اتاق بازرگانی ایرانبازرگانیصنعت و تجارت

بخش‌خصوصی خواستار رفع مشکلات بانکی است

شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز می‌گوید: بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و پذیرش ریسک تجاری، خواستار رفع مشکلات بانکی و سهولت حمل و نقل بین‌المللی است. به گزارش اقتصاد روز به نقل از اتاق بازرگانی ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در نشست هم اندیشی وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور با مسئولان دولتی و بخش خصوصی کشور در صربستان اظهار کرد: اتاق اهواز به نمایندگی از بخش خصوصی اتاق معین کشور صربستان شده که تلاش می کند هم همایش های تجاری برگزار و هم هیات های تجاری اعزام و پذیرا باشد.

شهلا عموری افزود: فرصت های سرمایه‌گذاری در اختیار بخش خصوصی قرار داده می‌شود. تعدد مراکز تصمیم گیری در کشور ما متاسفانه موانعی را برای بخش خصوصی ایجاد می کند بویژه در بخش سرمایه گذاری های مشترک که اگر در ایران قرار است انجام شود بعد از مدتی پشیمان می شوند.

عموری همچنین با اشاره به مشکلات بانکی گفت: بخش خصوصی اگر بخواهد سرمایه گذاری کند و ریسک تجاری را بپذیرد، مشکلات بانکی حتما باید حل شود. ما در کشورهای مختلف اقدام و بازاریابی می کنیم اما در عمل به مشکل برمی خوریم.

رئیس اتاق اهواز ادامه داد: شرکت های حمل و نقل مشترک بین المللی اگر ایجاد شود می تواند به ما کمک بسیاری بکند، چون هدف دولتمردان در کشور ایجاد امنیت اقتصادی برای بخش خصوصی است و قطعا باید بسترهای مناسبی هم ایجاد شود.

وی خواستار ایجاد پرواز مستقیم اهواز به بلگراد شد و گفت: در صورت امکان یک پرواز مستقیم درنظر گرفته شود چون استان خوزستان تشابهات بسیاری با کشور صربستان دارد. در زمینه کشاورزی نیز می توان از پتانسیل آنها استفاده کرد و هم از سرمایه گذاری های مشترکی که ایجاد می شود برای کاشت طرح سرزمینی در صورت افزایش ارتباط بهره برد.

اتاق ایران کشورهای بیشتری را سهم خوزستان قرار دهد

وزیر صنعت، معدن وتجارت در این نشست گفت: اتاق ایران تنها کشور صربستان را سهم خوزستان قرار ندهد و کشورهای دیگری نیزسهم این استان قرار گیرد چرا که اتاق اهواز فعال و پویاست همان طورکه پیش از این نیز شاهد تحرک و فعال بودن آن در ارتباط با عراق و سایر کشورها بوده ایم.

محمد شریعتمداری افزود: ما و کشور صربستان خواستار افزایش روابط تجاری در حوزه فعالیت های مشترک با شرق هستیم چون این مشترکات می تواند ما را به هم پیوند دهد و از این فرصت باید بهره گرفت.

شریعتمداری گفت: اتاق اهواز از طرف اتاق ایران بعنوان معین کشور صربستان انتخاب شده و به این معناست که این اتاق توانایی برقراری ارتباط را داشته و باید این توانایی را توسعه و همه پتانسیل های اقتصادی بین ایران و صربستان را شناسایی کند.

وی ادامه داد: اتاق ایران باید کشورهای دیگری را هم سهم استان خوزستان قرار دهد. اتاق اهواز نه تنها در حوزه استان خوزستان بلکه نمایندگی در همه فعالیت های خصوصی ایران با صربستان را دارد. اگر در این مسئولیت سنگین کمکی از سازمان توسعه تجارت در این زمینه برمی آید باید انجام تا این تحول بوجود آید.

وزیر صنعت، معدن وتجارت افزود: یک سری پشتوانه های دولتی باید بوجود آید که سفرها با مذاکرات، ایجاد اطمینان، اعتمادسازی و ارزش گذاری در روابط پیشین و ایجاد روحیه نشاط و گسترش روابط بوجود آید و تفاهم نامه هایی بین دو کشور امضا تا زمینه قانونی کار فراهم شود.

شریعتمداری ادامه داد: ممکن است تحریم ها لطمه شدیدی به ایران وارد کند ولی باید از این فرصتهای بوجود آمده استفاده کرد و یکی از این فرصتها دوره روی کار آمدن بخش خصوصی در همه زمینه ها است.

لغو روادید بین دو کشور ایران و صربستان

در ادامه این نشست سفیر ایران در صربستان با بیان اینکه ثبت شرکت در این کشور بسیار راحت و با هزینه حدود 500 دلار امکان پذیر است، گفت: کسانی که شرکت ثبت کنند می توانند حساب بانکی جدا داشته باشند؛ هچنین اقامت در کشور صربستان بسادگی است و در صورت ازدواج می توان اقامت گرفت.

حسین ملاعبدالهی بیان کرد: ما برای اینکه این وضعیت نامناسب را سامان دهیم برنامه های متعددی در دستور کار قرار دادیم و در بخش هایی به نتیجه رسیدیم که سرجمع آن دستاوردها مساله لغو روادید بین دو کشور است.

وی گفت: این امر حاصل تلاش های ما و تصمیم دوستانه ای بود که مسئولان این کشور اتخاذ کردند. با کسب این افتخار در طول 8 ماهه گذشته بیش از 16 هزار گردشگر ایرانی به بلگراد آمدند. در زمان یوگسلاوی سابق حدود یک میلیارد دلار مبادلات تجاری با این کشور داشتیم که امروز با مجموع شش کشور فروپاشیده حدود 100 میلیون دلار و با صربستان به طور متوسط 25 میلیون دلار مبادلات تجاری داریم.

سفیر ایران در بلگراد تصریح کرد: ثبت شرکت در این کشور بسیار راحت و در عرض یکی دو هفته و با هزینه بسیار کم، حدود 500 دلار امکان پذیر است. کسانی که شرکت ثبت کنند می توانند حساب بانکی جدا نیز داشته باشند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا