اقتصاد مقاومتیاقتصادیصنعت و تجارت

برخورد قضائی رافع مسئولیت دولت در مدیریت بازار نیست

رئیسی در جلسه شورای عالی قضایی:

رئیس قوه قضائیه گفت: اساس مدیریت بازار ارز این است که دولت با انجام وظایف و مسئولیت‌های خود بازار را سامان دهد و اقدامات قضائی موجب سلب مسئولیت از دولت در این زمینه نمی‌شود.

به گزارش افتصاد روز، به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه صبح امروز شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به تهدید هواپیمای مسافربری کشورمان در مسیر تهران به بیروت توسط جنگنده‌های آمریکایی اظهار داشت: خوی استکباری و شرارت‌های آمریکا همواره برای مردم این کشور، مردم اروپا و ملت‌های منطقه خاورمیانه دردسرآفرین بوده است.

رئیس قوه قضائیه افزود: شرارت آمریکایی‌ها یک روز تسلیح منافقین برای حمله به ایران اسلامی بود که با حضور هوشمندانه مردم و نیروهای مسلح ما در عملیات مرصاد به شکست و اضمحلال آن‌ها منتهی شد و یک روز دیگر ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود که موجب لعن و نفرین آمریکایی‌ها و انسجام ملی و وحدت نیروهای دلداده به انقلاب و امت اسلامی شد.

از راهزنی هوایی آمریکا به راحتی نمی‌گذریم

آیت الله رئیسی ادامه داد: شرارت در عرصه هوانوردی و تهدید امنیت مسافران مظلوم در آسمان از تازه‌ترین اقدامات شرارت آمیز آمریکایی‌ها بود که هم باید مسئولان حقوق بین الملل و امنیت هوانوردی نسبت به آن حساس باشند و هم از سوی معاونت بین الملل قوه قضائیه، دادستانی کل کشور و مسئولان سیاست خارجی پیگیری شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اقدام شرارت بار آمریکا در تهدید هواپیمای مسافری برگ دیگری بر سیاهه‌ی جنایت‌های آن‌ها افزود، خاطر نشان کرد: نمی‌توان از راهزنی هوایی به راحتی گذشت و ما حتماً پیگیر شکایت‌های سرنشینان و آسیب دیدگان هواپیمای مسافربری ماهان خواهیم بود.

آیت الله رئیسی در ادامه، آل سعود را امتداد راهبردی آمریکایی‌ها در منطقه دانست و با اشاره به جنایات این رژیم در یمن اظهار داشت: امروز جان هزاران انسان بی گناه از جمله زنان و کودکان یمنی در خطر است و عجیب است که مدعیان حقوق انسان در برابر جنایت سعودی‌ها و حامیان پشت پرده شأن که اولین اقتضائات حقوق بشری را زیرپا گذاشته‌اند، سکوت کرده‌اند.

خروج آمریکا از منطقه پایان بخش شرارت‌های این کشور است

رئیس قوه قضائیه تداوم حضور نیروهای آمریکایی در منطقه را عامل ناامنی و تنها راهکار مؤثر برای پایان دادن به شرارت‌های آن‌ها را خروج آمریکا از خاورمیانه دانست و بر پیگیری این راهبرد و مطالبه ملت‌ها از سوی جبهه مقاومت تأکید کرد.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت مدیریت بازار و کنترل قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم تصریح کرد: دولت در خط مقدم مدیریت بازار قرار دارد و باید به طور جدی دنبال کنترل قیمت‌ها باشند تا مردم احساس آرامش کنند.

هیچ گونه اخلالگری در بازار را بر نمی‌تابیم

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تشکیل پرونده‌های متعدد در دادگستری برای تخلفات صورت گرفته در ارزهای صادراتی و وارداتی و ارزهای مداخله‌ای و اخلالگران نظام ارزی متذکر شد: هیچ گونه اخلالی را در نظام تولید، توزیع و ارزی و ریالی برنمی تابیم و با هر کسی که اخلال ایجاد کند، برخورد خواهیم کرد.

برخورد قضائی رافع مسئولیت دولت در مدیریت بازار ارز نیست

آیت الله رئیسی در عین حال برخورد قضائی را بخشی از اقدامات لازم برای کنترل بازار عنوان کرد و گفت: اساس مدیریت بازار ارز این است که دولت با انجام وظایف و مسئولیت‌های خود بازار را سامان دهد و اقدامات قضائی همچون برخورد با اخلالگران و دلالان خیابانی موجب سلب مسئولیت از دولت در این زمینه نمی‌شود.

مسئولان اجازه تصرف اراضی ملی را ندهند

رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به سفر روز گذشته خود و همکارانش به لواسانات و دیدار با مردم این منطقه و برگزاری جلسه شورای عالی حفظ حقوق بیت المال با حضور تعدادی از وزرا و مقامات دولتی اظهار داشت: در کشور مناطق خوش آب و هوا زیاد داریم که باید همه مردم از آن منتفع شوند، اما لواسان به یک نماد تبدیل شده است.

آیت الله رئیسی به تصرفات اراضی ملی و تخلف در ساخت و سازها در منطقه لواسان اشاره کرد و با بیان اینکه بخش عمده تخلفات در مقابل دیدگان مسئولان صورت می‌گیرد، تصریح کرد: مسئولان باید نسبت به جلوگیری از تخلف حساس باشند و اجازه ندهند یک اقدام خلاف از ابتدا شکل بگیرد که بعداً مجبور به برخورد با آن شوند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه قصور در برخورد با تخلفات در حوزه ساخت و ساز موجب می‌شود هر روز شاهد تشکیل یک پرونده قضائی باشیم، افزود: برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز باید اصول شهرسازی برای متقاضیان تبیین شود تا راه برای ساخت و سازهای قانونی باز و برای هرگونه تخلف و بی قانونی بسته شود.

به سودجویان اجازه نمی‌دهیم ثروت ملی را به نفع خود مصادره کنند

آیت الله رئیسی بر همین اساس به دادستان کل کشور و دبیر شورای عالی حفظ حقوق بیت المال و همچنین معاونت حقوقی قوه قضائیه مأموریت داد مطالبات دستگاه‌های مختلف در زمینه اصلاح قوانین و شناسایی و رفع تناقضات و تعارضات و مشکلات مربوط به قوانین و تصمیمات قضائی را با جدیت پیگیری نمایند.

رئیس قوه قضائیه گفت: مقابله با زمین خواری و تصرف اراضی ملی در سراسر کشور به صورت مستمر و قاطعانه پیگیری خواهد شد و مشمول مرور زمان نخواهد شد و اجازه نمی‌دهیم افراد سودجو ثروت ملی و منابع طبیعی را که برای همه عصرها و نسل هاست، تصاحب کنند.

فرامین رهبری برای حفظ ثروت‌های ملی را با حساسیت پیگیری می‌کنیم

آیت الله رئیسی، بیانات سال ۹۳ مقام معظم رهبری درباره حفظ اراضی ملی را راهبرد اساسی و نقشه راه مسئولان اجرایی و قضائی در حفاظت از بیت المال دانست و تأکید کرد: فرامین رهبر انقلاب برای صیانت از ثروت ملی را نصب العین خود قرارداده و با حساسیت و جدیت پیگیری می‌کنیم و به مردم هم اطمینان می‌دهیم اجازه نخواهیم داد ثروت ملی دچار هیچ گونه آسیبی شود.

گزارش معاونت حقوقی از آخرین وضعیت لوایح قضائی در دولت

در این نشست، معاون حقوقی قوه قضائیه با اشاره به طراحی و تکمیل ۷۰ مقرری، دستورالعمل، بخشنامه و لایحه، از معطل ماندن برخی لوایح ارسالی به دولت خبر داد و از آیت الله رئیسی خواست بر اساس تبصره الحاقی به ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات رئیس قوه قضائیه و با توجه به اتمام مهلت قانونی ۳ ماهه دولت و مدت تمدیدی آن، دستورات لازم را جهت ارسال مستقیم این لوایح به مجلس صادر کند.

حجت الاسلام مصدق در ادامه خاطرنشان کرد که لوایح «شوراهای حل اختلاف» و «صیانت از حقوق زنان» چند ماه و لایحه «ثبت شرکت ها» نیز ۱۱ ماه در انتظار تعیین تکلیف و ارسال به مجلس شورای اسلامی از سوی دولت قرار دارند.

پیگیری تعقیب قضائی متعرضان به هواپیمای مسافربری ماهان

علی باقری معاون بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، با اشاره به تعرض ماجراجویانه جنگنده‌های ارتش تروریستی آمریکایی به پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان گفت: این اقدام تهدید عملی حق حیات مسافران پرواز ماهان و نیز تهدید عملی حق آزادی و امنیت پرواز هواپیمای ایرانی در کوریدور رسمی هواپیمایی بین المللی است.

وی افزود: صرف نظر از شکایت هواپیمایی ماهان و هر یک از مسافران ایرانی و غیر ایرانی این پرواز، لازم است دادستان کل کشور نیز بر اساس ماده ۲۹۰ قانون آئین دادرسی کیفری رأساً علیه دولت آمریکا و ارتش تروریستی این کشور در منطقه (سنتکام) و فرمانده آن اعلام شکایت نماید.

رئیس قوه قضائیه نیز در واکنش به این پیشنهاد، دادستان کل کشور را مأمور تنظیم شکایت از عاملان تعرض به هواپیمای مسافربری ماهان کرد.

دادستان کل کشور که به عنوان نماینده قوه قضائیه در ستاد ملی مبارزه با کرونا حضور دارد، همچنین از تقدیر ویژه این ستاد از عملکرد سازمان زندان‌ها در دوره شیوع بیماری کرونا خبر داد و بخش‌هایی از گزارش این ستاد را برای اعضای شورای عالی قوه قضائیه تشریح کرد.

راه اندازی ۱۰۰ اتاق دادرسی الکترونیکی در سطح کشور

رئیس سازمان زندان‌ها نیز در این نشست به ارائه گزارشی از برخی تمهیدات در نظر گرفته شده برای کاهش مراجعات زندانیان به واحدهای قضائی پرداخت و اعلام کرد: با همکاری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، از چهارم مرداد ماه یکصد اتاق دادرسی الکترونیکی در زندان‌های ۲۴ استان کشور که بیشترین آمار اعزام زندانیان به مراکز قضائی را دارند، با رعایت استانداردهای پنج گانه حفاظتی و امنیتی راه اندازی شده که پیش بینی می‌شود این اقدام تا ۵۰ درصد اعزام مددجویان به مراکز قضائی را کاهش دهد.

مهدی حاج محمدی همچنین از ایجاد امکان برقراری ارتباط تصویری مددجویان با خانواده‌هایشان در جهت کاهش مراجعات و مخاطرات ناشی از این حضور و رفع محدودیت‌هایی، چون منع حضور کودکان در زندان‌ها برای ملاقات با والدینشان خبر داد.

حشمتی: دادگستری برای دفاع از اراضی ملی عملاً در جنگ است

حشمتی رئیس کل دادگستری استان تهران نیز در این جلسه با اشاره به بازدید روز گذشته رئیس قوه قضائیه از منطقه لواسان اظهار داشت: دادگستری در حوزه صیانت از اراضی ملی خصوصاً در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه عملاً در حال جنگ است.

وی افزود: برای مثال در این منطقه موردی وجود داشت که تعاونی یکی از وزارتخانه‌های معروف با خرید و تغییر کاربری یک مزرعه ۱۸۰ هکتاری برای آن پلاک روستایی گرفته و در گام بعد اقدام به ویلاسازی کرده است که دادگستری به این پرونده ورود و موضوع را پیگیری کرد. الآن هم اعلام می‌کنیم که طبق دستورات رئیس قوه قضائیه، موضوع مقابله با تعرض و تجاوز به اراضی ملی را با قاطعیت پیگیری خواهیم کرد.

در برخورد با زمین خواران ملاحظه احدی را نکنید

رئیس قوه قضائیه نیز با تقدیر از اقدامات دادگستری استان تهران در برخورد با زمین خواری‌ها، اعلام کرد که اگر تخلفی هست، اینکه شرکت یا تعاونی فلان دستگاه یا مرتبط با فلان شخص هست، نباید موجب عدول از انجام وظیفه شود و رعایت کسی را هم نکنید. شاخصه و ضابطه ما قانون است، اما در این برخوردها، اولویت‌ها را از یاد نبرید؛ اولویت ما در این پرونده‌ها، موارد بَیّنُ الغَی به همراه مستندات متقن است.

آیت الله رئیسی همچنین با تقدیر از دیوان عالی کشور به خاطر صدور برخی آرا مبنی بر بازگرداندن منابع طبیعی در منطقه لواسان که در سفر روز گذشته مسئولان عالی قضائی مورد رضایت و تقدیر مردم این منطقه نیز قرار گرفت، اظهار داشت: هیچ دری به روی قاضی بسته نیست؛ قاطع، قانونمند و با رعایت اولویت‌ها برخورد کنید.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه اگر متخلفین در هر پست و مقامی باشند، جدی و بی رودربایستی بودن مقام قضائی را ببینند، خاضع خواهند شد، به مسئولان اجرایی هم متذکر شد نسبت به تخلفات در ساخت و سازها حساس باشند تا اصلاً تخلف پانگیرد و راه برای قانونمندان باز و برای قانون شکنان مسدود شود.

بازداشت ۱۹ اخلالگر بازار ارز در تهران

القاصی مهر دادستان تهران نیز در این جلسه با اشاره به برخورد قضائی با عوامل التهاب و نوسانات کاذب بازار ارز، از دستگیری ۱۹ نفر از دلالان ارز در تهران در روزهای اخیر خبر داد و گفت که پرونده این متهمان در مرحله تکمیل تحقیقات قرار دارد.

وی همچنین از دستگیری مدیرعامل و ۳ تن از کارکنان شرکت تعاونی اتحادیه سراسری کارکنان دولت به اتهام اخلال در نظام اقتصادی از طریق عدم توزیع ۴۰۰ تن گوشت وارداتی با ارز دولتی و فروش ارز دریافتی در بازار آزاد و احتکار ۵۰۰ حلقه لاستیک خودورهای سنگین وارداتی با ارز دولتی خبر داد.

برخورد با ۵ شرکت دارویی متخلف و بازداشت ۵ مدیر رشوه گیر سازمان غذا و دارو

دادستان تهران با اشاره به تشکیل پرونده قضائی برای ۵ شرکت دارویی که ارز کلانی را برای واردات مواد اولیه و دارو از بانک مرکزی گرفته و بخشی از این منابع را صرف امور دیگری کرده‌اند، از سازمان اطلاعات سپاه برای شناسایی این شرکت‌ها قدردانی کرد و گفت: این شرکت‌ها مجموعاً ۹۵۴ میلیون و ۶۹ هزار و ۱۵۱ دلار ارز از بانک مرکزی دریافت کرده‌اند و برخی از آن‌ها علاوه بر تخلف در هزینه کرد ارز در حوزه دارو، متهم به پرداخت رشوه به برخی افراد در سازمان غذا و دارو هستند که ۵ نفر از مدیران سازمان مذکور بازداشت شده‌اند و از آن‌ها تعداد ۴۰۰ سکه و مقادیری ارز و طلا که به عنوان رشوه دریافت کرده بودند، کشف و ضبط شده است.
منبع: مهر

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا