صنعت و تجارتنفت و انرژی

به‌خاطر یک نماینده نمی‌توانم خارجی‌ها را بیرون کنم

زنگنه:

وزیر نفت گفت: براساس قانون برنامه تولید نفت کشور باید به ۴.۸ میلیون بشکه افزایش یابد که انجام این مهم به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

به گزارش اقتصاد روز، بیژن نامدارزنگنه در نشست علنی  مجلس در پاسخ به سوال جواد کریمی قدوسی درخصوص نقش لابی های قدرت و ثروت در تصمیمات وزارت نفت از طریق باشگاه نفت و نیرو اظهار داشت: آقای کریمی قدوسی در متن سوال خود موضوعی را مطرح می کند مبنی بر اثرگذاری فامیل های ثروت و قدرت از طریق باشگاه نفت و نیرو بر تصمیمات نفت و اظهار می‌کند که نقش لابی مخفی نفت، گاز و پتروشیمی ها در تصمیم سازی ها چیست؟ افراد موثر آن چه کسی هستند؟ و چه آقازاده هایی در آن حضور دارند؟

وزیر نفت افزود: آقای کریمی قدوسی خطاب به بنده می گوید که سیاست های وزارتخانه و شخص من با هدایت کلوپ سری مانع این شده است که نفت در مسیر درستی حرکت کند، بنابراین ایشان باید با صراحت بگوید منظورش این است که گروه مخفی وجود دارد که علیه امنیت ملی و منافع ملی با مدیریت بنده کار می کند؟ لطفا مشخص شود که منظور از سرّی و مخفی چیست؟

وزیر نفت ادامه داد: اینکه صنعت نفت می تواند در توسعه کشور نقش مهمی داشته باشد، شکی نیست، اما اینکه آقای کریمی قدوسی می گوید قبل از انقلاب وزارت نفت انگلیسی ترین وزارتخانه بوده است، تا آنجا که خبر داریم، وزارت نفت در سال 1358 بعد از انقلاب تشکیل شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: در خصوص مشکلات خوزستان باید توجه داشت که تمام درآمدهای نفتی کشور به خزانه واریز می شود و مجلس درباره ریال ریال آن تصمیم می گیرد. البته بنده از مصرترین افراد هستم که بخشی از منابع حاصل از صادرات نفت در مناطق نفت خیز کشور صرف شود.

وی گفت: آقای کریمی قدوسی به نحوی اعتراض دارند که تولید و صادرات نفت چرا بالا می رود؟ باید توجه شود که بنده مجری سیاست های نظام هستم و سیاستگذار نیستم. در سال 1379 مقام معظم رهبری سیاست های بخش نفت و گاز را ابلاغ کردند. در بخشی از این سیاست ها آمده است؛ افزایش ظرفیت تولید صیانت شده نفت متناسب با ذخایر موجود و برخورداری کشور از قدرت اقتصادی، سیاسی و امنیتی که نکته بسیار مهمی است.

وزیر نفت افزود: کشوری که در طول روز یک میلیون بشکه نفت صادر می کند با کشوری که در روز 5 میلیون بشکه نفت صادر می کند، متفاوت است. کشور روسیه 10 میلیون بشکه نفت در طول روز تولید می کند، 600 میلیارد مترمکعب تولید گاز دارد و 200 میلیارد مترمکعب گاز به اروپا صادر می کند، در جهان هیچ کسی جرات تحریم روسیه را ندارد؛ چراکه کار خود اروپایی ها با مشکل برخورد می کند.

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا