اقتصاد بین المللاقتصاد مقاومتیاقتصادی

بیش از ۵ تا ٦ میلیارد دلار صادرات به همسایگان شرقی داریم

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه:معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: در حال حاضر تقریباً چیزی بیش از ٥ تا ٦ میلیارد صادرات به شرق کشور جاری است که البته بخشی هم بصورت ثبت نشده است و تلاش می‌کنیم تجارت غیررسمی را به تجارت رسمی منتقل کنیم.

به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا،«غلامرضا انصاری» در حاشیه نشست ستاد هماهنگی روابط خارجی در جمع خبرنگاران با تشریح نشست امروز که با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه وکشور و استانداران شرق کشور و سفرای ایران در پاکستان و افغانستان در وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: قرار ما بر این است که با توجه به سیاست‌های دولت برای افزایش سطح روابط اقتصادی با همسایگان مطالعاتی روی موانع صادرات و واردات داشته باشیم و در نشست امروز از کسانی که در خط مقدم هستند برای این نشست دعوت به عمل آمد تا مسائل مربوط به نقل و انتقالات بانکی و مشکلات گمرکی را بررسی کنیم.
وی افزود: در حال حاضر تقریباً چیزی بیش از ٥ تا ٦ میلیارد صادرات به شرق کشور جاری است که البته احتمالاً بخشی هم بصورت ثبت نشده است که تلاش ما نیز انتقال این تجارت غیررسمی به تجارت رسمی است و اینکه بتوانیم در این راستا تسهیلاتی را ایجاد کنیم.
معاون اقتصادی وزیر امور خارجه بیان کرد: در حوزه پولی و بانکی سفرای ما مشکلاتی دارند و استانداران هم مشکلات استانهای خود را مطرح کردند.
معاون وزیر امور خارجه از ابراز تمایل طرف‌های پاکستانی و افغانستانی برای بازگشایی بانک مشترک خبر داد و گفت: در حوزه صرافی‌ها نیز از ابتدای انقلاب و در این چهل سال مراوداتی وجود داشته که امیدوار هستیم توسط بانک مرکزی و سندیکاها هماهنگی بیشتری ایجاد کنیم.
انصاری خاطرنشان کرد: صرافی‌ها در این حوزه فعال بوده اند و اگر به این مراودات چهارچوب قانونی دقیق‌تری داده و آن را هدایت کنیم می توانند نقش گسترده‌ای داشته باشند.
این دیپلمات عالیرتبه کشورمان گفت: موضوع بعدی تقاضای بالای افغانستان برای سرمایه گذاری و کسب اقامت ایران است که در حوزه‌های متنوعی این درخواست را مطرح کرده اند که این درخواستها در داخل هم مورد استقبال واقع شده و سطح‌آن هم در محدوده همان ٢٥٠ هزار دلار است.
معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: در حوزه گمرکات نیز بحث‌هایی مطرح شد و امیدوار هستیم برای یکی از مشکلات جدی گمرکات تسهیلات بیشتری فراهم شود تا سرعت کار بالا رفته و خواب کالا کمتر شود. همچنین لازم است در حوزه حمل و نقل اقدامات بیشتری انجام شود و البته استانداران قول همکاری دادند که کمک بزرگی به تسهیل رفت و آمد خواهد داشت.
وی با اعلام حضور نماینده وزارت جهاد کشاورزی در نشست امروز گفت: همه حاضران در این نشست متفق القول بودند که ما باید برای کشورها تسهیلاتی در حوزه تعرفه‌ها قائل شویم تا بتوانیم تعادل تجارت را به طرف‌هایمان رعایت کنیم.
انصاری تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل امیدوار هستیم تسهیلات وزارت راه سرعت کار را بالا ببرد. در حوزه انرژی با توجه به قاچاق کالا سازوکاری مدنظر است و امیدوار هستیم ضمن تأمین انرژی، چهارچوب‌های مشخصی را با هدایت سازمان‌های دولتی به سمت تجارت رسمی ببریم.
انصاری در پاسخ به سوالی در خصوص مبادلات با ارز ملی اظهارداشت: این مساله بصورت جاری وجود داشته اما مهم این است که مبادلات چگونه صورت بگیرد. اگر بتوانیم ریشه ای کار را انجام دهیم اینگونه مبادلات را باید به عهده تجار بگذاریم. وظیفه دولت تنها فراهم کردن بسترهای لازم است.

معاون وزیر امور خارجه درخصوص اینکه امارات متحده عربی تسهیلات بالایی به تجار می‌دهد، گفت: وظیفه ما مقایسه کشورها نیست.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا