اقتصادیبورس

تامین مالی پروژه های نفتی از بازار سرمایه پس ازخروج آمریکاازبرجام

رئیس سازمان بورس خبر داد؛

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از اعلام آمادگی بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه های نفتی با همکاری وزارت نفت پس از خروج شرکت های نفتی از بازار نفت ایران خبر داد.

به گزارش اقتصاد روز به نقل از مهر، شاپور محمدی در حاشیه نشست شورای معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی در جمع خبرنگاران درباره تامین مالی پروژه های نفتی از محل بازار سرمایه گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت نفت یک سال و نیم درباره انتشار اوراق پروژه های نفتی مذاکره داشتند که در حال حاضر این فرایند در بازار سرمایه در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه در خصوص عرضه محصولات نفتی و حتی نفت خام در بورس انرژی اقدامات خوبی انجام شده است، افزود: خوشبختانه این فرایند در فاز اجرا قرار گرفته و در حال حاضر برخی مشتقات نفتی در بورس انرژی عرضه می شود. عموم مردم می توانند با استفاده از اوراق سلف نفتی در سرمایه گذاری در پروژه های نفتی سهیم شوند.

فعالیت صندوق سرمایه گذاری پروژه های نفتی طی ماههای آینده

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: برای راه اندازی صندوق پروژه نفتی نیز با وزارت نفت صحبت کرده ایم و برنامه هایمان تنظیم شده است. امیدواریم بتوانیم ظرف چند ماه آینده این صندوق را در بازار سرمایه عملیاتی کنیم.

وی در خصوص عرضه نفت خام در بورس انرژی نیز اظهارداشت: با دیوان محاسبات و وزارت نفت مذاکره داشته ایم و امیدواریم بعد از حل مشکلی که در این خصوص وجود دارد و آن تسویه وجوه نفت خام از طریق سپرده گذاری مرکزی است، نفت خام در بورس انرژی هم عرضه شود.

محمدی در پاسخ به پرسشی درباره نقش بازار سرمایه در تامین مالی پروژه های نفتی پس از خروج شرکت های نفتی خارجی از پروژه های ایران بعد از تحریم های جدید آمریکا و لغو یکطرفه برجام خاطرنشان کرد: سازمان بورس با توجه به اینکه ابزار اسلامی متعددی مانند اوراق سلف، اوراق اجاره، اوراق رهن، اوراق وکالت، اسناد خزانه، صکوک استصناع و انواع دیگر اوراق مالی اسلامی در اختیار دارد، امکان هر نوع تامین مالی را دارا است.

وی با بیان اینکه در تامین مالی پروژه ها با استفاده از اوراق آنچه اهمیت دارد نرخ سود اوراق است، تصریح کرد: طبیعتاً با یکی دو درصد سود بالاتر و جذاب تر کردن نرخ سود اوراق می توان منابع مالی پروژه ها را جذب کرد. تامین مالی با این روش کمک می کند تا مردم به صورت واقعی در اقتصاد سهیم شوند و از رشد قیمت هایی که در بازار نفت ایجاد می شود، منتفع شوند.

به گفته محمدی، بازار سرمایه امکان استفاده از همه ابزار مربوط به پروژه های نفتی را دارد. از سوی دیگر وزارت نفت نیز باید ارزان ترین سرمایه گذاری را انتخاب کند و در نهایت به نرخ سود مناسب دست یابیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره نمادهای بسته شرکت های بورسی گفت: مشکل نمادهای بسته که تا یک سال و نیم گذشته به ۷۰ نماد می رسید برای همیشه حل شد و در حال حاضر تنها ۱۰ تا ۱۵ نماد بسته است.

به گفته این مقام مسئول در وزارت امور اقتصادی و دارایی: این تعداد نماد بسته مربوط به آن دسته از شرکت های بورسی است که نمادشان بیش از ۱۰ روز متوقف است. نمادهایی که زیر ۱۰ روز بسته شوند و پس از اصلاح مسائل حقوقی یا مجامع عمومی شرکت ها بازگشایی می شوند در این ۱۰ یا ۱۵ نماد بسته محاسبه نمی شود.

وی درباره نماد بانک هایی که بسته است، گفت: در حال حاضر نماد اکثر بانکها باز شده ضمن اینکه در پایان سال ۹۶ نیز ۳ نماد بانکی مهم برای سهامداران بازگشایی شد. یکی دو بانکی هم که نمادشان همچنان بسته مانده است پس از اخذ صورت های مالی از بانکها بازگشایی می شوند.

محمدی درباره وضعیت سهامداران کنتور سازی گفت: ۶ هزار سهامدار کنتورسازی توانستند خارج از ساعت، سهام خود را واگذار کنند و آنهایی که به نقدینگی نیاز ضروری داشتند توانستند به منابع خود دست یابند. با این حال پیگیری قضایی را در خصوص تخلفات انجام شده درباره فروش نماد کنتورسازی پیگیری می کنیم تا خساراتی که به سهامداران تحمیل شده با دستور مقام قضایی وصول کنیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره عرضه اوراق جدید در بازار سرمایه گفت: بر اساس قانون بودجه، مکلف به عرضه اوراق هستیم که به همین دلیل روز گذشته ۴ نماد جدید اوراق اسناد خزانه اسلامی، وارد بازار سرمایه شد.

محمدی ادامه داد: سازمان بورس بیشتر متمایل است تا اوراق مربوط به تامین مالی را برای بخش خصوصی بیشتر عرضه کند چون بخش دولتی به منابع مختلف مالی دسترسی دارد به همین دلیل برای بخش خصوصی کارهایی انجام داده ایم و چند شرکت بورسی از محل اوراق تامین مالی شده اند که امیدواریم امسال رقم اوراق تامین مالی بخش خصوصی افزایش یابد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا