اجتماعیشهریکشاورزیمحیط زیست

تصاویر هوایی ۱۲.۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی تهیه شد

رییس سازمان امور اراضی:

رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: طی توافقی با سازمان نقشه برداری و جغرافیای کشور، تصاویر هوایی (کاداستر) ۲۲.۵ میلیون هکتار از اراضی کشور تهیه شده که از این میزان ۱۲.۵ میلیون هکتار مربوط به اراضی کشاورزی است.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا،« علیرضا اورنگی» با بیان اینکه اجرای قانون کاداستر اراضی کشاورزی ( مستثنیات مردم) در سال ۹۳ در مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شد افزود: در این طرح سازمان امور اراضی کشور متولی کاداستر اراضی کشاورزی( مستثنیات) و سازمان جنگل، مراتع و آبخیزداری متولی اراضی ملی شد.

وی اظهارداشت: طبق قانون تهیه نقشه کاداستری برای اراضی ملی و مستثنیات باید منجر به صدور سند از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شود که به همین منظور باید نقشه های یک دو هزارم از تک تک قطعات مالکین تهیه و برای ثبت و صدور سند به این سازمان ارسال شود.

رییس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه دولت موظف است تا پایان برنامه ششم توسعه کاداستر ( تهیه تصاویر هوایی و تولید نقشه ) اراضی کشاورزی ( مستثنیات مردم) را به اتمام برساند گفت:
تاکنون برای ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و مستثنیات عکس های ارتوفتو تهیه شده است.

ارتوفتو به معنی عملیات قائم سازی تصاویر هوایی نسبت به زمین است.

رییس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: همچنین ۴.۳ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در قالب ۲۰۳ قرار داد با مجموله مهندسان مشاور دارای صلاحیت سازمان برنامه و بودجه عقد قرارداد شده است.

وی اضافه کرد: نقشه هوایی ۴.۳ میلیون هکتار از اراضی کشاورزری تهیه شده که از این میزان ۲.۷ میلیون هکتار اراضی کشاورزی خارج از دریاچه ارومیه و حدود ۶۰۰ هزار هکتار در حوزه دریاچه است.

اورنگی گفت: از این میزان اراضی حدود دو میلیون هکتار نقشه با مختصات یک دو هزارم با اطلاعات توصیفی، نام و مشخصات بهره بردار و نوع کاربری و… به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جهت جانمایی و صدور سند ارسال شده که تاکنون ۱.۳ میلیون هکتار آن در سامانه سازمان ثبت اسناد جانمایی شده است و مابقی باید رفع ایراد شود.

این مقام مسئول مرحله بعدی اراضی کشاورزی را صدور سند عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلات در اجرای این طرح تامین منابع مالی است که در صورت تامین به موقع این امر تا پایان برنامه ششم توسعه محقق می شود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا