اجتماعیاقتصاد کلان و بودجهاقتصادیدسته‌بندی نشده

بودجه باید برشی از برنامه پنج ساله باشد/ انتظارات فعالین بخش خصوصی محقق نشده است/ تاثیر نمایندگان در بودجه نزدیک به صفر است

نایب رییس اتاق ایران و چین اظهار داشت: برای بخش خصوصی مهم است که هزینه‌های جاری کاهش یابد تا اجرای امور به بخش خصوصی واگذار شود، هزینه‌های عمرانی افزایش یابد تا تزریق پول به پیمانکاران و صنعت‌گران بیشتر شود، تکلیف نرخ ارز برای صادرکنندگان مشخص شود که به نظر هیچ‌کدام از این موارد مشاهده نمی‌شود.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با اقتصاد روز به نقل از ایلنا در مورد لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ گفت: بنده بحث‌های مربوط به بودجه که در میان کارشناسان و تمام اقشار جامعه در جریان است را بیهوده می‌دانم چون این نوع بودجه نویسی مشخص نمی‌کند که آیا ما براساس برنامه جلو می‌رویم یا براساس عکس‌العمل آن را طراحی می‌کنیم بنابراین به باور بنده این نوع بودجه نویسی در اقتصادهای کارآمد جای بحث دارد.

وی ادامه داد: بودجه کشور باید براساس برنامه پنج ساله و به نوعی برشی از آن باشد، اما هر ساله شاهد هستیم که مطابق شرایط روز طراحی می‌شود پس نیازی نیست که خود را درگیر برنامه پنج ساله کنیم. البته این برنامه‌ها نیز هیچکدام تا امروز محقق نشده است و تنها برنامه چهارم توسعه بوده که نزدیک به پنجاه درصد آن محقق شد بقیه زیر پنجاه درصد بوده‌اند، در واقع اگر برنامه نداشتیم شاید بیشتر از این نیز تحقق می‌یافت.

وی تصریح کرد: معمولا بودجه کشور براساس دخل وخرج فرضی طراحی می‌‌شود، ما فکر می‌کنیم، می‌توانیم میزان فروش نفت و درآمدهای مالیاتی را تخمین بزنیم که معمولاً هم اشتباه از آب در می‌آید و در آخر سال متوجه می‌شویم که کسری بودجه داریم. مثلا در مورد مالیات به نظر درآمدهای پیش‌بینی شده محقق نخواهد شد چون فشار اقتصادی بر مالیات‌دهندگان بالا است و به نوعی توان پرداخت مالیات را به دلیل فضای کسب‌وکار ندارند. همچنین درآمدهای گمرکی دولت از واردات نیز کاهش خواهد یافت چون بیشتر کالاهای وارداتی، کالاهای اساسی هستند که عوارض پنج درصدی به آن تعلق می‌گیرد و تعرفه بالایی ندارند همانطور که در سال جاری نیز نیمی از این درآمد محقق شد.

نایب رییس اتاق ایران و چین با اشاره به نقش نفت در بودجه کشور گفت: بودجه کشور مثل همیشه تا حدود زیادی به نفت تکیه دارد در حالیکه میزان فروش و قیمت آن غیر قابل پیش‌بینی است بنابراین از این لحاظ بودجه زیر سوال است. به نوعی درآمدهای نفتی از دست ما خارج است و تحقق آن با روند سیاست خارجی ما ارتباط دارد، شواهد نیز حاکی است که ما سال آینده را نمی‌توانیم همانند سال جاری در فروش و  وصول درآمدهای نفتی تجربه کنیم و قطعا کمتر از سال جاری و دسترسی‌ به درآمدهای آن نیز با مشکل روبه‌رو خواهد بود.

حریری در مورد انتظار فعالان بخش خصوصی از بودجه گفت: آنچه برای بخش خصوصی مهم است، اینکه هزینه‌های جاری کاهش یابد تا اجرای امور به بخش خصوصی واگذار شود، هزینه‌های عمرانی افزایش یابد که تزریق پول به پیمانکاران و صنعت‌گران بیشتر شود، تکلیف نرخ ارز برای صادرکنندگان مشخص شود که به نظر  هیچ‌کدام از این موارد مشاهده نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین وقتی قرار نیست ارقام پیش‌بینی شده بودجه محقق شود نباید وقت دولت، مجلس و مردم را زیاد تلف کرد. به باور بنده تاثیر مجلس که نزدیک به یک ماه در کمیسیون‌های مختلف بودجه را بررسی می‌کند در نهایت دو یا سه درصد است یعنی تقریبا نزدیک به صفر است و تنها می‌تواند در بخش‌هایی مانند حقوق و دستمزد تأثیرگذار باشد. در مجموع بودجه سال آینده فاقد استراتژی و نظریه اقتصادی مدون است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا