیم بازار ادامه خواهد یافت.

نکته قابل توجه در واردات خودرو آنکه به رغم آنکه در ابتدا در فضای رسانه‌ای با استناد به گفتارهای وزارت صمت و مجلسی‌ها، سخن از مجوز خودروسازان برای واردات خودرو در ازای صادارت قطعه و محصولاتشان بوده اما ایران خودرو از ورود به این عرصه خودداری کرده است.

ایران خودرو، تولید محور به جای واردات

در باب اینکه چرا حضور ايران خودرو در ميان شركت هاي واردكننده پررنگ نبوده و اين شركت به دنبال اين اقدام نيز نبود و آن را پيگيري نكرده است،نکته اساسی آن است که مدیران این خودروسازی بویژه در دولت سیزدهم با تکیه بر رویکرد به دانش بنیان‌ها و متخصصان داخلی اولویت را بر اصل نگاه به داخل به جای خارج استوار کرده اند.

در گام نخست پایان دادن به خودروهای ناقص به اصطلاح در پارکینگ خوابیده‌ها در دستور کار ایران خودرو بوده و در نهایت این خودروساز توانست این مهم را محقق سازد که نقشی مهم در بهبود وضعیت بازار و البته تحقق وعده‌ها به مشتریان داشته باشد.

در گام بعدی ایران خودرو تلاش نموده تا ظرفیت‌های تولید را ارتقا دهد، چنانکه ایران خودرو در یکم دی ماه و هم زمان با شب یلدا با تولید ۴۶۰ هزار دستگاه خودرو به این مهم دست یافت. این خودروساز در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴۶ درصد رشد تولید به ثبت رساند.

همزمان با این رویکردها آنچه مدیران این خودروساز با تکیه بر تجربه‌های دوران تحریم و بدعهدی‌ شرکت‌های خارجی از جمله فرانسوی‌ها، تکیه بر دانش بومی و اعتماد به جوانان کشور در قطعه سازی و نیز رفع موانع ارتقای کیفیت و افزایش تولید، رویکرد به دانش بنیان‌ها را در دستور کار قرار داد. مسئله اساسی آن است که شرایط تحریم موجب کاهش تولید و حتی کیفیت خودروسازی کشور شده بود و پس از برجام نیز که امید به گشایش اقتصادی می رفت باز هم طرف های غربی از انجام تعهدات خود خودداری کردند تا به زعم خویش بخش خودروی کشور با دهها هزار پرسنل و مولدی بزرگ برای چرخه صنعتی کشور را فلج نمایند. حال آنکه در این میان مجموعه های خودروسازی همچون ایران خودرو به رغم فشارها و چالشهای ناشی از تحریم بر آن شده‌اند تا مانع از این وضعیت گردند.

ایران خودرو، تولید محور به جای واردات

بر این اساس خودباوری در خودروسازی به شعار اصلی این خودروسازان مبدل شده که نتیجه آن را بویژه در دولت سیزدهم می‌توان مشاهده کرد. هر چند که این خودروسازان تا رسیدن به نقطه ایده‌ال و نقش آفرینی در بازار خودروی جهان فاصله دارند اما رویکرد درون ساختاری و کاهش وابستگی به خارج مولفه‌ای مهم در رسیدن به این مطلوب است.

توان طراحي و توسعه محصول در ايران خودرو اين باور را به اين شركت داده است كه با توان مهندسان خود به خوبي مي تواند نيازهاي توسعه محصول بازار كشور را تامين كند و خود را از مقوله واردات بي نياز مي داند. هر چند كه واردات را عاملي براي رقابت در بازار مي داند اما خود به دنبال واردات نبوده و سطح نبوغ خود را به گونه ای مي داند كه نيازي به واردات محصولات ساير کشورها ندارد. رقابت در صنعت از جمله در خودروسازی می‌تواند مولفه‌ای باشد که از یک سو مشتری بتواند با حق انتخاب بیشتری به خرید بپردازد و از سوی دیگر این چرخه رقابت میان خودروسازان داخلی و خارجی می تواند به ارتقای کیفیت، تولیدات متنوع و کاهش قیمت‌ها منجر شود.

ایران خودرو، تولید محور به جای واردات

بر اساس این دیدگاه است که مدیران ایران خودرو در کنار تاکید بر پذیرش اصل رقابت با تولید کنندگان خارجی بر لزوم حمایت از صنایع داخلی نیز تاکید دارند. واردات باید چنان مدیریت شود که در نهایت عرصه رقابت را تقویت نماید نه آنکه زمینه ساز افزایش ضرر و در نهایت به حاشیه رفتن صنایع داخلی شود، چرا که حفظ انگیزه در میان قطعه سازان و خودروسازان داخلی مولفه‌ای برای حفظ و ارتقای توانمندی خودروسازی کشور و تقویت چرخه اشتغال در این عرصه خواهد شد که بهره گیری و تکیه شرکت‌هایی همچون ایران خودرو بر همگرایی با دانش بنیان‌ها و صنایع و نهادهایی که توان ارتقای کیفیت صنعت خودروی کشور را دارند با این دیدگاه صورت می‌گیرد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا