اجتماعیاقتصاد بین المللاقتصادیبازرگانیصنعتصنعت و تجارتنفت و انرژی

تعریف پروژه جدید برای همکاری اقتصادی بین ایران و تاجیکستان/ برنامه ایران برای کشت فراسرزمینی

اردکانیان اعلام کرد:

وزیر نیرو اعلام کرد: دانش فنی کشورمان برای حضور شرکت‌ها جهت احداث پروژه‌های بزرگ بسیار بالاست و همچنین بازار خوبی برای محصولات مورد نیاز مردم از جمله کشت فراسرزمینی که از موضوعات مورد علاقه ایران است. ما به لحاظ محدودیت منابع آب امکان کشت فراسرزمینی در تاجیکستان وجود دارد.

به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایلنا، رضا اردکانیان وزیر نیروی کشورمان در حاشیه دیدار با عثمان علی عثمان‌زاده وزیر انرژی و ذخایر آبی جمهوری تاجیکستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پس از دیدار خرداد ماه روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس سیکا اراده سیاسی روسای دو دولت بر این است که روابط توسعه یابد و از نشانه‌ها‌ی آن تشکیل کمیسیون سیزدهم است که امروز و فردا در تهران با حضور وزیر انرژی و هیات‌هایی از بانک مرکزی، وزارت حمل و نقل، انرژی و آموزش برگزار می‌شود تا هم مسائل گذشته و برخی مشکلاتی که در پروژه‌های در دست انجام وجود داشت، حل شود و پروژه‌های جدید برای همکاری اقتصادی به ویژه بخش خدمات فنی و مهندسی باز شود.

وی افزود: بخش خصوصی در پروژه‌های انرژی و آب حضور فعال دارند. پنج کمیته فنی تشکیل می‌شود و در این خصوص بحث خواهد شد. همچنین بازدیدهای مهمی برای هیات تاجیکستان در بخش آب و برق ترتیب داده شده است.

وزیر نیروی کشورمان خاطرنشان کرد: علاوه بر موضوعات یادشده، وزیر انرژی تاجیکستان دعوت ایران را برای عضویت در شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب که روز پنجشنبه هفته جاری با حضور مقامات 15 کشور و حدود 12 سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی در تهران برگزار می‌شود، پذیرفته‌اند.

وی در ادامه گفت: اگر به ظرفیت موجود دو کشور نگاه کنیم، تاجیکستان از بالاترین پتانسیل تولید انرژی پاک و برق‌آبی در دنیا برخوردار است و این به دلیل وضعیت توپوگرافی و منابع وسیع آب است. به این ترتیب ظرفیت بالای 15 درصد ذخایر برق‌آبی در این کشور نهفته است و سرمایه‌گذاری بالایی می‌طلبد.

اردکانیان ادامه داد: دانش فنی کشورمان برای حضور شرکت‌ها جهت احداث پروژه‌های بزرگ بسیار بالاست و همچنین بازار خوبی برای محصولات مورد نیاز مردم از جمله کشت فراسرزمینی که از موضوعات مورد علاقه ایران است. ما به لحاظ محدودیت منابع آب امکان کشت فراسرزمینی در تاجیکستان وجود دارد.

وی یادآور شد: همچنین شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های بزرگی از جمله پروژه راغون که سد و نیروگاه بزرگ برق‌آبی است، حضور دارند.

وی با بیان اینکه حجم و سطح روابط موجود متناسب با این ظرفیت‌ها و اراده سیاسی رهبران دو کشور نیست، تاکید کرد: سعی ما در کمیسیون مشترک این است که بتوانیم زمینه متنوعی برای همکاری اقتصادی فراهم کنیم. البته زمینه برای همکاری در موضوعات گردشگری، بهداشت و فرهنگی نیز به میزان قابل توجهی مهیا است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا