اقتصادیصنعت و تجارت

برنامه ۰۹۹ در وزارت نیرو کلید خورد

وزیر نیرو:

وزیر نیرو اظهار داشت: از هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌ها را آغاز کرده‌ایم که مثل تابستان سال جاری خاموشی صفر شود و این در حالی است که میزان تولید و صادرات افزایش خواهد یافت.

به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایلنا، رضا اردکانیان در مراسم افتتاح نیروگاه برق‌آبی سردشت با اشاره به پویش هر هفته الف-ب ایران اظهار داشت: در این پویش 227 پروژه تامین و توزیع آب و برق تا پایان سال با سرمایه‌گذاری 32 هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسانیم که بخشی از منابع از سوی دولت، صندوق توسعه ملی، منابع داخلی شرکت‌ها و بخشی نیز با مشارکت فعال بخش خصوصی است.

وی افزود: در این پویش تا پایان سال 10 سد احداث خواهد شد که 745 میلیون متر مکعب آب مهار خواهد شد. 26 هزار شبکه زه‌کشی در چهار استان با جمعیت 1.5 میلیون نفر تحت پوشش قرار خواهند گرفت. 1124 روستا از آب بهداشتی برخوردار خواهند شد و هر روز تا پایان سال شش روستا با جمعیت 4.5 میلیون نفر از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار خواهند شد.

وزیر نیرو همچنین گفت: 29 تصفیه‌خانه فاضلاب در 16 استان و 12 تصفیه‌خانه آب در 9 استان به بهره‌برداری می‌رسد. در بخش برق، قبل از دولت یازدهم 1775 مگاوات اضافه شد اما از سال 92 تاکنون نرخ متوسط برق 2 1150 مگاوات بوده است و تا پایان سال 9 نیروگاه با 3000 مگاوات برق به تولید اضافه خواهد شد. همچنین 16 نیروگاه تجدیدپذیر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به پروژه‌های آب و برق مربوط به استان آذربایجان غربی تصریح کرد: در این استان 1141 پروژه بخش آب و برق فاضلاب اجرا می‌شود که 16 هزار و 100 میلیارد تومان هزینه خواهد شد که تماماً به طور متوسط 54 درصد پیشرفت دارد.

وی با اشاره به چهار پروژه‌ای که طی امروز به بهره‌برداری رسید گفت: نیروگاه 150 مگاواتی سردشت شامل سه واحد 50 مگاواتی سالانه 461 مگاوات ساعت انرژی تولید می‌کند. تصفیه‌خانه مهاباد که 246 هزار نفر تحت پوشش خواهد گرفت و تصفیه‌خانه آب پلدشت و تصفیه‌خانه گلمان از جمله پروژه‌های افتتاح شده امروز بوده است.

وزیر نیرو در مقایسه پروژه‌های انجام شده بخش آب و فاضلاب و برق در بعد و قبل انقلاب، اظهار داشت: در قبل از انقلاب تعداد تصفه‌خانه‌های فاضلاب از چهار تصفیه‌خانه تجاوز نمی‌کرد اما امروز 229 تصفیه‌خانه در کشور افتتاح شده که 83 مورد در دولت تدبیر و امید بوده است و تا پایان سال نیز چهار تصفیه‌خانه به این تعداد اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب فقط 27 تصفیه‌خانه آب داشتیم اما امروز صد و چهل و هفتمین تصفیه‌خانه افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های پیش‌رو برای جلوگیری از خاموشی تابستان سال آینده گفت: از هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌ها را آغاز کرده‌ایم که مثل تابستان سال جاری خاموشی صفر شود و این در حالی است که میزان تولید و صادرات افزایش خواهد یافت.

وی با اعلام اینکه برنامه 099 در وزارت نیرو کلید خورده است به تجمیع بخش آب و فاضلاب شهری و روستایی اشاره کرد و گفت: با تجمیع بخش آب و فاضلاب شهری و روستایی، خدمات‌رسانی به روستاها رونق خواهد گرفت.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا