اجتماعیمیراث فرهنگی

تجلیل از بنیان‌گذار ادیان و عرفان تطبیقی در ایران

همایش بزرگداشت مقام علمی استاد فتح‌الله مجتبایی (بنیان‌گذار و پدر مطالعات ادیان و عرفان تطبیقی در ایران) برگزار شد.

به گزارش اقتصاد روز، همایش بزرگداشت مقام علمی استاد فتح‌الله مجتبایی (بنیان‌گذار و پدر مطالعات ادیان و عرفان تطبیقی در ایران) در سالن علامه طباطبایی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات به همت انجمن علمی مطالعات تطبیقی در ادیان جهان برگزار شد.

حضور مفاخر علمی و فرهنگی مطرح کشور در این همایش مهم، نشانه احترام و ارج گذاشتن به مقام علمی استادی بود که در محضر او می‌توان تاریخ شفاهی چندین دهه از تاریخ ایران را شنید و بسیاری از مشاهیر تاریخ معاصر ایران را توسط نقل قول‌های ایشان از زاویه‌ای دیگر شناخت.

این مراسم با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران و ژاله آموزگار استاد فرهنگ و زبان‌های باستانی، سید محمد کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی، اصغر دادبه، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی، شهرام پازوکی استاد فلسفه و عرفان تطبیقی و محمد تقی راشد محصل استاد فرهنگ و زبان‌های باستانی و بسیاری از مقام‌های علمی دانشگاه‌های کشور برگزار شد. همچنین پیام عبدالله جاسبی عضو شورای انقلاب فرهنگی توسط نماینده ایشان جهت تجلیل از جایگاه علمی استاد قرائت شد.

ژاله آموزگار به عنوان اولین سخنران، خطاب به حاضرین گفت: چه نیکو است که فتح‌الله مجتبایی به دنیا آمده است تا حاضرین و غایبین متوجه اهمیت مقام علمی و فعالیت‌های برجسته استاد باشند.

سخنرانان همایش هر کدام با شرح قسمتی از خاطرات خود با استاد، نسبت به معرفی جنبه‌های مختلف شخصیت و فعالیت‌های علمی این استاد فرهیخته پرداختند. سید محمدکاظم بجنوردی رئیس مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، در مراسم بزرگداشت مجتبایی گفت: مجتبایی در طول ۳۲ سال عضویت در شورای عالی مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، ۴۵ مقاله بسیار ارزشمند نوشته که باید آنها را با آب طلا نوشت و ادامه داد: در همین مدت استاد ۲۷۱ مقاله ویرایش کرده‌اند و این نشانگر نقش کارساز و برجسته ایشان بوده است.

وی افزود: زمانی که استاد به این مرکز آمد ۵۸ ساله و جوان بودند و امروز در ۹۱ سالگی همچنان می‌درخشند.

رئیس مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی با اشاره به سه‌پایه مرکز دایرةالمعارف اسلامی گفت: مشایخ و استادان، آثار آنان و کتابخانه این مرکز، از جمله دارایی‌ها و پایه‌های این مرکز علمی است و نقش و حضور استاد در این مرکز را بسیار مهم توصیف نمودند.

نکته‌ای که اکثر سخنرانان بر صحت آن مهر تأیید زدند، تواضع و فروتنی این مقام علمی است که به قول ژاله آموزگار ایشان علی‌رغم اینکه یک هندشناس، شاعر، عارف و استاد اخلاق هستند و کارنامه درخشانی از خود به جا گذاشته اما هیچ‌گاه مغرور نشده است.

ستاره طهرانی که از دانشجویان دوره دکترای رشته ادیان و عرفان تطبیقی استاد مجتبایی در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات است، مجری این مراسم بود.

وی پس از پایان مراسم در گفتگو با مهمانان و عوامل خبری گفت: تواضع استاد در برخورد با دانشجویان، هر مخاطبی را شیفته اخلاق ایشان می‌کند و نکته جالب اینجاست که استاد علی‌رغم ۹۱سال سن، هنوز مشتاقانه هر بار که برای مشورت در خصوص مباحث درسی تماس گرفته‌ام، پاسخگو بوده اند و حتی پاسخگوی بعضی از دانشجویان در منزل و اتاق مطالعه خود هستند تا در تنظیم مقاله یا پایان‌نامه حامی ایشان باشند. بدیهی است این شیوه رفتاری، منش استادانی است که معنویت و اخلاق نیک، در ضمیر ایشان نهادینه شده تا فقط یک شعار نباشد.ایشان در حالی که یک وزنه علمی قابل توجه هستند، ولی تهی از هر منیّتی بوده و هیچ دیوار عجب و غرور و تکبری به دور خود نکشیده‌اند.

در آخرین مرحله همایش، مجتبایی از حضور مهمانان تشکر کرده و در حالیکه به شاگردان دیروز و امروزش نگاه می‌کرد، خود را همچنان یک شاگرد معرفی کرد و اعلام کرد در این سن هنوز خود را استاد نمی داند و تا آخرین لحظه عمر، به مطالعه و تحقیق ادامه می‌دهند. تواضع و حذر از منیت و شوق به تحقیق در ۹۱ سالگی، باعث احترام مضاعف به مقام استاد شد. سپس سخنرانان و مهمانان خاص به جایگاه دعوت شدند تا از نامبرده به پاس چند دهه فعالیت علمی، تقدیر و قدردانی شود.

استاد مجتبایی، عرفان را جوهره دین نامید و گفت: خدا هم عاشق است و هم معشوق و نمازی که وسوسه عاشقی نباشد، نماز نیست.ایشان اعلام کردند که انسان ترکیبی از عقل و عشق است و اگر یکی از اینها به تنهایی باشد، تبدیل به موجود عجیب و غریب و خطرناکی می‌شود؛ اگر فقط با عشق باشد، موجودی بی حاصل خواهد بود و اگر فقط با عقل باشد، موجود خطرناکی می‌شود.

استاد مجتبایی در سال ۱۳۰۶ در خانواده‌ای مشتاق دانش و معنویت به دنیا آمد. او در سال ۱۳۳۲ از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و دانشسرای عالی درجه لیسانس گرفت. در پاییز سال ۱۳۴۴ به دعوت دانشگاه هاروارد به آمریکا سفر کرد و تا سال ۱۳۵۰ در آن دانشگاه به تحصیل در رشته فرهنگ و تاریخ ادیان و زبان‌های باستانی ایران و هند اشتغال داشت و موفق به اخذ درجه فوق لیسانس در تاریخ تطبیقی ادیان و کسب دکتری در تاریخ ادیان و فلسفه‌های ایران و هند نائل شد.

او در دانشگاه هاروارد و در یکی از معتبرترین مراکز علمی غرب، نزد بسیاری از استادان برجسته تحصیل کرد. مجتبایی زبان سانسکریت و زبان‌شناسی را نزد پروفسور «اینگالز» یکی از برجسته‌ترین استادان این حوزه آموخت، ولی هیچ‌گاه تلاش برای فهمیدن و فهماندن را متوقف نکرده و جهت آشنایی با روش‌های سنتی تفسیر متون هندویی و نیز مشاهده احوال و سازمان‌های دینی زرتشتیان هند، مدتی در بنارس و دهلی و بمبئی به مطالعه و تحقیق پرداخت. او در سال ۱۳۵۳ به عنوان رایزن فرهنگی در هند مأمور شد و تا پاییز ۱۳۵۶ در آن کشور بود.

از فتح‌الله مجتبایی، تاکنون بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب، مقاله و شعر و نقد کتاب به صورت تألیف، ترجمه و تصحیح به زبان‌های فارسی و انگلیسی در ایران و خارج از ایران منتشر شده‌ است. آخرین آثار این استاد ارجمند، «تأثیر ملامتیه‌ هندویی هند بر ملامتیه‌ خراسان» و یک منظومه منطق‌الطیر به زبان بودایی است که استاد آن را به فارسی ترجمه کرده‌ است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا