بازرگانیبهداشت و درمانحمل و نقلصنعت و تجارت

تبادل تجاری ایران و عراق با رعایت پروتکل بهداشتی جریان دارد

رایزن اقتصادی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اربیل گفت که مبادله های بازرگانی میان جمهوری اسلامی ایران و عراق در زمان حاضر در مرزهای شمالی دو کشور به قوت جریان دارد.

به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ايرنا،«جواد کریمی» در گفت وگو با شبکه تلویزیونی کرد زبان «روداو» اظهار کرد: اکنون سه مرز «تمرچین»، «باشماق» و «پرویزخان» با رعایت پروتکل های بهداشتی فعالیت خود را از سرگرفته اند.

به گفته وی، در نتیجه شیوع ویروس کرونا در جمعه ۲۱ فوریه ۲۰۲۰ (دوم اسفند ۹۸) و بسته شدن مرزهای مسافری و قطع پروازها، شرایط بحرانی پدید آمد و در مدت ۴۸ ساعت مرزهای تجاری و گمرکی فعالیت آنها به حال تعلیق درآمد.

رایزن اقتصادی ایران با اشاره به اهمیت استمرار فعالیت های تجاری با توجه به نیاز عمومی به کالاهای اساسی و مایحتاج افزود که مسئولان در هر دو طرف با درک نگرانی مردم اقلیم کردستان و نگرانی تجار و تولید کنندگان اقلیم و ایران مساعدت کرده و اجازه ندادند جریان تجارت متوقف شود.

کریمی ادامه داد که در هفته گذشته با بازگشایی چهار بازارچه در مرزهای غیر رسمی شامل «کیله»، «شوشمی»، «سیرانبند» و «شیخ صالح» مقام های دو طرف تلاش کردند بار سنگین محموله های ترافیکی را از دوش سه مرز رسمی برداشته و با کمک گرفتن از این چهار بازارچه جریان تجارت که دچار کندی و ازدحام کامیون شده بود را آسان تر کنند.

وی خاطر نشان کرد: آنچه به عنوان پروتکل بهداشتی در گمرکات اعمال می شود همگی منطبق بر موازین و رهنمودهای سازمان بهداشت جهانی و استانداردهای اتحادیه بین المللی گمرک است.

کریمی اطمینان خاطر داد که هیچ جای نگرانی از بابت گندزادیی محموله های تجاری در مبادی ورودی و خروجی بازارچه ها و گمرک وجود ندارد و همه کارکنان گمرکات مجهز به ماسک و دستکش و تجهیزات غربالگری هستند و ناظران و بازرسان وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران بر این فرایندها نظارت جدی دارند.

رایزن اقتصادی کنسولگری ایران در اربیل تاکید کرد که از ابتدای بروز بحران کرونا تا کنون هیچ مورد مشکوکی در مبادی مرزی و گمرکات گزارش نشده و کلیه فرایندها با ایمنی کامل در حال انجام است .

وی گفت: مسئولان ایرانی و عراقی اکنون در تلاش هستند با ایجاد تمهیدهای بهداشتی لازم در گمرکات دوباره فعالیت گمرکات را در مرزهای مرکزی و جنوبی عراق از سربگیرند.

کریمی ابراز امیدواری کرد که با استقرار تجهیزات گند زدایی و اطمینان کامل از روند و مکانیسم های بهداشتی، گمرکات جنوب و مرکز عراق هر چه زودتر فعال شوند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا