اقتصاد مقاومتیاقتصادیحمل و نقلخودروصنعت و تجارت

برگزاری نشست مشترک مدیران زنجیره خودروسازی در افق ۱۴۰۱

همایش زنجیره خودروسازی در افق ١۴٠١ با حضور جمعی از فعالان صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی، نمایندگان و اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع، نمایندگان دادستانی کشور و… به همت انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور برگزار شد.

به گزارش اقتصاد روز- مهدی یوسفی ، در ابتدای این همایش، آقای امیرحسین جلالی دبیر همایش “زنجیره خودروسازی در افق ۱۴۰۱” گفت: ورود مقام معظم رهبری به بحث کیفیت خودرو و همچنین بازدید ریاست جمهوری از شرکت ایران خودرو در هفته گذشته، حاکی از آن است که فعالیت این زنجیره نیازمند بازنگری و اصلاحات است.

جلالی افزود: در همین راستا با برنامه ریزی صورت گرفته، مدیران خودروسازی، مقامات وزارت صمت و سایر سازمان‌ها و همچنین نهاد‌های مرتبط با زنجیره خودروسازی در کنار مدیران شرکت‌های قطعه سازی، در این همایش به همفکری خواهند پرداخت.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان تهران گفت: راهکار‌ها و برنامه ریزی در راستای افزایش تیراژ، چشم انداز فعالیت زنجیره در سال آینده، اصلاح سبد محصولات تولیدی و راهکار‌های ارتقای کیفیت، از جمله محور‌های این همایش خواهد بود.

در ادامه این همایش آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اعلام کرد: قیمت‌گذاری دستوری خودرو سبب شده که تاکنون ١٠٠ هزار میلیارد تومان زیان انباشته برای خودروسازان ایجاد کرده است؛ این وضعیت در حال حاضر نقدینگی خودروسازان را تباه می‌کند؛ به عبارت دیگر بخشی از ۴۶ هزار میلیارد تومان مطالبات تعیین تکلیف نشده زنجیره تأمین خودروسازان به این دلیل است. از سال ١٣٩٠ تاکنون، شاخص بورس ۵٩ برابرشده، مواداولیه میانگین ٢٠ برابر، قیمت خودرو درب کارخانه هشت برابر و قیمت خودرو در بازار آزاد میانگین ١۶ برابر افزایش قیمت داشته است. میتوان مقایسه کرد که قیمت خودرو به نسبت سایر نهاده‌ها چه میزان افزایش داشته است!.

وی افزود: این درحالیست که میزان رانت بازار که ناشی از قیمت‌گذاری دستوری تا امروز ایجاد شده است، معادل ١٧۵ هزار میلیارد تومان بوده است که تنها ۵۵ هزار میلیارد تومان آن در گروه‌های مختلف خودرویی در شش ماهه ابتدایی‌ سال جاری اتفاق افتاده است. با افزایش قیمت خودرو (افزایش قیمت اعمال شده آذر ماه) حاشیه سود ناشی از فروش خودروهای ثبت‌نامی در بازار برای مجموع خودروهای ایران‌خودرو و سایپا قریب به ٣٠ درصد شده است.

در ادامه همایش الهویردی دهقانی بیان داشت: بهبود فضای سیاسی بین المللی و امضا شدن برجام فرصتی برای یافتن شرکای جهانی و ارتقای فعالیت‌ها در صنایع خودروسازی و قطعه سازی است.

دهقانی با یادآوری عقب ماندگی‌ها در این دو صنعت راهبردی تاکید کرد: باید حاکمیت، بخش خصوصی، مجلس و مصرف‌کنندگان دست به دست هم بدهند تا مشکلات این صنایع کاهش یابد.

وی عنوان داشت: موضوع کیفیت خودرو به‌طور مستقیم با جان مردم و امنیت خانواده ها در ارتباط بوده و بسیار مهم است که در این زمینه باید کارهای زیادی به انجام برسد.

وی همچنین به سهم ۲۵ درصدی حمل و نقل در بودجه خانوارها اشاره کرد و ادامه داد: بر این اساس بسیار مهم است که محصولات تولیدی ما کیفی باشند .

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به قیمت محصولات خودروسازان گفت: مردم هزینه خرید یک خودروی ایرانی را با سایر خودروها در بازارهای جهانی و دیگر کشورها مقایسه می‌کنند و از این موضوع گله‌مند هستند.

 

 معصومه پاشایی بهرام– عضو کیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این همایش تصریح کرد: امروز باید روی کیفیت تولیدات خودروسازان کار کنیم و برخی حرف‌ها در این زمینه بهانه‌ای بیش نیست.

این عضو شورای عالی استاندارد تصریح کرد: خودروهای تولیدی ما خارج از استاندارد است و مردم بهانه ها را نمی پذیرند، زیرا شأن مردم ما بالاتر از این حرف‌ها است.

پاشایی بهرام با اشاره به ابلاغ استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی خواستار آن شد که خودروسازان دو تا سه نوع خودرو تولید کند اما از استانداردهای لازم برخوردار باشد.

وی ادامه داد: با احترام به گروه خودروسازی سایپا اما باید گفت همه محصولات این گروه نامش پراید است و فقط اسم و ظاهرشان عوض شده است.

پاشایی بهرام همچنین با اشاره به پلتفرم جدید ایران خودرو و تولید خودروی کراس اوور، گفت: این خودرورا می‌توانستیم ۱۰ سال پیش نیز بسازیم، پس ما می‌توانیم، اما برخی تولیدکنندگان ما جلوی تغییرات مقاومت می‌کردند.

این نماینده مجلس خواستار آن شد که خودروسازان به استانداردهای جهانی نزدیک شده و در برابر تغییرات مقاومت نکنند.

وی با اشاره به ورود مقام معظم رهبری به موضوع خودروسازی و گلایه‌های ایشان، تاکید کرد: حال که معظم‌له در این زمینه دستور داده‌اند باید از راهی که تا کنون از پا گذاشتن به می‌ترسیدیم وارد شویم.

وی تصریح کرد: وظیفه دولت در این صنعت این است که در جایگاه تنظیم گری باشد و دخالت در این صنعت در شان دولت نیست.

 

در ادامه این همایش محمدرضا نجفی‌منش– رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو- با بیان اینکه ما از انتقاد هراسی نداریم و انتقادها را به عنوان یک شروعی برای بهبود می‌بینیم اما علت اینکه صنعت ما کند پیش می‌رود، این است که دولت به صنعت ورود کرده و با دخالت در مدیریت و قیمت، مانع پیشرفت صنعت شده است. بزرگترین دنیا را هم در شرایط فعلی ما قرار دهیم، یک‌ماه هم دوام نخواهند آورد. شرایط نامناسب فراهم شده سپس هم انتقاد می‌کنیم چرا این اتفاق‌ها می‌افتد. اگر خودروسازی‌های ما توسط مدیران دهه‌های گذشته مانده بود، از کره هم جلوتر قرار داشتیم؛ چراکه کشور، جوانان، صنعت‌گران پتانسیل، توان و انرژی لازم را دارند.

وی یادآور شد: زمانی که رنو وارد ایران شد و فعالیت با قطعه‌سازان داخلی را آغاز کرد، مطابق با استانداردهای بین‌المللی ۶٠ قطعه‌ساز داخلی را انتخاب کرد و آن‌ها قطعاتی تولید می‌کردند که قابلیت صادرات داشت؛ لذا قطعه‌سازان ما توانمند هستند، نیرو دارند و انرژی و پتانسیل دارند تنها نیاز است که فضا داشته باشند. قطعه‌سازان ما در حال حاضر در  فضا و شرایطی تولید می‌کنند و تحویل می‌دهند اما برای دریافت وجه آن دچار مشکل می‌شوند و دیگر فرصت و انرژی برای توسعه، ارتقا و… ندارند.

این فعال صنعت قطعه‌سازی کشور تاکید کرد: اما بیانات مقام معظم رهبری و هشت دستور رئیس جمهور به صنعتگران ابلاغ شده و بایستی در این جهت اقدام کنیم. در مورد این هشت مورد که از ما سوال می‌شود، ما می‌گوییم همان مورد هشتم (تعیین تکلیف واگذاری مدیریت دولتی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا به بخش غیردولتی) اجرایی شود، هفت مورد باقی هم همراهش ایجاد خواهد شد.

در همایش زنجیره خودروسازی در افق ١۴٠١، محمدعلی تیموری- مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا- از حذف خودرو تیبا از سال آینده از چرخه تولید و عرضه خودرو آریا در سال ١۴٠١ خبر داد و گفت: بنده همیشه اعتقاد به حمایت از زنجیره تامین داشته‌ام و معتقدم خودروساز بدون زنجیره تامین هیچ است. نکته‌ای که در جامعه ما مغفول مانده است، بحث توجه به سهامداران خرد است؛ ما در سایپا یک میلیون سهامدار خرد داریم که در سال‌های اخیر هیچ عایدی نداشتند.

وی ضمن اشاره به اینکه به ازای تولید هر خودرو تیبا ۷۷میلیون و ۴٩٩ هزار  تومان زیان ایجاد می‌شود، گفت: تلاش ما برای این است که از سال آینده تولید انبوه خودرو تیبا در گروه صنعتی سایپا متوقف شود ث و تنها برای سهم خودروهای ثبت‌نامی تولید آن صورت گیرد. از سال آینده، تمرکز خود را بر روی تولید موتوری براساس نقشه مداری خواهیم گذاشت. دیگر نمی‌خواهیم با مهندسی معکوس موتور تولید کنیم که زنجیره تامین از این بابت متحمل زیان شود. اولین موتور طراحی شده نیز تولید شده و در حال تست است.

مدیرعامل سایپا، خبر داد: سال آینده خودرو آریا را به بازار عرضه خواهیم‌کرد و زنجیره تامین را در تولید این خودرو به کار می‌گیریم.  فرآیندها بایستی اصلاح شوند؛ تغییر فرآیند سخت و پیچیده است اما با آموزش می‌توان به سهولت تغییر را انجام داد. اوایل سال آتی، فرآیند کیفیت را در سایپا اصلاح‌ خواهیم کرد.

تیموری با بیان اینکه بسیار سوال است که چرا در صنایع موشکی موفق هستیم اما در خودورسازی خیر؟ پاسخ گفت: در صنایع موشکی نیروهایی فعال هستند که جانشان را می دهند اما در صنعت خودروسازی هستند افرادی که از جان خود برای صنعت بگذرند؟ ما نیز بایستی افرادی را به کار بگیریم که جانشان را برای تولید بدهند.نکته دیگر این است که فضای کسب و کار ما متفاوت از صنایع موشکی است. فضای کسب و کار ما آرام‌ نیست اما در صنایع نظامی محیط آرام و ١٠٠ درصد تمرکز بر تولید است. همچنین بحث امنیت نیز مطرح است؛ صنایع موشکی با امنیت مردم در ارتباط است و می‌تواند کالای اقتصادی نباشد اما خودرو کالایی مصرفی و اقتصادی است که مردم می‌توانند آن را انتخاب کنند یا خیر.

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا