اجتماعیاشتغالتعاون و کارآفرینیگردشگریمیراث فرهنگی

باید تصویر ذهنی گردشگران نسبت به ناامنی ایران تغییر کند

ایرانی‌ها باید تصاویر جاذبه‌های دیدنی‌شان را روی اتوبوس‌ها در هنگ‌کنگ منتشر کنند

ایران کشوری امن برای گردشگران چینی است اما بیشتر مردم ، ایران را به عنوان کشوری ترسناک و خطرناک می‌شناسند. باید تصویری که از ناامنی ایران در ذهن مردم چین و هنگ‌کنگ ایجاد شده، برداشته شود.

به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایلنا،“Kenny Ho، کنی هو” آژانس‌دار هنگ کنگی و فعال گردشگری است که بخش سفر‌ها در مسافت‌های طولانی و آمریکای جنوبی را مدیریت می‌کند. او در قالب تور آشناسازی ویژه گردشگران هنگ‌کنگ و جنوب چین با جاذبه‌های گردشگری ایران چندی به ایران سفر کرد. این فعال گردشگری تقریبا ۳۰ سال است که در این حوزه فعالیت دارد و در این مدت به ۱۰۷ کشور سفر کرده‌ و معتقد است: در میان این کشورهایی که به آنها سفر داشتم و سعی دارند در حوزه گردشگری رشد و توسعه یابند، ۳ کشور کره، ژاپن و تایلند را دیدم که در حوزه گردشگری خیلی خوب کار کرده‌اند.

او که قبل از سفر به ایران سال‌ها درباره آن تحقیق کرده است، گفت: تاریخ ایران را خیلی مطالعه کردم و شناخت خوبی در این باره دارم. می‌توانم بگویم، بسیاری از داستان‌ها و ماجراهایی که در تاریخ ایران اتفاق افتاده و بسیاری از ایرانی‌ها آن را نمی‌دانند را می‌دانم. درباره بسیاری از سمبل‌ها و مجسمه‌های تاریخی ایران خوانده‌ام. می‌دانم که ایران کشوری امن است و هیچ ترسی از سفر به ایران نداشتم. دوست دارم به گردشگری ایران کمک کنم و برای تقویت آن هر کاری از دستم برآید، انجام می‌دهم.

“Kenny Ho” پس از دیدن شهرهای کاشان، اصفهان، شیراز، یزد، کرمان و تهران و بازدید از جاذبه‌هایی ازجمله خانه‌های تاریخی کاشان، باغ فین، سی و سه پل، مسجد جامع اصفهان، عالی قاپو، میدان نقش جهان، تخت جمشید، دروازه قرآن، آتشکده زرتشتیان، بافت تاریخی یزد، باغ شازده ماهان، مجموعه گنج علی خان میدان آزادی تهران با خبرنگار ایلنا به گفتگو نشست که در ادامه آن را می‌خوانید.

 سال گذشته بیش از ۵۲ هزار گردشگر چینی وارد ایران شدند و در سه ماهه اول امسال نیز نزدیک به ۱۱ هزار گردشگر چینی وارد ایران شدند. درحال حاضر نیز چین و کشورهای جنوبی آن به عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف گردشگری ایران معرفی شده‌اند، مردم هنگ کنگ چه شناختی از مرزهای فرهنگی، جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی ایران دارند؟

اگر بخواهم به این سئوال پاسخ دهم، می‌توانم بگویم از میان هر ۱۰۰ نفر شاید کمتر از ۷ یا ۸ نفر هم شناخت درستی از ایران ندارند. اگر قرار باشد ایران در بازار چین و هنگ‌کنگ ورود کند و گردشگران این کشورها نسبت به ایران و جاذبه‌های گردشگری آن شناخت پیدا کنند، بزرگ‌ترین مسئله آن است که بیشتر مردم این کشورها، ایران را به عنوان کشوری ترسناک و خطرناک می‌شناسند.

البته کنسولگری ایران در هنگ کنگ در سایت خود نقشه‌ای را منتشر کرده است که کشورهای امن و خطرناک جهان را نشان می‌دهد. با توجه به دسته‌بندی کشورها بر اساس امنیت (زرشکی: خطر شدید/ قرمز: خطر زیاد/ نارنجی: خطر متوسط/ زرد: خطر کم/ سبز: خطر ناچیز) در این نقشه ایران در زمره کشورهای امن جهان قرار دارد و براساس نمودارهای موجود، مخاطب می‌تواند به امن بودن ایران پی ببرد.

اگر قرار باشد ایران روی گردشگری و توسعه خود کار کند و آن را در میان مردم چین و هنگ کنگ تبلیغ کند، باید در مرحله نخست، بر روی تصویر ذهنی آنها کار کند و این تصویر که ایران کشوری ناامن است را از بین ببرد تا درباره ایران فکرهای بد نکند. برای توسعه و رونق گردشگری ایران همچنین باید یک قدرتی برآید تا این حوزه را بتواند به جلو هل دهد و امکاناتی را ایجاد کند تا شرایطی که بر اساس تصویرسازی منفی جهان نسبت به ایران ایجاد شده است را تغییر دهد. باید تصویر ناامنی ایران از ذهن مردمان چین برداشته شود.

در میان چینی‌ها و هنگ‌کنگی‌ها کدامیک ایران را با چه ویژگی‌هایی می‌شناسند و رسانه‌های این کشورها چه فضایی‌ درباره ایران ارائه می‌دهند؟

اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین شناخت مردم چین نسبت به ایران و هنگ‌کنگی‌ها نسبت به ایران داشته باشیم، قطعا مردم چین شناخت بهتری نسبت به ایران دارند درعین حال تصویر ذهنی آنها نسبت به ایران، شفاف‌تر از مردم هنگ کنگ است؛ چراکه ارتباطات خوب و روابط دوستانه‌ای بین دولت ایران و چین وجود دارد، دولت چین کمک‌های زیادی برای معرفی ایران انجام می‌دهد و قطعا رسانه‌ها نیز با سیاست‌های اخذ شده همراه هستند اما چنین روابط دوستانه‌ای بین دولت ایران و هنگ کنگ وجود ندارد.

معتقد هستم با وجود چنین شرایطی و با وجود عدم شناخت مردم هنگ کنگ نسبت به ایران و نبود روابط دوستانه بین دولت‌ها، اگر ایران بخواهد تبلیغات و معرفی جاذبه‌های گردشگری خود را برای مردم هنگ کنگ داشته باشد، با سختی‌ها و مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد بودقطعا حضور رسانه‌ها در معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران موثر خواهد بود و می‌تواند خیلی کمک کند.

بر اساس تقویمی که توسط مسئولان گردشگری ایران برای حضور در نمایشگاه‌های گردشگری در عرصه بین‌المللی منتشر شده، شرکت در نمایشگاه CMTT (نمایشگاه گردشگری و تعطیلات چین)، CITM (نمایشگاه گردشگری چین‌) و COTTM (نمایشگاه مسافرت بین‌المللی چین) برای ما در اولویت است. طی سال‌های گذشته نیز شاهد حضور فعالان و آژانس‌داران ایرانی در نمایشگاه‌های گردشگری چین برای بدست آ‌وردن بازار گردشگر این منطقه بودیم، ارزیابی شما از حضور فعالان گردشگری ایران در نمایشگاه‌های گردشگری چگونه است؟

شاید هر سال شاهد حضور تعدادی از آژانس‌داران و فعالان گردشگری ایران در نمایشگاه‌های گردشگری چین باشیم اما این حضور خیلی ساده گرفته می‌شود. شاید تصورشان آن باشد که این آمد و رفت و حضورشان در چین، به شکل‌گیری بازار گردشگری ایران و چین کمک می‌کند، اما معتقد هستم اگر مردم چین بتوانند شناخت درستی از ایران پیدا کنند و بتوانند از بیرون نگاه بهتری نسبت به ایران داشته باشند، قطعا حرکت‌های قوی‌تری در حوزه گردشگری ایران و چین رقم خواهد خورد.

معتقد هستم، فعالان گردشگری ایران نباید حضور در نمایشگاه‌های گردشگری چین را ساده بگیرند و ساده‌انگارانه به آن نگاه کنند.

چه پیشنهادی برای بهبود و توسعه گردشگری بین ایران و چین و هنگ کنگ دارید؟

نخستین قدم آن است که بتوانیم کلمه ناامنی ایران را در ذهن گردشگران چینی تغییر دهیم و این تصویر ناامنی را به تصویری امن تبدیل کنیم. البته این تغییر به یکباره امکان‌پذیر نیست و باید از یکسری دستورالعمل‌های خاص استفاده کنیم. به طور مثال وقتی قرار است گردشگری خلیج فارس یا اکوتوریسم و فضاهایی که برای اسکی در ایران وجود دارد را معرفی کنید، کسی ایران را برای سفر و دیدن چنین جاذبه‌هایی انتخاب نمی‌کند، مگر آنکه کلمه ناامنی از روی ایران برداشته شود.

چندی است شاهد اجرایی شدن قانونی بین ایران و چین هستیم که این امکان را ایجاد می‌کند که کلیه اتباع جمهوری خلق چین بدون اخذ روادید به جمهوری اسلامی ایران وارد و در هر بار ورود به مدت ۲۱ روز در کشور اقامت داشته باشند. حتی گردشگران چینی برای توقف چندساعتی و گردش در شهر بین دو پرواز خود هم نیازی به گرفتن ویزای ترانزیتی ندارند. از نظر شما لغو روادید که به صورت یکطرفه از سوی ایران انجام شده است، چه تاثیری در جذب گردشگران چینی خواهد داشت؟

مطمئنا تاثیر مثبت خواهد داشت. در گذشته علاوه بر آنکه باید ۱۵۰ دلار هزینه بابت دریافت ویزای ایران پرداخت می‌کردیم، اخذ این ویزا، دو یا سه روز نیز زمان می‌برد و باید برای این امر نیز زمانی درنظر می‌گرفتیم. اما اکنون اینگونه نیست و هر زمان که دلمان بخواهد می‌توانیم به ایران سفر کنیم و دیگر زمان را از دست نخواهیم داد و اذیت نخواهیم شداما در اینجا بازهم مسئله تصویر ذهنی گردشگران نسبت به امنیت ایران مطرح است. اگر این تصویر ذهنی نادرست درخصوص نبود امنیت در ایران برداشته شود، قطعا شاهد حضور گردشگران چینی در ایران خواهیم بود. خود من به محض آنکه بازگردم، هر هفته بیش از ۵۰ نفر از افراد فعال در صنف خود را دعوت خواهم کرد تا ایران را به آنها معرفی کنم تا بتوانم حرفم را نسبت به وجود امنیت ایران اثبات کنم.

طی سفری که به ایران داشتید، از جاذبه‌های اصفهان، شیراز، کاشان، یزد، شهداد، تخت جمشید، کرمان و تهران دیدن کردید، به عنوان یک فعال گردشگری بیشتر از چه ظرفیت گردشگری اعم از آداب و رسوم، هنر و فرهنگ، تاریخ و معماری، غذاها و زندگی بومی ایران و… بیشتر لذت می‌برید و با آن ارتباط برقرار می‌کنید؟

گردشگران چینی طیف گسترده‌ای دارند و از این جهت می‌توان گفت، جذب جاذبه‌های مختلف می‌شوند. ایران مملو از جاذبه‌های مختلف است و هر بخش آن می‌تواند برای گروهی از گردشگران جذاب باشد.

کاری که می‌توان انجام داد این است که از ایران، وزارت گردشگری درصدد انجام کارهای تبلیغاتی در هنگ کنگ برآید به این صورت که می‌تواند تصاویری از جاذبه‌های دیدنی ایران از معماری مساجد گرفته تا طبیعت بکر و زیبای ایران را بر روی اتوبوس‌های دو طبقه هنگ کنگی که در سطح شهرها تردد می‌کنند، منتشر کند.

از این طریق می‌توان زیبایی‌های ایران را به مردم هنگ کنگ نشان داد و کلمه ناامنی که در ذهن آنها شکل گرفته را از بین برد. بهتر است بدانید که در مرحله نخست برای جذب گردشگر چینی باید چشم او را به سمت جاذبه‌های موجود جذب کنید. اگر نگاه او جذب شود و در نظر و دید او این زیبایی بنشیند، آنگاه است که می‌توانید به حضور گردشگران چینی در ایران امیدوار باشید.

دیدن این جذابیت‌ها می‌تواند ترس موجود از تصویری که از ناامنی ایران بوجود آمده است را از بین ببرد. این کار درخصوص معرفی جاذبه‌های آمریکای جنوبی نیز انجام شده و این روزها شاهد رشد و رونق بی‌سابقه گردشگری این منطقه هستیم و تعداد زیادی از گردشگران چینی به آمریکای جنوبی سفر می‌کنند.  به طور مثال، اکنون که در ماه‌های مذهبی ایرانیان یعنی محرم و صفر هستیم، شاهدیم که در تمام شهرها از پارچه‌ها و پرچم‌های سیاه رنگ استفاده می‌شود شاید بهتر باشد این امکان را ایجاد کنید که در کنار این پارچه‌ها، نوشته‌هایی هم برای توضیح این مهم بگذارید تا گردشگران چینی در جریان چرایی سیاهپوش بودن شهرهایتان قرار گیرند. زیرا رنگ سیاه در چین به معنای ترس، رعب و وحشت است. از این رو بد نیست که دلیل وجود این پارچه‌ها و پرچم‌های سیاه ذکر شود تا ترس و وحشتی که مردم کشور من نسبت به رنگ سیاه دارند با توضیحاتی که به زبان چینی یا انگلیسی عنوان می‌شود، برطرف شود. هرچند من نسبت به ایران و فرهنگ و تمدن آن شناخت کافی دارم اما شاید یک گردشگر با شناخت کافی وارد کشور شما نشود. پس ارایه بسته‌های کامل برای توضیح شرایط مذهبی و مناسک‌ کشور ایران می‌تواند فضایی خاص از احترام و باور مذهبی در نظر گردشگران به وجود آورد حتی اگر استفاده از برخی نمادها و رنگ‌ها برای گردشگران از برخی کشورها معنای خاصی را به دنبال داشته باشد.

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا